Tramvay Moda’yı böldü

Güncelleme Tarihi:

Tramvay Moda’yı böldü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 10, 2003 00:00

Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi'nin Moda'da yapımına baÅŸladığı 3.4 milyon dolarlık Nostalji Tramvayı semt sakinlerini ikiye böldü. Kadıköy-Bostancı arasındaki ulaşımı rahatlatacak tramvay hattı bekletilirken bu projenin baÅŸlatılmasına anlam veremediÄŸini belirten Kadıköy Belediye BaÅŸkanı Selami Öztürk ‘‘Ray döşenen dar sokaklarda yangın çıkmaması için dua ediyoruz’’ diyor.37 yıl önce kaldırılan Kadıköy-Moda tramvayının Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi'nce yeniden gündeme getirilmesi semtte tramvay tartışması baÅŸlattı. Semt sakinlerinin çoÄŸunluÄŸu dar sokaklarda trafik sıkışıklığı yaratacağı, gürültüye neden olacağı, Bahariye Caddesi'nde aÄŸaçlandırılan bölgeye zarar vereceÄŸi gerekçesiyle projeye karşı çıkarken bir grup vatandaÅŸ ulaşım kolaylığı saÄŸlayacağını savunuyor.Tramvay güzergahının geçtiÄŸi CaferaÄŸa ve OsmanaÄŸa mahallelerinin muhtarları tramvay yapılması için BüyükÅŸehir Belediyesi'nden herhangi bir talepte bulunulmadığını söylüyor. Kadıköy Belediye BaÅŸkanı Selami Öztürk ise Kadıköy-Bostancı arasındaki trafiÄŸi rahatlatacak tramvay projesi bekletilirken Nostalji Tramvayı projesinin baÅŸlatılmasının semte herhangi bir kolaylık saÄŸlamayacağı görüşünde.MUHTAR: MODALI TEPKÄ°LÄ°30 bin nüfuslu CaferaÄŸa Mahallesi'nin 20 yıllık muhtarı ve Moda Gönüllüleri ikinci baÅŸkanı OÄŸuz SaraçoÄŸlu tramvay konusunda Modalıların tepkisini anlatıyor:‘‘Proje gündeme geldiÄŸinde olumlu tepkiler geliyordu. Ancak ray çalışmaları baÅŸlayınca olumsuz bakanlar çığ gibi büyüdü. Åžimdi tramvayı isteyen bir kiÅŸiye rastlamıyorum. Tramvayın günde 10 bin kiÅŸi taşıyacağı söyleniyor. Bu imkansız. Çünkü Kadıköy-Moda arasındaki Ä°ETT otobüs seferleri kısa süre önce yolcu olmadığı için kaldırıldı.’’OsmanaÄŸa Mahallesi'nin 23 yıllık muhtarı Ata Görgün ise tramvayın Moda'nın ulaşım sorununa çözüm getirmeyeceÄŸini, güzergahının yanlış seçildiÄŸini söyledi. Tramvayın ulaşım olanağı kısıtlı olan YoÄŸurtçu Parkı Caddesi'nden geçmesinin daha uygun olacağını savunan Görgün bu görüşünü belediyeye de aktardı.Kadıköy Belediye BaÅŸkanı Selami Öztürk ise projenin BüyükÅŸehir Belediyesi'nce gerçekleÅŸtirildiÄŸini, amacının yolcu taşımak yerine geçmiÅŸi anmak olduÄŸunu hatırlatıyor:‘‘Tramvay, Moda'da dar sokaklardan geçtiÄŸi için tepki yarattı. Biz hattın Moda Vapur Ä°skelesi'nin önünden dönmesini istedik, Ä°ETT kabul etmedi. BüyükÅŸehir'den asıl isteÄŸimiz, öncelikle Fahrettin Kerim Gökay ve Åžemsettin Günaltay Caddeleri üzerinden sefer yapacak Kadıköy-Bostancı cadde tramvayı. Bu proje Kadıköy'ün trafik sorununu çözecektir. Moda tramvayı semte kolaylık getirmez. Rayları döşenirken bile keÅŸmekeÅŸ baÅŸladı. Bazı sokaklara girmek olanaksız hale geldi. Çalışmalar bitmeden inÅŸallah yangın çıkmaz diye dua ediyorum.’’