Pansiyon çöktü: 2 ölü

Güncelleme Tarihi:

Pansiyon çöktü: 2 ölü
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 19, 2001 11:47

Aksaray'daki 2 katlı pansiyonun enkazından 14 yaralı çıkarıldı. Sabaha karşı çöken binanın enkazında kalan 4 kişiden ikisinin öldüğü kesinleşti. Çökmenin metro inşaatından kaynaklandığı sanılıyor.

Haberin Devamı

ENKAZDAN 14 KİŞİ ÇIKARILDI

Aksaray'da sabah saat 04.40 sıralarında meydana gelen çökme sonucu kurtarma çalışmaları sürerken ölü sayısının ikiye yükselidği bildiriliyor. Ölenlerin soyadları belirlenemezken  birinin İran asıllı Ali Rıza, diğerinin ise Erzurumlu Ayhan isimli bir kişi olduğu bildiriliyor.

Öte yandan enkazdan kurtarma çalışmaları da sürüyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı ve Sivil Savunma İl Müdürlüğü'ne bağlı ekipler tarafından saat 12:15 sıralarında kurtarılan Romanya uyruklu kişi, olay yerinde bekletilen ambulansla hastaneye kaldırıldı.

Saat 13:00 sularında birinin İran uyruklu olduğu sanılan 2 kişi daha enkazdan çıkarıldı. Enkazdan çıkarılanların sayısı 14'e yükseldi.

Haberin Devamı

Haseki ve İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi hastanelerine kaldırılan  yaralıların bazılarının ise kimlikleri belli oldu. Haseki Hastanesi'ne kaldırılan ve ayakta tedavi gördükten sonra taburcu edilen yaralıların isimleri şöyle:

Sibel Çınar (20), Ayşe Çınar (30), Seda Çınar (1), Murat Çınar (23), Gamze Çınar (3), Emine Çınar (20), Ali Çınar (34), Mehmet Çınar (28), Gülden Ateş (19), Halil İbrahim Ateş (23), Hüseyin Ateş (1) ile İran uyruklu Umut İrani (19), Benzur Mensuri (26), Seyit Hüseyin (19) ve Seyit Hasan (23).

"DEPREM OLUYOR SANDIM"
Enkaz altından hafif yaralı olarak kurtarılan Romanya doğumlu Seyit Hasan, olay sırasında pansiyonun orta katında kaldığını anlatarak, ''Gürültü duyduk. Deprem oluyor sandım. Koşmaya başladım. Tavan birden çöktü. Benim şansım varmış, tırmanarak üst kata çıktım. Saat 07.00 sıralarında da bizi oradan çıkardılar'' dedi. Elinden yaralandığı için Haseki Hastanesi'ne götürüldüğünü ve burada tedavisi yapıldıktan sonra taburcu olduğunu belirten Hasan, olay sırasında göçük altında başka kalan kimsenin olup olmadığını sorduğunu ve bazı kişilerin kendisine cevap verdiğini bildirdi. Hamallık yaptığını ve çöken pansiyonda genellikle çevrede çalışan kişilerin kaldığını ifade eden Hasan, 2-3 hafta önce binada çatlaklar gören pansiyon sahibinin yetkilileri uyardığını, ancak gelen uzmanların kolon ve kirişlerin sağlam olduğunu söylediklerini kaydetti.

Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi'nde ise Mehmet, Hatice ve Ayşegül Ateş'in yanısıra enkazdan çıkarılan iki daha tedavi görüyor. Enkazdan çıkarılanlardan birinin Romanya uyruklu Mihail Molla (18)  olduğu belirlenirken diğer yaralının kimliği ise bilinmiyor. Yaralıların sağlık durumlarının iyi olduğu bildirildi.

Bu arada olayda yaralananlardan Çınar ailesi bireylerinin Çınar Pansiyon'un bitişiğinde çöken binada kaldıkları, Ateş ailesinin de misafir olarak yanlarında bulunduğu, İran uyrukluların ise pansiyonda kaldığı öğrenildi.

