Özel sektör "Afganistan'ın imarına" hazırlanıyor

Güncelleme Tarihi:

Özel sektör Afganistanın imarına hazırlanıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 20, 2002 00:00

Yardımın taşınmasından pay alabilmek ve Afganistan`ın imarı sırasında oluÅŸacak büyük mal hareketinde rol üstlenmek için DışiÅŸleri Bakanlığı`nın öncülüğünde oluÅŸturulan ve Uluslararası Nakliyeciler DerneÄŸi (UND) ile Ä°stanbul Ticaret Odası`nın katıldığı, Deniz Ticaret Odası ile Türk Müteahhitler BirliÄŸi`nin de desteklediÄŸi ortak proje kapsamındaki çalışmalar sürüyor. UND Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Çetin NuhoÄŸlu, dünyada ekonomi çevrelerinde konuÅŸulan konulardan birinin de Afganistan`ın yeniden yapılandırılması olduÄŸuna iÅŸaret ederek, Türkiye`nin bu iÅŸte önemli bir temel olacağını söyledi. BirleÅŸmiÅŸ Milletler (BM) gücünün genellikle Trabzon`dan gönderildiÄŸini hatırlatan NuhoÄŸlu, Türkiye`nin bölgede stratejik iÅŸbirliÄŸinin geliÅŸtirilmesinde lojistik merkez haline gelebilmesi içinAfganistan yardımının önemli bir avantaj olduÄŸunu ifade etti. Dış Ekonomik Ä°liÅŸkiler Kurulu`nun (DEÄ°K) Afganistan`ın yeniden yapılandırılmasında yaklaşık 40 milyar dolarlık yeni bir pazar öngördüğüne dikkati çeken NuhoÄŸlu, ÅŸunları kaydetti:"Türkiye, Afganistan`a yardım malzemeleri ve imar sırasında diÄŸerihtiyaçların taşınmasında önemli bir coÄŸrafik konuma sahip. Bu pazardalojistik tüm hareketteki payımızın yüzde 10 civarında olacağını tahminediyoruz. Taşımacılığın bir kısmı Türkiye dışında olacağından bu oranın yüzde 7`sine kesin gözüyle bakıyoruz. Bu da Afganistan`a yapılacak 40 milyar dolarlık yardımın taşınmasında Türkiye için 2.8 milyar dolarlık bir payın söz konusu olduÄŸu anlamına geliyor. Bu pazarın 1.4 milyar dolarlık kısmını taşısak bile, Türkiye için çok önemli bir kazanım olur. Dolayısıyla böyle bir proje bize yeni açılımlar, yeni bakış açıları saÄŸlayacaktır. Tarih boyunca DoÄŸu ile Batı arasındaki köprü konumumuz bu projede hayat bulacak." "MERSÄ°N LÄ°MANI ÇOK DAHA UYGUN"Çetin NuhoÄŸlu, Afganistan pazarının yanı sıra Türkmenistan, Özbekistan, Tacikistan ve Kızgızistan`a da 25 milyar dolarlık bir ekonomik yardımdan söz edildiÄŸini belirterek, Türk lojistiÄŸinin bu pazardan da 1.5 milyar dolarlık bir pay alabileceÄŸini söyledi. Ä°ran`ın Bandar Abbas ve Pakistan`ın Karachi limanlarına göre Mersin limanının taşımacılık açısından çok daha uygun olduÄŸunu vurgulayan NuhoÄŸlu, Türkiye`nin teknik ve bilgi anlamında da Ä°ran ve Pakistan`dan çok daha iyi olduÄŸuna dikkat çekti. UND BaÅŸkanı NuhoÄŸlu, ``Pakistan`ın Afganistan`a Türkiye`den daha yakın olması onları daha avantajlı duruma getirmiyor. Pakistan`da sigorta sistemi yok, emniyetli bir ÅŸekilde taşımacılık yapılamıyor`` dedi. Ä°TO BAÅžKANI YILDIRIMÄ°stanbul Ticaret Odası (Ä°TO) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Mehmet Yıldırım da,  Afganistan`a yapılacak yardımların Türkiye`den gitmesinden yana olduklarını ve bu yönde çalıştıklarını anlatarak, şöyle konuÅŸtu: "Pakistan`da malları taşıyacak boyutta kamyon bile yok. Türk dış taşımacılık ÅŸirketleri bu iÅŸte çok baÅŸarılılar. Türk müteahhitleri de SSCB`nin dağılmasından sonra Balkanlar, Rusya ve Kafkasya`da çok önemli projelere imza attılar ve bu projeleri baÅŸarılı bir ÅŸekilde tamamladılar. Bu tecrübeden hareketle, hem malzemelerin hem de yardımın Türkiye üzerinden gideceÄŸini umuyoruz."Yıldırım, Ä°TO`nun, projeye özellikle uzman konusunda destek olduÄŸunu bildirdi  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!