Havada ’çarpışma sinyali’ kurtardı

Güncelleme Tarihi:

Havada ’çarpışma sinyali’ kurtardı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 19, 2006 00:10

Tekirdağ semalarında birbirine yaklaşan iki yolcu uçağı, ’çarpışma sinyali’ sayesinde olası tehlikeyi risksiz bir şekilde atlattı.

Paris-İstanbul seferini yapan THY’nin TK 1826 sefer sayılı Boeing 737-800 tipi uçakla, İstanbul’dan Paris’e giden Onur Hava Yolları uçağı önceki gün saat 16.12’de Tekirdağ semalarında birbirine 12 bin metre yaklaştı. Trafik İkaz ve Çarpışma Kaçınma Sistemi’nin (TCAS) devreye girmesiyle, tehlikenin yaşanması önlendi. Her iki pilot da inişten sonra olayı rapor etti. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün olayla ilgili soruşturma başlatacağı bildirildi. THY’den yapılan açıklamada ’TCAS’ (Trafik İkaz ve Çarpışma Kaçınma Sistemi) sisteminin uluslararası havacılık kuralları gereği 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren kullanılması zorunlu hale getirildiği hatırlatılarak, uçakta bulunan TCAS sistemiyle herhangi bir risk alınmadan bu yaklaşımın bertaraf edildiği ve bir tehlike yaşanmadığı bildirildi. DHMİ yetkilileri ise uçakların birbirlerine 8 mil (yaklaşık 12 bin 800 metre) yaklaşınca bu sinyalin verildiğini söyledi. Herhangi bir tehlike yaşanmadığını bildiren DHMİ yetkilileri, bu tür olayların zaman zaman yaşandığını belirtti. Türk Hava Yol Pilotları Derneği Başkanı Tuna Gürel, Türkiye’deki uçakların yüzde 95’inde çarpmaları önleyecek uyarı cihazlarının bulunduğunu ve havada birbiriyle çarpışmalarının sözkonusu olamayacağını söyledi.

TCAS NEDİR

Orjinal adı Traffic Alert and Collision Avoidance System’dir. Kokpitte bulunan radar gibi bir ekran üzerinde, istenilen mesafe içindeki uçaklar yönleri ve göreceli olarak yükseklikleri ile çeşitli renklerde gösterilir. Pilot, tehdit oluşturabilecek olan unsurlardan kaçınır. TCAS 1 sistemi pilota sadece öneriler sunar, ancak TCAS 2 sistemi otomatik olarak uçağa manevra yaptırabilir.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!