VİNÇ SOKAĞA GİREMEDİ

Bu arada, kurtarma çalışmalarında kullanılmak üzere Avcılar'dan olay yerine getirilen İSKİ'ye ait büyük vinç, çökmenin meydana geldiği sokağa dar olduğu için giremedi.

Ayrıca, pansiyon binasının hemen arkasında bulunan Mahmut Ürer'e ait Ürer Mukavva fabrikasında da kısmi çökmeler oluştuğu ve işyerinde bulunan makinelerin zarar gördüğü öğrenildi.

VALİ ÇAKIR: ÖLÜMLER ARTABİLİR

İstanbul Valisi Erol Çakır, Aksaray'da çöken Çınar Pansiyon binasının enkazı altındaki 7 kişinin kurtarılması çalışmalarının sürdüğünü belirterek, bu kişilerden 1 ya da 2'sinin kaybedilme ihtimali olduğunu bildirdi.

İnşaat Mühendisleri Odası: İhmal var

İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe, pansiyonun çökmesinde ihmal olduğunu savundu. Gökçe, "zemin etüd çalışmasında, gerekli sıklıkta bir çalışmanın yapılmamış olmasının, böylesi bir çöküntüye neden olduğu görülüyor'' dedi.
Gökçe, ''binanın daha önce de çatladığı ve yetkililerin önemsemediği ididalırına ilişkin olarak da şunları söyledi:
''Binadaki çatlamayla birlikte yeni ek önlemler alınmış olması gerekiyordu. Binada, zeminden kaynaklanan bir sıkıntı olmazsa çatlama olmaz. Dolayısıyla oluşan sıkıntının giderilmesi gerekirdi. 'Bina çürükmüş' deniyor. Bu farklı bir konu. Orada o çalışma yapılmış olmasaydı, o bina da yıkılmayacaktı. Binada çatlak olmasına rağmen ek önlemlerin alınmaması ciddi bir atlamadır.''
Mimarlar Odası: Sorumlu Büyükşehir Belediyesi
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Sami Yılmaztürk de, ''Metro hattının geçeceği güzergah üzerinde zeminle birlikte yapıların durumunun da incelenmesi gerekiyordu'' dedi. Yılmaztürk, bu kazılar sırasında çok ciddi titreşimler oluştuğunu ifade ederek, şöyle devam etti:
''Bu titreşimler sırasında, yukarıdaki binaların hasar görüp, görmeyeceği konusunda da tek tek yapıların, yolun ve altyapının incelenmesi gerekiyordu. Bunun yapılmadığı, bu binanın yıkılmasından anlaşılıyor.''
Yılmaztürk, daha önce Beyoğlu'ndaki metro kazıları sırasında da bu tür sorunların yaşandığını, hatta Fransız Konsolosluğu binasında da hasarların oluştuğunu anımsatarak, şunları söyledi:
''Burada ihmal, tüm uyarılara rağmen kulağını kapatan Büyükşehir Belediyesi'nde olduğu gibi metro inşaatını yapan firmada da...
Ayrıca sistemin kendisinde de sorun var. İhaleyi alan firma, hem projesini, hem de inşaatını yapıyor. Projenin nasıl yapıldığı bilinmiyor. Tüm kamu yatırımlarında aynı sorun var. Uygulamada, projelendirmede şeffaflık yok. Denetim sistemi yok. Kamu adına yapılanişlerde, inşaatı yapan özel firmanın yaptıklarını denetleyen yok. Bu çökmede de birinci sorumlu inşaatı ihale eden belediye ve müteahhit firmadır.''

İstanbul Metrosu'nun kazı ve inşaat çalışmalarının yapıldığı olay bölgesinde 3 bina ve 4 işyeri ile 1 pansiyonda çökme meydana geldiğini anlatan Vali Çakır, bazı binaların da bu olaydan etkilendiğini söyledi.

