Türkiye’nin en ‘eğlenceli’ okulu

Güncelleme Tarihi:

Türkiye’nin en ‘eğlenceli’ okulu
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2004 16:11

Bu yüksekokulda okuyan öğrencilerin bütün işi 'eğlence'. Ege Üniversitesi Çeşme Meslek Yüksekokulu'ndaki 'Turizm Animasyonu' programında öğrencilere illüzyondan spora, farklı ülkelerin espri anlayışlarından değişik makyaj tekniklerine kadar, ihtiyaç duyacakları tüm detaylar öğretiliyor. Öğrenciler, 'Cats' isimli animasyon gösterilerini, haftanın iki gecesi Alsancak'taki bir barda sahneliyor.

Ege Üniversitesi Çeşme Meslek Yüksekokulu'ndaki 'Turizm Animasyonu' bölümünde okuyan öğrencilerin bütün işleri 'eğlence'. İlk kez 1999'da öğrenci alınan okuldaki öğrenciler, bir yılı İngilizce hazırlık olmak üzere toplam üç yıl öğrenim görüyor. Önceki yıllarda yetenek sınavıyla öğrenci kabul edilen bölüme, iki yıldır meslek liselerinden sınavsız geçiş sistemiyle öğrenci alınıyor.

Makyaj bilgisi, makyaj teknikleri, komedi teknikleri, dünya tiyatro tarihi, çocuk animasyonu, animasyona giriş, koreografi, step, aerobik, spor ve oyun bilgisi, konuşma sanatı ve tekniği, sahne uygulaması, halk oyunları, ritm, eğitim ve dans, programda görülen dersler arasında.

Öğrenciler, 'Cats' isimli animasyon gösterilerini, haftanın iki gecesi Alsancak'taki Bios Bar'da sahneliyor.

YARATICILIK ÖN PLANDA

Oyunculuk derslerini veren öğretim görevlisi Yonca Ginyol, ‘‘Animatörler, boş insanlar olarak algılanıyor. Bizler bunu değiştirmek, bilgili, kültürlü ve eğitimli animatörler yetiştirmek için yola çıktık‘‘ diyor.

Ginyol, piyasada kalıplaşmış hiçbir skeci tekrarlamadıklarını, öğrencilerin yaratıcılıklarının artması için kendi skeçlerini yazarak sahnelediklerini belirtiyor. Öğrencilerin farklı ülkelerden gelen turistlere de hitap edebilecek, sözsüz oyunlara yöneldiklerini kaydediyor.

Toplam 20 öğrencisi bulunan bölümdeki öğrencilerin neredeyse tümü piyasada çalışıyor. Ginyol, ‘‘Mağaza animatörleri günde 300 milyon kazanabiliyor. Aralarında seslendirme yapanlar ve dizilerde oynayanlar da var. Otellerde çalışanlar ise sigorta, yemek ve konaklama masrafları otel tarafından karşılanmak üzere ayda en az 500 milyon lira maaşla işe başlıyorlar‘‘ diyor.

Ginyol, Türkiye'de 80'li yıllarda yaşanan turizm patlamasıyla, animasyonun geliştiği kanısının yaygın olduğunu ancak piyasada daha çok Rusya, Tunus ve Fransalılar'ın tercih edildiğini anlatıyor. Tunus'ta verilen animasyon eğitiminin altı yıl sürdüğünü belirtiyor: ‘‘Bu ülkelerde spor animasyonu, çocuk animasyonu gibi daha spesifik alanlar üzerine uzmanlaşılıyor.‘‘

Yanlış animasyonun çocukta fobi oluşturabileceğine dikkat çeken Ginyol, ‘‘Hatalı bir davranış bilinçaltında hasar ve etki bırakabilir. Kötü palyaçolar yüzünden balon ve palyaçodan korkan çocuk sayısı çok fazla‘‘ diyor.

‘ANİMA’ RUH DEMEK

Sahne Tasarımı derslerini veren Öğretim Görevlisi Şeyda Candan Günay, 'animasyon' kelimesinin 'canlandırma' anlamında kullanımının yanlış olduğunu söylüyor: ‘‘Anima', Latincede 'ruh' anlamına geliyor. İlkel insanın ateş etrafında dönerek dans etme ritüeli de aslında bir animasyon. Animasyon yalnızca turizm animasyonuyla sınırlı değil. Festival animasyonu, bar animasyonu, mağaza animasyonu, ürün tanıtım animasyonu, kreş animasyonu gibi çok çeşitli alanları var. Animasyon seçimlerde de kullanılıyor. Tarihe baktığımızda, bütün siyasi rejimlerin stresi halka yansıtmamak için animasyonu kullandıklarını görüyoruz. Tarihte dinin baskısından kaçan insanlar da çarşı pazar animasyonları yapmışlar.’’


