Ä°ÅŸte geleceÄŸin 5 yeni otomobili

Güncelleme Tarihi:

Ä°ÅŸte geleceÄŸin 5 yeni otomobili
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 25, 2004 00:00

Amerika'nın en saygın bilim dergilerinden biri olan 'Popular Science' son sayısında otomobilin geleceÄŸi ile ilgili 60 sayfaya yakın özel bir dosya hazırlamış. Bu dosyada otomotiv dünyasının gelecekte nasıl ÅŸekilleneceÄŸine iliÅŸkin ayrıntıların dışında, derginin uzman ekibinin, uluslararası otomotiv ÅŸirketlerinin yetkililerine danışarak hazırladığı ve geleceÄŸin otomobillerine ışık tutacak yepyeni tasarımlar yer alıyor. EŞŞİZ BÄ°R ÇALIÅžMAAçıkçası benim bugune kadar OtoyaÅŸam sayfalarında sizlerle paylaÅŸtığım tüm geliÅŸmeler Popular Science Dergisi tarafından masaya yatırılmış ve bu geliÅŸmelerin geleceÄŸin otomobillerini nasıl ÅŸekillendirebileceÄŸi üzerine kafa patlatılmış. Bana göre eÅŸsiz bir çalışma yapan derginin tüm ekibini kutluyorum. Bence otomotivin geleceÄŸine iliÅŸkin bugüne kadar hazırlanmış en kapsamlı araÅŸtırmayı yapmışlar. Otomotiv dünyasının vizyonuna iliÅŸkin bilgilerin yer aldığı özel dosyada, yeni buluÅŸlar, sektörün takıntıları, teknolojik geliÅŸmeler, tasarım, hız ve bazı saplantılarla ilgili yorumlar ve açıklamalar yer alıyor. Ama bana göre bu özel dosyadaki en dikkat çeken bölüm, dergi uzmanlarının otomotiv endüstrisi yetkilileri ile birlikte tasarladıkları geleceÄŸin 5 aracı... Tasarlanan bu yepyeni 5 araç derginin illüstrasyon ekibi tarafından resme dökülmüş. 20 YIL İÇİNDE YOLLARDABugüne kadar bir çok firma geleceÄŸin otomobillerini konsept olarak bize sundu. Ama daha çok ÅŸov ÅŸeklinde yapılan bu otomobiller çok fazla gerçeklik payı içermiyordu. Popular Science Dergisi ise ÅŸu anki mevcut teknolojilerin zaman içinde kaydedeceÄŸi aÅŸama ile geleceÄŸi noktayı ortaya çıkarmış. Bu da yaratılan yepyeni 5 otomobilin hiç de gerçek dışı olmadığını gözler önüne seriyor. Ayrıca otomotiv uzmanları yaratılan bu otomobillerin çok kısa sürede olmasa da 20 yıl içinde yollarda yerini alacağını kaydediyorlar. Ä°ÅŸte kendiniz görün ve karar verin. GeleceÄŸin 5 yeni modeli.GeleceÄŸin yarış otomobilleri baÅŸaÅŸağı bile gidebilecekGeleceÄŸin otomobilleri içinde en merak edilen araçların başında yarış otomobilleri geliyor. Güvenlik nedeniyle getirilen sınırlamalarla ÅŸu an mevcut teknolojiye sahip olmasına raÄŸmen performans olarak fazla ilerlemeyen yarış otomobilleri, gelecekte baÅŸaÅŸağı bile gidebilecek hıza ulaÅŸabilir. Popular Science uzmanları ve motorsporları yetkilileri, 500 km hızla gidebilecek bir otomobil için pistlerin farklılaÅŸması gerektiÄŸinden yola çıkarak geleceÄŸin yarış otomobilini yaratmışlar. Formula None olarak adlandırılan bu araç Le Mans otomobillerinin üzerine inÅŸaa edilmiÅŸ. Bugün var olan ancak laboratuvar dışına çıkamayan teknolojilerle modifiye edilen bu yarış otomobilinin en önemli özelliÄŸi altında bulunan hava kanalları.Bu kanallar sayesinde giren havayla yere daha çok yapışan araçlar, istenen hıza rahatlıkla ulaÅŸabiliyor. Bu yarış makinesinde, türbin motor 4 tekerlekte yer alan elektrik motoruna güç ileten elektrik jenaratörüne baÄŸlı. Formula None'nin gövdesi karbon fiber malzemeden oluÅŸuyor. Arka bölümünde üç parçalı, ön bölümünde iki parçalı kanadın bulunduÄŸu araç bu sayede üst seviyede bir aerodinamik saÄŸlıyor. Bu otomobil izin verilirse 560 kilometre hız yapacak‘2 bin beygir gücünde, ÅŸekli deÄŸiÅŸen ve 560 kilometre hızla giden hızlı bir süper otomobil