Haberin Devamı

Binaların çökmesinden önce 30 kişinin tahliye edildiğini anlatan Vali Çakır, ''Olayda yaralanan 17 kişi, Haseki ve Cerrahpaşa hastanelerine sevk edildi. 7 vatandaşı göçük altından kurtarma çalışmaları devam ediyor. Bunlardan 1 veya 2'sinin kaybedilme ihtimalimevcut. Şu anda öldüğü kuvvetle tahmin edilen 1 kişi var'' dedi.

İtfaiye ve sivil savunma birliklerinin çalışmalarına işbirliği halinde devam ettiklerini kaydeden Çakır, çevre binalarda da çökme ihtimaline karşı tahliye işlemlerinin başlatıldığını belirtti. Bölgedeki metro inşaatının tabanında 1 metrelik çamurla kaplı bir bölümün bulunduğunu ifade eden Vali Çakır, ''Çökme, oraya doğru hafif şekilde devam ediyor'' diye konuştu.

Haberin Devamı

GÃœRTUNA: BELEDÄ°YEYE BAÅžVURU OLMADI

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, çökmenin nedeninin metro olduğunun henüz söylenenemeyeceğini belirtti. Gürtuna, bölgedeki incelemelerinini ardından gazetecilere kısa bir açıklama yaptı.

Bir gazetecinin, ''Çöken pansiyonda daha önce çatlaklar bulunduğu ve bunun için belediyeye yapılan başvuruda, mühendislerin bir sorun olmadığını söyledikleri'' yolundaki iddiaları hatırlatması üzerine   Gürtuna, belediyeye yapılan böyle bir başvuru bulunmadığını söyledi.

Gürtuna, bina sahipleriyle görüştüklerini ve bu kişilerin ''Belediyeye müracaatımız yok. Buradaki müteahhit firmanın taşeronlarının bir elemanına söyledik'' dediklerini kaydetti.
Çökmenin metrodan kaynaklandığının tespit edilmesi halinde zararı olanların zararlarının tazmin edileceğini anlatan Gürtuna, ''Hiçbir vatandaşımız zararıyla kalmayacak. Onlara tazmin edeceğiz. Burada sorumlu müteahhit firma gerekli çalışmayı yapacak'' dedi.

Haberin Devamı

Metro kazılarında bir problem bulunmadığını ifade eden Gürtuna, daha önce Fransız Sarayı'nın müştemilatındaki sorunun da telafi edildiğini ve hiçbir ciddi çatlak ile çöküntünün bugüne kadar yaşanmadığını bildirdi.

Gürtuna, kazılarda sorun yaşanabileceği ihtimalinin her zaman göz önüne alındığını ve çalışmalar sırasında metronun tünellerinin direncinin artırıldığını dile getirdi.

Bundan sonra metro çalışmalarında bir aksama olmayacağını kaydedenGürtuna, göçük kaldırılıp gerekli takviyeler yapıldıktan sonra çalışmalara devam edileceğini söyledi.

Gürtuna, çöküntünün olduğu yerdeki metro tünelinin bir ''T'' tüneli olduğunu da vurgulayarak, ''Burası son durak diyebileceğimiz bir mekan. Buraya gelen vagonların, katarların ray değiştirebilecekleri büyük bir tünel'' dedi.

Haberin Devamı

Ali Müfit Gürtuna, çöküntü nedeniyle atıksu tesislerinde, su ve doÄŸalgaz ÅŸebekesinde tehlike oluÅŸturacak bir durumun söz konusu olmadığını belirtti.Â

İTFAİYE DAİRE BAŞKANI YALIN: ÇEVRE BİNALAR DA ÇÖKEBİLİR

Kurtarma çalışmalarına ilişkin basın mensuplarına açıklama yapan İstanbul Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanı Sabri Yalın, itfaiyenin, binanın çökmesinden 5 dakika sonra olay yerine ulaştığını ve burada örnek bir çalışma yapıldığını belirtti.

