Meteoroloji hayat kurtarabilir

Güncelleme Tarihi:

Meteoroloji hayat kurtarabilir
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 16, 2003 00:00

Ä°TÃœ Meteoroloji MühendisliÄŸi Bölümü Öğretim Ãœyesi Prof. Dr. Mikdat KadıoÄŸlu, ulaşımda ekonomi, düzen, mal ve can emniyetinin saÄŸlanabilmesinin, modern karayolu, demiryolu, denizyolu ve havaalanlarının planlanması ve bu yollardaki seyrüseferin her aÅŸamasının meteorolojik ÅŸartların göz önünde bulundurulması ile mümkün olduÄŸunu vurguladı. KadıoÄŸlu, "Otoyol ve çevre yollarında trafiÄŸi felce uÄŸratan saÄŸanaklar, aşırı kar yağışı, yoÄŸun sis, buzlanma, kuvvetli rüzgarlar gibi meteoroloji karakterli doÄŸal afetler ile etkili mücadele, ancak problemin boyutlarının bilinmesi ve bunlara karşı hazırlıklı olunması ile mümkündür" dedi. KadıoÄŸlu, bununla beraber Türkiye'de havalimanları yer seçiminde ve pistlerin yönlendirilmesinde meteorolojik ÅŸartların yeterince göz önüne alınmadığını, hatta hiçbir kentin Kar Acil Durum Planı'nın dahi bulunmadığını bildirdi. ABD'DEKÄ° KAZALARTürkiye'deki uçak kazalarını da deÄŸerlendiren KadıoÄŸlu, bu kazaların meteorolojik açıdan ciddi bir bilimsel araÅŸtırmaya konu olmadığını belirtti. Bununla birlikte, 1964-1982 yılları arasında ABD'de meydana gelen 27 uçak kazasının, türbülans, daÄŸ dalgası, kar, sis, oraj, mikroburst, alçak seviye rüzgar kayması (ÅŸiir) gibi meteorolojik koÅŸullar nedeniyle meydana geldiÄŸinin tespit edildiÄŸine dikkat çeken KadıoÄŸlu, "Günümüzde havacılık teknolojisindeki geliÅŸmeler belli limitlerin üzerine çıksa bile, havacılık faaliyetleri için gerekli olan meteorolojik bilgilerin önemini de gittikçe artmaktadır" dedi. KadıoÄŸlu, meteorolojinin sadece hava tahmini olmadığını, meteorolojinin mühendislik yönünün de yaygın bir ÅŸekilde kullanılması gerektiÄŸini bildirdi.NEDEN SÄ°S MÄ°YDÄ°?KadıoÄŸlu, Diyarbakır'da meydana gelen uçak kazasının sisten kaynaklanıp kaynaklanmadığı konusunda şöyle dedi:"Sisi önceden tahmin edebilmenin baÅŸarısı, yerel topoÄŸrafik ÅŸartların çok iyi bir ÅŸekilde bilinmesine baÄŸlıdır. Meteoroloji uydularından alınan görüntülerle geceleyin oluÅŸan yerel sisleri tespit etmek ise neredeyse imkansızdır. Diyarbakır'da düşen uçakla beraber birkaç yıl önce Adana'da düşen uçağın da kötü hava ÅŸartlarından dolayı düştüğüne yönelik iddialar vardır, ama meteorolojik analizler gerektiÄŸi ÅŸekilde yapılmamaktadır." KadıoÄŸlu, Türk Havacılığının Yeniden Yapılandırılması ve Türkiye'de güçlü bir Sivil Havacılık TeÅŸkilatının kurulabilmesi için ÅŸu önerilerde bulundu:- Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü gibi havacılık kurum ve kuruluÅŸlarında havacılık meteorolojisi konusunda uzmanlaÅŸmış meteoroloji mühendisleri çalışabilmelidir. - Hava alanları yerinin seçimi, planlama ve tasarımı ile seyrüseferin her aÅŸamasında meteorolojik koÅŸulların ve meteorolojik öngörülerin göz önünde bulundurulması gerekir. Her hava limanının ve heliportun yer seçiminde öncelikle hava limanının meteorolojik özellikleri, hava limanında pistlerin yönlendirilmesi ve uçuÅŸ faaliyetlerinin güvenliÄŸi bakımından meteoroloji mühendisleri tarafından incelenmeli ve uluslararası standartlara göre ayrıntılı meteorolojik etütler yapılmalıdır. - DMÄ°'nin hava tahminindeki resmi tekelinin kaldırılması ve DMÄ°'nin hazırladığı genel hava raporlarını yerel havacılık ihtiyaçlarına göre irdeleyip yorumlayacak ve gerekli raporları hazırlayacak özel bir meteoroloji biriminin Ulusal Havacılık TeÅŸkilatı içinde oluÅŸturulması gerekir.- Uçak kazalarının mutlaka meteorolojik yönden de ayrıntılı bir ÅŸekilde araÅŸtırılması gerekir.- Hava limanlarının hakim rüzgar yönlerinde geliÅŸen yerleÅŸim alanları ve sanayi tesislerinin oluÅŸturacağı duman vb. hava kirleticileri, hava limanındaki görüşü ve uçuÅŸ faaliyetlerini önemli ölçüde düşürebilir. Hava limanı çevresinde yoÄŸunlaÅŸan yerleÅŸim birimleri küçük ölçekte de olsa yerel türbülanslara neden olabilir.- Hava alanlarındaki sisi temizlemek, görüş uzaklığını arttırmak için meteorolojide çeÅŸitli teknoloji ve yöntemler vardır. - Tüm resmi ve özel pilot eÄŸitim kuruluÅŸlarında havacılık ile ilgili meteoroloji dersleri bu konuda yüksek öğrenim görmüş mesleki ve akademik yeterliliÄŸi belgelenmiÅŸ kiÅŸilerce verilmelidir. - THY ve diÄŸer özel iÅŸletmeler tarafından yer hizmet personeli ve dispeçer olarak eÄŸitilecek personelin seçimi ve iÅŸe alımında, meteoroloji mühendislerine öncelik tanınmalıdır.- Meteoroloji, UlaÅŸtırma Bakanlığı'na baÄŸlansın.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!