Telematik araba

Güncelleme Tarihi:

Telematik araba
Oluşturulma Tarihi: Haziran 30, 2001 00:00



Haberin Devamı

Ford, GM, Mercedes Benz, BMW gibi otomobil şirketleri çoktan uygulamaya başladı. Telematik sektörü yılda 5.3 milyar dolarlık iş yapıyor. Sürücü otomobilini kullanırken, dünyanın geri kalanıyla her an iletişim içinde.

Büyük bir salonda, küçük kulübelerinde 50 kişi var. Hepsi önlerindeki bilgisayara eğilmiş. Dallas'a doğru otomobiliyle ilerleyen bir kadın, biraz sonra ulaşacağı kentteki bir adresi soruyor. Otomobildeki mevki belirleyen GPS sistemi sayesinde, merkezdekiler, arabanın tam nerede olduğunu önlerindeki haritadan görebiliyorlar. Ona istediği adrese ne kadar uzaklıkta olduğunu, nereden gidebileceğini anlatıyorlar. Bir başka terminalde işler daha acil. Görevli ekrana eğilmiş ‘‘Bay Jones, Bay Jones, acil yardım düğmeniz çalışıyor. Bay Jones, iyi misiniz?’’ Neyse, Bay Jones'un iyi olduğu, düğmeye yanlışlıkla bastığı anlaşılıyor.

GPS taşıyan taksiler, çok az da olsa Türkiye'de de var. Ancak yukarıda anlattığımız olay, büyük otomotiv üreticisi General Motors'un OnStat adlı merkezinde geçiyor.

Otomotiv endüstrisi ‘‘telematik’’ denilen sistemi geliştirmek üzere kolları sıvamış. Bunun en önemli nedeni, özellikle ABD'de otomobilli yaşamın zamanın büyük bir kısmına hakim olması. Ortalama bir Amerikalı, her yıl 340 saatini sürücü olarak, 201 saatini de yolcu olarak otomobilde geçiriyor. Tabii dünyanın başka büyük kentlerinde de aynı durum yaşanıyor.

Mercedes-Benz'in Tele Aid, BMW'nin Assist, Ford'un da Qualcomm's Wingcast adlı telematik hizmetleri, otomobillerle yardım merkezleri arasında kablosuz bağlantı kurarak çalışıyor. Bazı sistemler kapısı kilitlenmiş otomobillerin bile merkezden açılmasını sağlıyor. Bazıları, en yakındaki otomatik para çekme makinesinin ya da Çin lokantasının yerini bildirebiliyor.

Telematik, şu anda yılda 5.3 milyar dolarlık bir ciroya sahip yeni bir iş alanı. Bu rakamın 2010 yılında 30 milyar dolara çıkması bekleniyor.

Online otomobil hizmetleri başlıca üç alanı kapsıyor:

1. İnternet bankacılığı, finansal veriler, sesli e-mail.

2. Yolda rehberlik hizmetleri, hava durumu ve trafik haberleri.

3. Müzik, bilgisayar oyunları, film vb.

Kısacası, bu sistemde otomobil, anteni, alıcısı, verici olan kablosuz bir iletişim aracı olarak görülüyor. Örneğin sürücü ön koltukta en yakındaki eczanenin nerede olduğunu sorup öğrenirken, çocuğu da arka koltukta bir bilgisayar oyunu seyredebiliyor.

OTOMOBİL BİR İNTERNET ANAKAPISI

Otomobili bir anakapı (portal) haline getirmek için pekçok farklı alanda çalışmalar var:

TELEMATİK HİZMETLERİ

BMW, Mercedes-Benz, General Motors ve Ford, otomobillere hizmet veren özel sistemler kurmuş durumda.

KABLOSUZ YAYIN HİZMETLERİ

ATT gibi telekomünikasyon şirketleri telematik hizmet veren kuruluşlarla işbirliğine giderek altyapı sağlıyor.

OTOMOBİLİN DONANIMI

Motorola, Siemens gibi üreticiler, otomobilde kullanılacak anten, alıcı vb. gibi teknik donanımı sağlıyor.

İNTERNET HİZMETLERİ

Yahoo!, AOL Time Warner, Reuters gibi şirketler de otomobil kullanıcılarına yönelik bilgileri sağlıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!