Dedektörlerle bina enkazında yeniden arama yapacaklarını söyleyen Yalın, çöken yapının yanında yana doğru yatan başka bir binanın çelik halatlarla bağlanacağını ve çökmekte olan bölümünün de tehlike oluşturmaması için yıkılacağını söyledi.

Halen enkaz altında bir ölü ile bunun dışında 3 ya da 4 kişinin olduğunu ve bu kişilerin sağ olma ihtimalleri bulunduğunu anlatan Sabri Yalın, ''Bu kişilerden 2'sinin karı-koca olduğunu sanıyoruz. Ayrıca, ses aldığımız bir kişiyi kurtardık'' dedi.

Olay yerinde birbirine bitişik nizamda 4, kompleks halinde 8 bina bulunduğunu ifade eden Yalın, İstanbul İtfaiyesi'nin Sivil Savunma ekipleriyle birlikte uyumlu bir çalışma yaptığını anlattı.
Yalın, ''Ä°nsan öldürmeden, canlı olan hiçbir kimseyi zedelemeden çalışıyoruz. Hatta bir kiÅŸinin önce ayağının kesilmesi gündeme geldi. Fakat, bunu dahi yapmadık. Ölen kiÅŸi de zaten olay sırasında hayatını kaybetmiÅŸtir'' dedi.Â

İTÜ'Lü öğretim üyeleri çalışmalara başladı

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Maden Fakültesi'nden bir grup öğretim üyesi, Aksaray'daKİ bina ile Unkapanı-Yenikapı hattında yapımı süren metro tünelinin çökmesine yol açan olayın nedenini belirlemek üzere çalışmalara başladı.
İTÜ Maden Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nuh Bilgin, söz konusu çalışmayı bu alanın uzmanları olan Doç. Dr. Selamet Erçelebi ve Doç. Dr. Hanifi Çotur ile birlikte gerçekleştireceklerini söyledi.
Çökmenin olduğu yerden alınacak numuneleri bilgisayarda inceleyeceklerini belirten Prof. Dr. Bilgin, çöküntünün nedenini en kısa zamanda belirleyerek, sonuçlarını bir rapor halinde Büyükşehir Belediyesi'ne sunacaklarını kaydetti.İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur da metro inşaatında sorumluluğu üstlenmiş bir müteahhidin yanı sıra yerli ve yabancılardan oluşan müşavirleri ile denetim ekiplerininbulunduğunu, ancak buna rağmen 3 kat emniyet alınmasına karşın inşaatın çöktüğünü vurguladı.
Çodur, çökmenin tünelin genişleyen kısmında meydana geldiğini ve dünyada bu tip tünellerde böyle olayların örneklerinin olduğunu ifade etti. Çodur, şunları kaydetti:
''Burası çok gevşek bir zemin. Ondan kaynaklanıyor. Ancak çökmemesi gerekiyordu. Bu tünelin 3. emniyeti alınmıştı. Onun sebebini araştıracağız. Nerede yanlışımız oldu, nerede atladık? Kendimizi sorgulayacağız. Bilim adamlarının hazırlayacakları rapor doğrultusunda alacağımız tedbirler varsa, onları alacağız.''
Sabri Yalın, pansiyonun yanındaki 7 binanın da çökme tehlikesi yaşadığını vurgulayarak, bu nedenle bu binalara destek ayaklar konulduğunu ve  düşmesi olası parçaların da görevlilerce alındığını anlattı.

AKUT GERİ GÖNDERİLDİ

Enkazda çalışmaların aralıksız sürdürüldüğünü ifade eden Yalın, Arama Kurtarma Derneği'nden (AKUT) gelenlerin ise çalışan ekip yeterli olduğu için geri gönderildiğini söyledi.

