‘Kahraman bakkal’ marketi veresiye defteri ile yendi

Güncelleme Tarihi:

‘Kahraman bakkal’ marketi veresiye defteri ile yendi
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 18, 2002 00:00

Krizin etkilerini hálá yaÅŸayan perakende sektöründe alımlar yüzde 3.9 arttı. Ancak büyük marketlerden yapılan alışveriÅŸler azalırken, tüketicinin ilgisi günlük ve veresiye alışveriÅŸ yapılabilen daha küçük market ve bakkallara yöneldi.BU yılın ilk üç ayına göre ikinci çeyrekte tüketici alımları bir miktar kıpırdadı. Bu artışın kaynağı ise mahalle marketi denilen küçük boyutlardaki süpermarketler, orta market ve bakkallar oldu. Yani tüketici zincir marketlerden büyük miktarlı alışveriÅŸler yapmak yerine, ihtiyacı kadarını hemen yanıbaşındaki market ya da bakkaldan almayı tercih etti.Tüketici alışkanlıklarını izleyen Retailing Institute'un saptamalarına göre, tüketici alımları bu yılın ikinci çeyreÄŸinde (nisan, mayıs, haziran dönemi) yılın ilk çeyreÄŸine göre (ocak, ÅŸubat, mart dönemi) yüzde 3.9'luk artış gösterdi. Retailing Institute'un 4 bin 900 hanede yaÅŸayanların hızlı tüketim ürünleri alışveriÅŸlerini aylık bazda izleme esasına dayanan Chain Insight Metodolojisi ile yaptığı araÅŸtırmanın bazı sonuçları şöyle: Yüzde 3.9'luk büyüme daha çok küçük adetlerde alışveriÅŸ yapılan kaynaklarda oldu. Bu dönemde toplu alışveriÅŸlerin en büyük kaynağı olan zincirlerde alımlar 2002 ikinci çeyreÄŸinde az miktarda da olsa düşmeye devam etti. Zincir marketlerde satışlar yüzde 0.5, indirim maÄŸazalarında yüzde 0.1 gerilerken buna karşılık daha küçük boyutlardaki süpermarketler ve orta market ile bakkallardan alımlar sırasıyla yüzde 1.9 ve 1.9 oranlarında artış gösterdi.Perakende pazarında hálá yüzde 10.4 payı bulunan açık-sabit pazarlarda bile alışveriÅŸler yılın ilk üç ayına göre yüzde 0.1 oranında azaldı.Bu da ekonomik ÅŸartlara paralel olarak tüketicilerin geleceÄŸe yönelik belirsizlik nedeniyle sadece ihtiyacı kadar miktarda alışveriÅŸ yapma eÄŸiliminin devam ettiÄŸini gösterdi.Tüketicilerin kriz sonrası geliÅŸtirdiÄŸi bir eÄŸilim de, alışveriÅŸlerini deÄŸiÅŸik yerlerden yapmak. Bazı ürün gruplarını A perakendecisinden alırken diÄŸer ürün gruplarını B'den almayı tercih eden tüketici, farklı ürünlerde farklı perakedencilere daha sadık kalıyor.MÄ°GROS MÜŞTERÄ°LERÄ°Toplam hızlı tüketim ürünleri pazarı diye bakıldığında, bu pazardaki ilk 6 zincir arasında penetrasyonu yani tüketici kapsaması en yüksek olan zincir Migros. Türkiye'de yaklaşık 15 milyon hane bulunduÄŸundan yola çıkılırsa Migros bu hanelerin sadece yüzde 22.1'ine yani 3.3 milyon hanesine ulaÅŸabiliyor. Aynı rakam ikinci yüksek penetrasyon oranına sahip Bim için yüzde 19.4 yani yaklaşık 3 milyon haneye karşılık geliyor. Artık alışveriÅŸ günlüğe döndü ARAÅžTIRMANIN sonuçlarını deÄŸerlendiren Retailing Institute'un BaÅŸkanı Renan BurduroÄŸlu, artık tüketicilerin daha küçük miktarlarda alışveriÅŸ yapabildiÄŸine dikkat çekti. Zincir marketlerde alışveriÅŸler azalırken, küçük marketlerde ve bakkallarda artış yaÅŸanmasının da ana nedeninin bu olduÄŸunu söymeyen BurduroÄŸlu şöyle konuÅŸtu: ‘‘Bakkallardan veresiye alışveriÅŸ yapabilme imkanı olması gibi etkenlerde vardır ama esas olarak bizim gözlememiz tüketicilerin tamamen küçük miktarlarda alışveriÅŸe yöneldiÄŸi yönünde. Yaptığımız diÄŸer araÅŸtırmalar da özellikle Ocak 2001'den bu yana tüketicilerin bu eÄŸilimde olduÄŸunu gösteriyor. Ä°nsanlar geleceÄŸe yönelik güvenlerini de yitirdikleri için ellerindeki nakiti tutmak istiyorlar, günlük alışveriÅŸlerini yapıyorlar. Ayda belki bir kere büyük alışveriÅŸ için zincirlere gidiyorlar ama esas olarak daha küçük harcamalar yapıyorlar. Lokasyonuna baÄŸlı ama ÅŸehir içinde ÅžiÅŸli, Mecidiyeköy gibi konumlanmış hipermarketlere günlük ya da iki günde bir ziyaretler yapılıyor ama buralarda bile birkaç parça ürün alıp çıkılıyor, sadece ihtiyacı olar ürünler alınıyor.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!