İMO'nun Çorlu tren kazası raporu: Suçlu yağmur değildir

Güncelleme Tarihi:

İMOnun Çorlu tren kazası raporu: Suçlu yağmur değildir
Oluşturulma Tarihi: Eylül 05, 2018 21:02

İnşaat Mühendisleri Odası, Çorlu’da 25 yolcunun yaşamını yitirdiği tren kazazıyla ilgili raporunu açıkladı. “Suçlu yağmur değildir! Yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir. Altyapısı ve üstyapısı iyi durumda olmayan demiryolu hatlarında uygulanan seri fren, üstyapıda burkulma gibi bozulmalara neden olabilmektedir” denilen raporda şu ayrıntılara yer verildi:

Haberin Devamı

‘EN SON YAĞMURLARA BAĞLANAMAZ’

“Demiryolu hattı yapılırken göçme, çökme ve tabaka kayması ve boşalması ile ilgili bilgiler dikkate alınmamıştır. Ayrıca yağan yağmurlar dikkate alınarak gerekli olan bakım ve kontrollerin yapılmadığı, bu kazanın sadece en son yağan yağmurlara bağlanmaması gerektiğinin bilinmesini de istiyoruz. Suçlu yağmur değildir! Yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir.

Raylar ve menfez arasındaki toprak dolgunun ve kırma taşlardan oluşan balast tabakasının boşalmasına, olay günü ve öncesinde bölgedeki kısa süreli ancak şiddetli yağışların neden olduğu kuvvetle muhtemeldir. Demiryolu altyapısına uzanan bitki kökleri, buradaki zeminin taşıma gücünü azaltarak, taşıt yükleri altında ya da kendiliğinden yapının geometrik ve fiziksel özelliklerinin kısa sürede bozulmasına yol açabilirler. Bu özellikteki demiryolu hatlarında düzenli denetim ve bakım yapmak son derece hayatidir.” 

Haberin Devamı

‘DENETİM SIKLAŞTIRILMALIYDI’

“8 Temmuz günü Çorlu’da meydana gelen yolcu treninin raydan çıkma olayı, söz konusu hattın demiryolu altyapısına ilişkin zayıflıkları ve denetim eksiklerini gözler önüne sermiştir. Bölgede olaydan önceki günlerde görülen kısa süreli şiddetli yağışlar, yol ve altyapı tesisleri denetiminin sıklaştırılması için önemli bir işaret sayılmalıydı ancak bu verinin yeterince değerlendirilmediği anlaşılıyor. Olayda ön planda olan üstündeki dolgu boşalan menfez, trenin raydan çıkmasında doğrudan etkili olmayıp, buradan geçerken şiddetli sarsıntı hisseden makinistlerin seri fren yapmasına neden olmuştur. Trenin normal fren yapması ya da fren uygulamaması halinde, yoluna raydan çıkmadan devam etmesi muhtemeldi. Özel durumlarda treni kısa mesafede durdurmak için uygulanan seri fren, trenin frenleme işlevlerinden biridir. Dönemeçlerde uygulanması güvenlik nedeniyle tavsiye edilmezken, yolun doğru kesimlerinde uygulanmasında bir sakınca bulunmamaktadır.”

‘AYNI YERDE BENZER KAZA KAÇINILMAZ’

Altyapısı ve üstyapısı yeteri kadar iyi durumda olmayan demiryolu hatlarında uygulanan seri fren, üstyapıda burkulma gibi çeşitli geometrik bozulmalara neden olabilmektedir. Çorlu’daki olayda, uygulanan seri fren raylarda burkulmaya yol açtığı için trenin raydan çıktığı değerlendirilmektedir. Olaydan sonra menfez dolgusunda ve menfezden sonraki hat kesiminde yapılan onarım işlerinin tekniğine uygun yapılmadığı yerinde gözlemlenmiştir. Bu koşullarda, aynı yerde benzer olayların meydana gelmesi kaçınılmazdır.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!