Seçim promosyonu

Güncelleme Tarihi:

Seçim promosyonu
Oluşturulma Tarihi: Mart 19, 1999 00:00

Haberin Devamı

Ülkenin seçim havasına girdiğinin bir göstergesi de, günlük hayatta dolaşıma giren aday imzalı kalemler, çakmaklar, anahtarlıklar. Öyle ki, ekonomik krizden nasibini alan eşantiyon ve hediyelik eşya üreticileri seçimin kendileri için kurtuluş olduğunu söylüyorlar.

En yaygın kullanılan eşantiyon ürünler, kalem, çakmak ve anahtarlık. Ancak bu sene bakın bu ürünlere neler eklenmiş: Mutfak önlüğü, elbise askısı, mandal, toz bezi, şapka, tuzluk-şekerlik, tişört, otomobil kokusu, bardak altı, plastik bardak-tabak, dikiş kutusu, kolonyali mendil, kutu mendil.

Bunlar adayın seçilme şansını artırır mı?

Politikacı ve üreticilerin ortak kanısı, bu ürünlerin gövde gösterisinin bir parçası olduğu. Ama tek tek ele alındığında küçük meblağlar olsa da, toplamda masraflı bir gövde gösterisi.

En çok tercih edilen ürünü, kalemi örnek alalım. En basit bir kalemi 60 bin liraya yaptırabiliyorsunuz. İstanbul'da 32 ilçe var. 10 partinin belediye başkan adaylarının promosyon yaptığını düşünelim. 10*32 eşittir 320. 320 adayın her biri 5 bin kalem yaptırsa 320*5000 eşittir 1 milyon 600 bin kalem. Bunu birim fiyatı olan 60 bin ile çarpalım: 96 milyar TL.

Eşantiyon ve Promosyon İmalatçıları Derneği (EPİD), 60'ın üzerinde üyesi bulunduğunu, ancak derneğe üye olmadan çalışan firmaların da olduğunu söylüyor. Dernek üyesi ve Reklam ve Promosyon Malzemeleri üreten Öz-geç'in sahibi Ahmet Özdem, promosyona akıtılan paranın çok daha iyi yerlerde kullanılabileceğini söylüyor: ‘‘Şu anda bir çok parti için üretim yapıyoruz. Aslında bu işe girmeyi hiç istemezdim, çünkü bunların fuzuli harcamalar olduğuna inanıyorum. Ama ekonomik kriz yüzünden mecbur kaldık.’’

Özdem 15 senedir, önce işçi sonra imalathane sahibi olarak bu piyasanın içinde: ‘‘Aday adaylığı aşamasında bizim işlerimizin yüzde 50'sini seçim ürünleri oluşturuyordu. Şu günler kampanyalar başladı. Bu yüzden üretimimizin yüzde 30'u seçimle ilgili. Seçime 20 gün kala tam kapasite çalışacağız.’’

Kurban Bayramı'nın promosyon çalışmalarına yeni bir soluk kazandıracağı da söyleniyor. Şu anda partiler, şeker lokum gibi yiyecek maddeleri üreten imalathanelerin kapılarında harıl harıl bayram şekeri hazırlatıyorlarmış. Şekerler bayram namazı çıkışlarında dağıtılacakmış.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!