Uluslararası bildiri

Güncelleme Tarihi:

Uluslararası bildiri
Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2005 11:05

27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü'nün uluslararası bildirisini de Fransız Güneşin Tiyatrosu'nun (Théâtre du Soleil) yönetmeni Ariane Mnouchkine kaleme aldı. Bildiriyi Türkçe'ye Sevim Gündüz çevirdi.

Haberin Devamı

Mnouchkine'in bildirisi şöyle:

Théâtre du Soleil kırkıncı doğum gününü kutluyor. 1964'te Ariane Mnouchkine ve üniversite tiyatrosundan arkadaşları  Théâtre du Soleil – Güneşin Tiyatrosu adıyla bir kooperatif kurdular ; bu ad tiyatronun onlar için ne anlama geldiğinin göstergesiydi.  Profesyonel etkinliklerine Mouffetard Tiyatrosu'nda Arthur Adamov'un  Gorki'den uyarladığı “Küçük Burjuvalar”ı sahnelemekle başladılar. Topluluktaki arkadaşlarından biri olan Philippe Leotard'ın, Teophile  Gautier'in kitabından uyarladığı " Le Capitaine Fracasse- Kaptan Fracasse "  adlı ikinci oyunları, Fransız Tiyatrosundaki benzersiz yaklaşımlarını yansıtıyordu. Çalışmalar topluluktaki herkesin katılımıyla gerçekleşiyordu, ayrıca doğaçlamalar da içeriyordu. Topluluktaki herkesin önerileri alınsa ve gösteri herkesin düş gücüyle biçimlense de  Théâtre du Soleil'in  kişiliği temelde, ona önderlik eden ve çalışmaları yöneten Ariane Mnouchkine'le ilişkiliydi.

Haberin Devamı

Théâtre du Soleil'i  iki tutku yönlendiriyordu: biri yeni tiyatro biçimleri oluşturmak, diğeri , gösterinin, insancıl, toplumsal ve politik gerçekliğinin kabul edilmesini sağlayacak sahneye özgü  şiirsel bir sanat yaratmaktı. Böylece, "1789"da, köy panayırı standlarında, hokkabazlar bir devrim eylemi yansıtırken, Hélène Cixous'nun " Tambours sur la Digue- Bent Üstündeki Trampetler"*( *İngilizce'ye The Flood Drummers – Sel Trampetçileri  olarak çevrilmiş) oyununda dev kuklalar kullanılıyor; ve "Dernier Caravansérail – Son Kervansaray"da (** İngilizce'ye The Last Caravan- Son Kervan  olarak çevrilmiş) küçük, etkileyici, sallanan (tekerlekli) platformlar oyunun kahramanlarını taşırken, sahnede tüm dünyadaki göçmenlerin kötü durumları sergilenmekteydi. İlk  kez  1970'te,Milano Piccolo Tiyatrosu'nda  sergilenen, Théâtre du Soleil'in, Vincennes Cartoucherie Tiyatrosu'na yerleşmesinden  sonra da Paris'te devam eden "1789"oyunu, topluluğun, hem oyuncularda hem de izleyicilerde ortak bir teli titreştirecek içerik bulma kaygısına karşılık gelmektedir. Bu günkü toplumun başlangıç noktası olan 1789 Devrimiyle     açımlanmakta olan Tarihin eleştirel bir çözümlemesini vermeyi amaçlıyorlardı.
Bu onların, özellikle de Ariane Mnouchkine'in, sanatçılar olarak, didaktik söylemlere düşmeden, özgürlük uğruna haksızlığa karşı ciddi savaşımlar içinde yer almalarına zemin hazırladı.  "1789"u, "1793" ve " L'Age d'Or- Altın Çağ" ve bir izlek üstünde kolektif yaratıcılık sergileyen diğer oyunlar izlerken, Ariane Mnouchkine, salt tiyatro yapma tadı için, Shakespeare'in II. Richard , On İkinci Gece ve IV.Henry oyunlarının yeni yorumlarını alışılmamış bir görsellik ve Shakespeare tiyatrosuna uygunluğu hemen fark edilebilecek bir dil uyarlamasıyla sahneye koydu. Bu tür çalışmaları , Yunan trajedileriyle, Eschilus'un(Aşil) "Agamemnon", "Eumenides"  ve  Euripides'in "Iphigenia Aulis'te" oyunlarıyla sürdürdü.  Molière'in  yapıtı "Tartuffe" ünü, özgün, güçlü taşlama anlayışını bozmadan, kadınların gelenekler ve tabularla baskı altında tutulduğu, günümüzdeki bir köktendinci İslam topluluğuna uyarladı. Hélène Cixous'dan çağdaş dünya tarihini yansıtan iki güçlü dramatik panaroma sahneledi : 1985'te, " L'Histoire  Terrible mais Inachevée de Norodom Sianouk, Roi du Cambodge – Kamboçya Kıralı Norodom Sianouk'un Korkunç ama Bitmemiş Öyküsü "  ve 1987'de, " L'Indiade ou l'ınde de leurs Rêves – İndiorama veya Düşlerinin Hindistanı" . Ariane Mnouchkine, yöneteceği oyunları seçerken, hep özgürlüğü temel aldı.  Théâtre du Soleil  yaratıcı bir süreçte aralıksız çalışarak gelişmeyi sürdürüyor.
        

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!