Milli Eğitim ihalelerinde yolsuzluk uyarısı

Güncelleme Tarihi:

Milli Eğitim ihalelerinde yolsuzluk uyarısı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 12, 2004 00:00

CumhurbaÅŸkanlığı Devlet Denetleme Kurulu (DDK) Milli EÄŸitim Bakanlığı (MEB) 8 yıllık zorunlu eÄŸitim ihalelerinde yolsuzluk yapılmış olabileceÄŸi uyarısında bulundu. DDK'nın, Temel EÄŸitim Programı'nın uygulamalarına iliÅŸkin yürüttüğü inceleme tamamlanarak rapor halinde yayınlandı.  DDK'nın hazırladığı raporda, MEB'in Dünya Bankası kredi desteÄŸiyle yürüttüğü ve 8 yıllık zorunlu eÄŸitimin altyapısına yönelik uygulanan "Temel EÄŸitim Programı"nın "savsaklandığını" ortaya koydu.  Raporda, "Dünya Bankası ihale kurallarına göre, satın alınacak mal ya da hizmetin keÅŸif bedeli açıklanmamaktadır. Yüklenicilerin, idarece gizli tutulması gereken keÅŸif bedellerine bu ölçüde yakın fiyat verebilmelerinin, yaÅŸamın doÄŸal akışına çok uygun olmadığı düşünülmektedir" denildi.  DDK, ihalelerin zamanında bitirilmediÄŸini, Temel EÄŸitim Programı için istihdam edilen personelin dil bilmediÄŸini, ihalelerin gizli tutulması gereken keÅŸif bedele yakın ücretle sonuçlandırıldığını, "tarih olan" teknolojinin satın alındığını bildirdi.  Rapora göre, 8 yıllık zorunlu eÄŸitimin altyapısına yönelik en önemli uygulama olan Program'da istenilen hedeflere ulaşılamadığı kaydedildi.  Özellikle dış kredilerin kullanılmasına iliÅŸkin sorunlar yaÅŸandığı ve sözkonusu kredilerin özenle kullanılmadığı belirtilen raporda, tespit edilen MEB'in eksiklikleri şöyle sıralandı: İHALELER-KREDÄ°LER  " Dünya Bankası ihale kurallarına göre, satın alınacak mal ya da hizmetin keÅŸif bedeli açıklanmamaktadır. Yüklenicilerin, idarece gizli tutulması gereken keÅŸif bedellerine bu ölçüde yakın fiyat verebilmelerinin, yaÅŸamın doÄŸal akışına çok uygun olmadığı düşünülmektedir.   Dış kredilerin ülke ekonomisine getirdiÄŸi yük dikkate alınarak, bu kaynaÄŸa zorunlu durumlarda baÅŸvurulmalı, zamanında, yerinde ve en yüksek yararı saÄŸlayacak biçimde kullanılmasına özen gösterilmeli, uygulama izlenmeli ve karşılaşılacak sorunlar gecikilmeksizin giderilmelidir. Ancak, sekiz yıllık kesintisiz zorunlu temel eÄŸitim programının yaÅŸama geçirilebilmesi için alınan dış kredilerin özenli kullanıldığını söyleyebilmek olanağı yoktur. DÄ°L BÄ°LMESÄ° GEREKENLER KURS ALIYOR   Bakanlıkta dış kaynaklı kredileri yönetmek üzere oluÅŸturulan birimler ve görevlendirilen personel çok sık deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir. Bu nedenle; dış kaynaklı projelerin düzenli bir biçimde yönetilebilmesi için gerekli olan bilgi birikimi, deneyim ve gelenek oluÅŸamamıştır.  Proje Koordinasyon Merkezinin görevi, dış kaynaklı kredileri yönetmek olan bir birimde çalışacak personelin; krediyi veren kuruluÅŸun mevzuatını ve dilini biliyor olması gerekmektedir. Oysa, ne Bakan onayı ile görevlendirilen personelde ne de sözleÅŸmeli olarak göreve alınanlarda, yabancı dil bilme koÅŸulu aranmamakta, görevlendirme sonrasında dil kurslarına gönderilerek yabancı dil öğretilmeye çalışılmaktadır.  