yaratıldı’ dersek kimse buna inanmaz. Bu günümüz için çok fazla gelebir ama uzmanlar ÅŸu anda 500 kilometre bariyerini geçecek otomobilleri yeni teknolojiler ve ileri aerodinamiklerle gerçekleÅŸtirmek mümkün. Saleen S7 isimli spor otomobilin yaratıcısı Steve Saleen, 560 kilometre hıza ulaÅŸacak bir otomobil yaratılacaksa, böyle bir otomobilin hava akışını ve yüksek hız dengesini saÄŸlamak için daha uzun olması gerektiÄŸini kaydediyor.Bu doÄŸrultuda yaratılacak bir süper otomobil, sürüş ortamının deÄŸiÅŸmesiyle birlikte farklı konfigürasyonlara sahip olabilecek. Düz giderken uzayan otomobil, virajlarda kısalacak ve kanatlar yardımıyla yavaÅŸlayacak. KuÅŸkusuz böyle bir otomobil yaratılsa bile 560 kilometre hızla giden bir aracı kullanmış kimse yok. Bu yüzden güvenlik çok önemli. Aktiv süspansiyon sistemi, aktif sürüş desteÄŸi ve havacılık endüstirisinden alınan kaza koruma sistemi ile, sürücülerin reaksiyonları belirlenerek kaza yapma riskleri ortadan kaldırılacak. Uzmanlar ise henüz uzak bir ihtimal olsada bu performans ve özelliklerle otomobillerin her hızda seyredebileceÄŸini söylüyorlar.1- 2 bin beygirlik motoruyla performans sürüşü sunan otomobilde ayrıca ÅŸehir içinde ek olarak elektrikli hibrid motor yer alıyor.2- İçi jel ile doldurulmuÅŸ lastiklerde kullanılan malzeme yüksek hızda lastiklerin parçalanmasını önlüyor.3- Manuel transmisyonun bulunduÄŸu otomobilde kontrol direksiyonun üzerinden yapılıyor.4- Aktif süspansiyon sistemi yolu analiz ederek aracın yüksek veya alçak seyretmesini saÄŸlıyor.5- Güvenli elektronik hız ve frenleme destek sistemi dönüşlere ve diÄŸer araçlara göre reaksiyon gösteriyor.6- Akıllı sensörler yolu tarayarak bunu grafiklerle baÅŸ hizasındaki ekrana yansıtıyor.7- Morphing teknolojisi sayesinde otomobil yüksek hızlarda uzuyor, dönüşlerde kısalıyor.Ä°ÅŸte en çevreci otomobilKuÅŸkusuz geleceÄŸin otomobillerini alternatif yakıtlar ÅŸekillendirecek. Popular Science Dergisi'de hazırladığı özel dosyada daha çok yakıt teknolojilerinin geleceÄŸine dair ipuçları vermiÅŸ. Hibrid yani iki farklı motordan oluÅŸan melez otomobillerin gelecekte daha fazla yaygınlaÅŸacağını ve petrol yerine hidrojen kullanımının artacağı kaydediliyor. Bu alanda geleceÄŸin çevreye duyarlı otomobilini yaratan uzmanlar, aracı Toyota'nın hibrid aracı Prius'tan yola çıkarak tasarlamışlar.Tüm dünyada büyük baÅŸarı kazanan ve meraklıları tarafından bir yıla yakın beklenen Toyota Prius, 80 kilometreye kadar elektrikli motorla yol alarak düşük emisyonla çevreye en duyarlı otomobil. Dergi uzmanlarının yine otomotiv yetkililerin yönlendirmesiyle oluÅŸturdukları YeÅŸil otomobil ise Prius'un gelecek versiyonu olarak adlandırılıyor. Prius'tan daha büyük bir gövdeye sahip bu çevreci otomobil, neredeyse 180 km hıza kadar elektrik elektrik motoruyla yol alarak hem yakıt tasarrufu saÄŸlıyor, hem de çevreyi koruyor.Yakıt tasarrufu ağırlığın düşürülmesi ve çekme gücüne baÄŸlı olarak saÄŸlanıyor. YeÅŸil otomobili daha hafif yapmak için iskeleti ve gövdesi için karbon bileÅŸenlerden oluÅŸan malzemeler gerekiyor. Bu tip bileÅŸenler ÅŸu anda halihazırda bir çok otomobilin parçalarında kullanılıyor ama tüm otomobili bu parçalardan yapmak henüz ortalama bir araç pazarı için çok pahalı. YeÅŸil otomobilde kullanılan yakıt hücresi GreenCar'a ve tüm sistemlerine güç saÄŸlıyor. Sıkışmış hidrojen gazı oksijenle temas ederek su formunu alıyor ve bu da elektrik enerjisi yaratıyor. SUV'ların yerini eÄŸlence amaçlı RUV'lar alacakÇok iÅŸleve sahip spor amaçlı araçlar yani SUV'lar son yıllarda büyük beÄŸeni topluyor. Ama uzmanlar SUV'ların bu yeni segment için sadece bir baÅŸlangıç olduÄŸunu, daha eÄŸlenceli iÅŸlevler sunan RUV'ların (EÄŸlence amaçlı araçlar) ise gelecekte popüler olacağını kaydediyor.