''Göçüğün nedeni metro inşaatı olabilir'' diyen Yalın, itfaiyenin olay yerine ''komuta çadırı'' kurduğunu sözlerine ekledi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sağlık Daire Başkanı Cihan Avcı da,binanın çökmesi sırasında pansiyonda 40 kişinin bulunduğunun tespit edildiğini belirterek, göçük altından çıkarılan yaralıların özellikle kol ve bacaklarında kolonların çökmesi nedeniyle kırıklar ile doku zedelenmeleri olduğunu bildirdi.

BANLİYÖ TRENLERİNE HIZ SINIRLAMASI

Bu arada polisin uyarısıyla, saat 05:45 ve 05:55'te Sirkeci'den Halkalı'ya hareket edecek 2 banliyö treninin seferi herhangi bir titreşim oluşturmaması için iptal edildi.

Olay yerine giden DDY mühendislerinin yaptıkları incelemeler sonucu tren rayları ile olay yeri arasında yaklaşık 250 metre mesafe bulunduğu belirlenerek, 30 kilometre hızı geçmemek şartıyla tren seferlerinin başlatılması kararlaştırıldı.

Öte yandan, itfaiye ekipleriyle birlikte kurtarma çalışmalarına katılan Sivil Savunma Müdürlüğü'ne ait ''Bafi'' adlı köpek, yaklaşık yarım saatlik bir çalışmanın ardından ''gerek kalmadığı'' gerekçesiyleolay yerinden uzaklaştırıldı.

Çalışmaları görüntüleyen basın mensupları da yaklaşık 100 metre uzaklıkta oluşturulan güvenlik bandının gerisine alındı.

BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ: ÇÖKMENİN NEDENİ TETKİKLERDEN ÇIKAR

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul Metrosu Unkapanı-Yenikapı Metro İnşaatı'nda bugün meydana gelen göçükle ilgili yazılı bir açıklama yaptı. Çöküntünün olduğu bölge, trenlerin hat değiştirebileceği makas tüneli olan T tipi tüneldir. Kurtarma çalışmaları devam ediyor. Tünel çökmesinin sebebi, üniversite ve maden mühendislerinin kurtarma çalışmaları sonrası yapacakları tetkikler sonucunda kesinleşecek.''

METROSU Ä°NÅžAATINA 23 MÄ°LYON DOLAR HARCANDI

Açıklamaya göre, 2 bin 500 metre olan İstanbul Metrosu Unkapanı-Yenikapı hattın yükleniciliğini Yüksel-Güriş-Reha-Başyazıcıoğlu ortak girişimi yapıyor. Hattın tünel uzunluğu ise 4 bin 700 metre.
Proje, 892 metrelik Haliç Köprüsü, 8 bin metrelik çift hat tünel ve 4 istasyondan oluşan Taksim-Yenikapı Hattı'nın bir diğer kısmını oluşturuyor. Yenikapı-Unkapanı hattı, 13 Aralık 1998'de, 14.8 trilyon liraya ihale edildi ve 30 Aralık 1998 tarihinde işe başlandı.

Bugüne kadar Taksim'den Şişhane İstasyonu'na kadar tünellerin tümünün delme işlemi tamamlandı, iç kaplama betonu imalatı ise yüzde 30 oranında gerçekleştirildi. Şişhane İstasyonu'nun kaba inşaatı ise bitme aşamasına geldi. Projenin bu kısmına 23 milyon dolar harcandı.

Unkapanı İstasyonu ise viyadük üstünde olacağından, Koruma Kurulu'nun Haliç Köprü geçişi ile ilgili vereceği karar doğrultusunda hareket edilecek.

Öte yandan, Unkapanı-Yenikapı arası tünellerin yüzde 71'inin delme işlemi tamamlandı ve yakında beton kaplama işlemlerine başlanacak. Bu kısma ise bugüne kadar 14 milyon dolar harcama yapıldı.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!