Üniversitelerin araştırma gemileri yatıyor

Güncelleme Tarihi:

Üniversitelerin araştırma gemileri yatıyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 01, 2003 00:00

Üniversitelere bağlı eğitim ve araştırma gemilerinin ekonomik krizden sonra, Irak savaşından da etkilendiği ve maddi sıkıntılar nedeniyle limanlarda bekletildiği belirtilerek, bu gemilere transit mazot olanağı verilmesi istendi.Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü (DBTE) Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ergün, Irak Savaşı nedeniyle araştırma gemilerinin bilimsel çalışma yapamaz hale geldiğini bildirdi. Mustafa Ergün, Türkiye'de ikisi büyük, ikisi orta boyda olmak üzere toplam 8 adet araştırma gemisi bulunduğunu, gemilerin 2 yıldır limanlarda beklediğini ve limandaki bakım masraflarının ise 2,5 kat arttığını anlattı.   Prof. Dr. Mustafa Ergün, 1978 yılından bu yana hizmet veren ''K.Piri Reis'' araştırma ve eğitim gemisinin, önceki yıllarda özel sektörden gelen talepleri karşılayarak, masraflarını çıkardığını ancak, Irak Savaşı nedeniyle, bunun da ortadan kalktığını belirterek, ''Biz çalışmalarımızı sadece yabancı üniversitelerle ortak projelerimizde sürdürebiliyoruz. Diğer üniversitelerin bu imkanı da bulunmuyor. Son iki yıldır 7 gemi hiç sefere çıkmadı. Araştırma gemileri Türkiye gibi üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke için hayati önem taşıyor. Denizlerimizi sürekli izlemek, ölçmek zorundayız. Bu biyolojik, tektonik ve güvenlik açısından önemli bir konu.''  dedi. ''TRANSİT MAZOT VERİLMELİ''     DBTE Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Doğan Yaşar ise Türkiye'deki araştırma gemilerinin yılda ortalama 500 bin ton mazot kullandığını belirterek, ''Bu Türkiye için çok büyük bir miktar değil. Bu mazot transit gemi mazotu gibi işlem görebilir. O takdirde araştırmalarımızı kolayca sürdürebiliriz. Bir araştırma gemisinin seferde ortalama günlük mazot gideri 2 bin dolar. Gemilerin en büyük masrafı olan yakıt, kumanya ve diğer ihtiyaçları üniversiteler karşılayabilir”  dedi.   GEMİADAMI SIKINTISI...     Tasarruf tedbirleri nedeniyle emekliye ayrılan gemi adamlarının yerine de eleman alamadıklarını belirten yetkililer, K. Piri Reis Araştırma Gemisi'nin 2 yıldır kaptansız olduğunu, geçici çözümlerle gemiye sefer yaptırıldığını belirterek, bakanlığın 1990'larda bin 500 dolar olan sözleşmeli kaptan ücretlerini, ekonomik krizden sonra 700-800 dolara kadar indirdiğini, bu yüzden profesyonel kaptan bulmanın da çok zorlaştığını belirtti.   
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!