İETT: ANKET YAPTIK1966'da seferine son verilen Kadıköy-Moda tramvayı geçen yaz BüyükÅŸehir Belediyesi tarafından gündeme getirildi. Ä°ETT yetkililerinin verdiÄŸi bilgiye göre, telefonla yapılan anketlerde semt sakinlerinin yüzde 71'inin Nostalji Tramvayı projesine olumlu baktığı görüldü. Proje bölgeye asılan pankartlarla Modalılara duyuruldu.Nostalji Tramvayı, Kadıköy Meydanı'ndan hareket edip, tercihli yolu izleyecek ve Bahariye Caddesi'ni takip ederek Mühürdar Caddesi üzerinden tekrar Kadıköy Meydanı'na gelerek bir daire çizecek. 10 istasyonun bulunacağı hatta dört vagonlu üç katar ring servis yapacak. Projenin 2 bin 800 metrelik ray döşeme ihalesini 3.4 milyon dolar bedelle Yüksel Ä°nÅŸaat üstlendi. Raylar Polonya'dan saÄŸlandı. Vagonlar Almanya'dan alınacak ve henüz maliyetleri belli deÄŸil. Tramvay hattının ÅŸubat ayında baÅŸlayan hat döşeme iÅŸlemi kapsamında güzergah üzerindeki sokakların altyapısı yeniden ele alındı. Bu arada 1992'de trafiÄŸe kapatılan ve yeÅŸillendirilen Bahariye Caddesi kazıldı. Caddede hattın geçtiÄŸi bölgedeki yeÅŸil alanlar kaldırılırken havuzlar da yıkılacak.SEMT SAKÄ°NLERÄ° NE DÄ°YOR ?MEHMET KUTLUGEREZ (Bahariye esnafı)Esnafa kazanç saÄŸlamaz60 yıldır Bahariye'de pastane iÅŸletiyorum. Yıllar önce caddeden tramvay geçerdi. O zamanlar cadde tenhaydı, ÅŸimdi akın akın. Caddeyi kaplıyorlar, tramvaya yer kalmadı. Bahariye trafiÄŸe kapalı bir alandı. Tramvayın buradan geçmesi esnafa kazanç saÄŸlamaz. Bahariye yerine YoÄŸurtçu Parkı'ndan geçse daha iyi olurdu.BUKET DERELÄ°OÄžLU (Sanatçı)Ä°skele yürüyüş mesafesinde32 yıldır Modalıyım. Tramvay için semt sakinlerinin fikri alınmadı. Semtimizde ulaşım sorunu yok. Çarşı, pazar, iskeleler yürüyüş mesafesinde. Bir otomobilin zor geçtiÄŸi, park yeri bulunamayan semtimizin sakinleri ÅŸimdilik yapılanların farkında deÄŸil. Tramvayın bu güzergáhta sokak aralarından geçerken apartmanlarda yapacağı gürültü ve titreÅŸim, fren ve zil sesi semt hepimizi rahatsız edecek.EROL AYDINLI (emekli uzakyol kaptanı)Bizim için lüks35 yıldır Moda'da oturuyorum. Nostalji tramvayı bizim için lüks. Bu projeye 3.4 milyon dolar harcanacak. Bu para resmen sokaÄŸa atılacak. Ä°stanbul'da acil çözüm bekleyen yüzlerce sorun var. Onları halletsinler. Kimler köşeyi dönecek anlam veremiyorum. Bir süre çalıştıracaklar kısa sürede de seferden kaldırırlar. Olan vatandaşın parasına olur, çektiÄŸimiz azap yanımıza kár kalır. CANAN ÜÇERLER (Ev hanımı)Çocuklarımız tramvay zevkini tadacakNostalji tramvayı fikrini sevdim. Yapıldığı zaman çok iyi olacak. Kadıköy'den Bahariye’ye kadar yürümek zorunda kalmayacağız. Çocuklarımıza da tramvayın zevkini tattıracağız. 3.4 milyon dolar harcanıyormuÅŸ. Para önemli deÄŸil, insanlara hizmet etmesi önemli. Gürültü rahatsız edecek, diyorlar. Çevrede o kadar çok gürültü var ki tramvayın sesi duyulmaz bile.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!