Personelin, deneyim kazandıkça görevden alınarak yenilerinin atanması, hizmetin sürekli olarak deneyimsiz personel eliyle gördürülmesine ve dolayısıyla niteliÄŸinin düşmesine yol açmaktadır.   İhale sürecinde gecikmeler olmuÅŸtur. Bir hizmete karar verilip, Bakan onayı alındıktan sonra baÅŸlayan süreç, 100 - 300 gün sonra ancak ihale yapılabilecek düzeye getirilebilmektedir.   Milli EÄŸitim Bakanlığı il özel idarelerince gerçekleÅŸtirilen ilköğretim yatırımlarını, izleme formları aracılığıyla izlemeye çalışmaktadır. Raporlar özenli gönderilmemektedir. Formlar aracılığıyla toplanan bilgiler ise raporlamaya elveriÅŸli bir biçimde derlenmediÄŸi için yatırımlardaki aksaklıklar ve nedenleri konusunda yeterli bilgiye ulaşılamamaktadır.   262 ihale sözleÅŸmesinin; 40'ı cezalı, 88'i süre uzatımı verilerek sürdürülmüş, 21'i fesih, 21'i ise tasfiye ile sonuçlanmış, yalnızca 92'si süresinde bitirilebilmiÅŸtir.   EÄŸitimin aksamadan yürütülebilmesi için, okulların bakım ve onarımlarının tatil dönemlerinde baÅŸlatılıp bitirilebilmelidir. Bu yapılmamış, eÄŸitim döneminde onarımlara gidilmiÅŸtir. Ä°ki ayda bitirilecek onarımlar iki yılda bitirilmektedir.   Dünya Bankası ihale kurallarına göre, satın alınacak mal ya da hizmetin keÅŸif bedeli açıklanmamaktadır. Yüklenicilerin, idarece gizli tutulması gereken keÅŸif bedellerine bu ölçüde yakın fiyat verebilmelerinin, yaÅŸamın doÄŸal akışına çok uygun olmadığı düşünülmektedir.   Kitap, kırtasiye, video film vb. eÄŸitim araç/gerecinin alınması ve dağıtılmasında önemli sorunlarla karşılaşılmıştır. 9 ildeki 274 kırsal kesim ilköğretim okulunda öğrenim gören 24.443 öğrenciye tek merkezden eÄŸitim materyalinin ulaÅŸtırılması iÅŸi, iki yıl sonra sonuçlandırılabilmiÅŸtir.   Dağıtılmak üzere alınan kitapların bir bölümünde Talim Terbiye Kurulu'nun onayı olmadığı anlaşılmış, dağıtılmasından vazgeçilmek zorunda kalınmıştır.    Şartnamenin hazırlanması ile ihale ve sözleÅŸmelerin imzalanması arasındaki sürenin uzun olması, bu arada geliÅŸen teknolojinin ÅŸartnameye yansıtılamamasına; ihalenin yapılması ile hizmete sunulması arasında uzun zaman geçmesi ise, eskimiÅŸ teknolojiye daha çok bedel ödenmesine yol açmıştır.   PKM kayıtlarına göre, videolar 57 gün gecikmeli olarak 31.12.2001 tarihinde; kasetler ise 103 gün gecikmeli olarak 30.04.2002 tarihinde dağıtılabilmiÅŸtir. Bu sürede video teknolojisi yerini bilgisayara bırakmıştır.   Bilgisayar destekli eÄŸitim verebilecek branÅŸ öğretmeni yetiÅŸtirilemediÄŸi için yaklaşık 35.000-40.000 dolar (bilgisayar dahil) harcanarak kurulan BT sınıflarında bilgisayar destekli eÄŸitim yapılamamakta; bu sınıflar, eÄŸer okulda bilgisayar kullanabilen öğretmen bulunabiliyorsa, bilgisayar okur yazarlığı öğretilmesinde kullanılmaktadır."Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!