ASIL MESLEĞİM OYUNCULUK

Erdoğan Eğmen (2'nci sınıf):

34 yaşındayım. Asıl mesleğim oyunculuk. Daha önce özel tiyatrom vardı, kapattım. Edirne Halk Eğitim Merkezi'nde 12 yıl boyunca tiyatro öğretmenliği yaptım. Alaylıydım, burada mektepli oldum. Mezun olduktan sonra tatil köylerinde ve otellerde eğlence müdürlüğü yapabilirim. Fiziksel yapınız elverişliyse, hoplayıp zıplayabiliyorsanız, bu işi 40 yaşında dahi yapabilirsiniz. Burada sportif faaliyetleri de öğrendim, mesela sörf yapabiliyorum.

SAHNEDE OLMAYI SEVİYORUM

Ozan Kalkan (2'nci sınıf):

Sahnede olmayı seviyorum. Aynı zamanda müzisyenlik yapıyorum. Bu bölümde yaratıcılığımız artıyor. Skeçleri kendimiz yazıyoruz. Piyasada, biraz medeni cesareti olan herkes bu işi yapıyor. Alaylılar, karşısındakini eğlendirmekten çok, nasıl çıkar sağlayacağını düşünüyor. Ama bizler burada oyunculuk adına da bir şeyler öğreniyoruz. Programın kalitesini koruyabilmesi için öğrenci alımı sınavsız geçişle değil, yetenek sınavıyla yapılmalı.

ALAYLILARA GÖRE AVANTAJLIYIZ

Ceren Keçeciler (2'nci sınıf):

Animasyonu, hem çok eğlenceli, hem de turizmde geleceği olan bir bölüm olduğu için tercih ettim. Bizler alaylı animatörlerden her zaman bir adım öndeyiz, çünkü sahne aktivitelerinin tamamını önceden öğreniyoruz. Bu ay patron bana, ‘Ben sana az maaş veriyormuşum, maaşını şu kadar artırdım’ dedi. En fazla çocuklar ve insanlarla bir arada olmaktan zevk alıyorum. Zor tarafı ise biraz uykusuz kalmak.

HEP MUTLU GÖRÜNMEK ÇOK ZOR

Kerem Aynalı (2'nci sınıf):

Animasyonu, oyunculuğu çok sevdiğim için tercih ettim. Yazları otellerde çalışıyorum. İnsanlarla iletişim kurmayı, farklı insanları tanımayı çok seviyorum. Burada en ufak detayları bile ders olarak görüyoruz. İki yıl önce Bodrum'da çalıştığım sırada beyin travması geçirdim. Alman bir turist beni suya atmak için havaya kaldırdığında kafamı barın tavanına çarptım. İki gün hastanede kaldım. Mesleğin zor tarafı ise, hep mutlu görünmek zorunda olmak.

EĞLENCELİ DİYE SEÇTİM

İncifer Tören (1'inci sınıf):

Ailemde çok turizmci var. Turizmin animasyon kısmından başlamayı istedim. Daha eğlenceli olduğu için tercih ettim. Üç yıldır Uludağ, Çeşme ve Fethiye'de animatörlük yapıyorum. Mezun olduktan sonra diğer departmanlarda çalışmak istiyorum. Burada bize hem tiyatro, hem turizm animasyonuna dayalı eğitim veriliyor. Her şeyi çok ayrıntılı öğreniyoruz. Aslında animasyon her alanda var. Bir televizyon şovunda da, yarışmalarda da, dizilerde de animasyona rastlanıyor.

Hangi dersler var?

Konuşma teknikleri: Oyunculuk alıştırmaları kullanılarak, animasyon sahnesinin ısıtılması. Konuşma eğitimi de alıyorlar.

Sahne uygulamaları: Bu derste provalar yapılıyor. Öğrenciler bir proje hazırlayarak uyguluyor.

Komedi teknikleri: Komedi tarihi, prensipleri, neyin komik algılanacağı. Sahnenin müzik ve eylemlerle tamamlanması.

Makyaj bilgisi: Makyaj malzemelerini tanıma, role uygun makyaj uygulamaları.

Dünya tiyatro tarihi: Animasyon tarihi ve dünya tiyatro tarihi.

Yaratıcı drama: Öğrencilerin yaratıcılıklarını artırıcı oyunlar oynanıyor. Kendi oyunlarını yazmaları isteniyor.

Malzeme bilgisi: Animasyonda kullanılan ışık, efekt, boya ve aksesuar gibi malzemelerle ilgili her şey bu derste öğreniliyor.

Ritm eğitimi ve dans: Öğrencilerin ritmsel olgularını geliştirip, ritmin farkına varmalarını sağlayarak, dansa aktarmaları amaçlanıyor.

Koreografi: Amaca uygun hareketleri birbirine ekleme ve bunu seyirciye bir bütün halinde sunabilme yetisinin kazandırılması amaçlanıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!