Çok şık bir araç görünüşünde olan RUV'lar yüksek teknolojiye sahip bir çok özelliÄŸi içinde barındıracak. Hidrojen yakıt hücresi ile çalışan hibrid motorun yer aldığı bu araçların ağırlığı hafifletilmiÅŸ gücü ise artırılmış olacak. Bu sayede önemli ölçüde yakıt tasarrufu saÄŸlayacak. Ayrıca bu tip araçlarda uzun yolculuklar için çeÅŸitli iletiÅŸimler ve eÄŸlence seçenekleri de sunulacak. ÖrneÄŸin, aracı durduÄŸunuzda bir düğmeye basarak arka bölümü uzatıp daha fazla alan elde edeceksiniz. ÇOK FONKSÄ°YONELYeni nesil bu araçlar size lüks ve yüksek teknolojiye sahip bir kamp imkanı sunuyor. Araçta uyumak için bölmeler veya e-mail alıp gönderebildiÄŸiniz kablosuz dizüstü bilgisayarlar da yer alıyor.Arka bölmede lavoba, fırın, duÅŸ ve tuvaletin bulunduÄŸu bu araçın zemininde katlanır bir masa bulunuyor. Bu masa yatak olarak da kullanılabiliyor.RUV, sahip olduÄŸu hibrid motoru ile yakıt tasarrufu saÄŸlarken, sensörler sayesinde yol ve otomobilin sistemleri hakkında bilgi sahibi olabiliyor. ÖrneÄŸin, lastiklerin havası boÅŸalmışsa sürücüyü uyarıyor.Araca monte edilen masa ve sandalyeler, ihtiyaç duyulana kadar aracın içinde panel olarak yer alıyor. Uzun boylu kullanıcıların rahat duÅŸ yapması için oturma yerleri de bulunuyor.Koltukların arkasına yerleÅŸtirilen laptoplar sayesinde aracın içi ofis ÅŸeklini alıyor.Buzdolabı ve fırın sayesinde küçük çaplı yemekler yapma imkanı saÄŸlıyor.Kapılar zemin ve tavana kitlenip aracın dışına çıkıyor. Böylece küçük bir teras yaratılıyor.Bu otomobil kendi kendine gidiyor, sürücü gazete okuyorGünümüzde tüm dünyada otomobil sayıları hızla artarken, buna paralel olarak yeterli yolların olmaması trafik keÅŸmekeÅŸini de beraberinde getiriyor. Günümüz teknolojileri bu sorun için yepyeni bir çözüm sunuyor. Bu da otomobilleri birlikte hareket ettirerek tren yöntemiyle yol almalarını saÄŸlamak.. GeçtiÄŸimiz aylarda Toyota'nın sergilediÄŸi PM modeli bu çözüm için baÅŸlangıç noktasını oluÅŸturuyor. Popular Science dergisi uzmanları, otomotiv yetkilileri ile bu aracın üzerinde oynayarak üçüncü çözüm yolunu bulmuÅŸlar. Kablosuz olarak bir aracın diÄŸerine sanal olarak baÄŸlanmasını saÄŸlayan yeni bir teknoloji trafikte araçların yavaÅŸlamadan arka arkaya gitmesini saÄŸlıyor. Dergi tarafından 'Pod' diye adlandırılan bu otomobiller içeriden insan yardımına gerek duymadan yol alabiliyor. Otomobilin içindekiler ise gazete okuyup, televizyon seyredecek zamana sahip oluyor.Bu teknolojinin bileÅŸenleri ÅŸu anda otomobillerde kullanıyor. Otomatik Hız Belirleyici (Automatic Cruise Control-ACC) sistemi önündeki araçla mesafeyi ayarlayıp otomobil hızını belirliyor. EÄŸer öndeki araç yavaÅŸlarsa arkadaki de bu sistem sayesinde yavaÅŸlıyor. Bu sisteme sahip otomobiller kablosuz iletiÅŸim sayesinde 10 otomobile kadar baÄŸlantı yapabilecek. Yani 10 araç arka arkaya belirli bir hızda kendi kendine gidebilecek. Bu da trafik sıkışıklığının en büyük sebeplerinden biri olan farklı frenajları ortadan kaldıracak. Uzmanlar, bu tip araçların güvenli bir ÅŸekilde iÅŸlemesi için daha 10 yıl olduÄŸunu belirtiyorlar. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!