Elektrik ve hidrojen petrolü kovmak üzere

Güncelleme Tarihi:

Elektrik ve hidrojen petrolü kovmak üzere
Oluşturulma Tarihi: Şubat 08, 2008 00:00

Bir asır öncesinden itibaren içten yanmalı motorlar tüm dünyada en çok kabul gören araç motorları oldular. Bugün etrafınıza baktığınız zaman başka alternatifler görebilmek neredeyse imkansız. Fakat 20. yüzyılın başında durum elektrik motorları lehineydi. Trafikteki elektrik motorlu araç sayısı uzun bir süre içten yanmalı motorlu araç sayısından daha fazlaydı. Geçen zaman içinde yakıt olarak petrolü kullanan içten yanmalı motorlar, diğer rakiplerine nazaran daha hızlı teknolojik ilerleme ve sosyal kabul görerek hegemonyalarını ilan ettiler.

Günümüzde alternatif yakıt cinsleriyle çalışan farklı tipteki motorların petrolle çalışan içten yanmalı motorlara karşı yeni ataklarını görüyoruz. Petrol fiyatlarındaki yükseliş, Ortadoğu’daki belirsizlik ve artan çevre bilinciyle alevlenen yarışın galibini önümüzdeki dönemde müşteriler belirleyecek. Petrol kullanan içten yanmalı motorlu araçların ilk ciddi rakibi hem elektrik hem de petrol ile çalışan içten yanmalı motora sahip olan Toyota Prius oldu. Fakat ’hibrid’ olarak adlandırılan bu tarz araçlar da, elektrik motorundan daha uzun süre petrolle çalıştıkları için, kullanıcıları petrole bağımlılıktan kurtarmıyor. Bu nedenle petrol kullanan motorların tahtını zorlayacak alternatifler hibrid teknolojisinden bir sonraki dalgada geliyor. Sizler için dünyanın petrol bağımlılığını azaltacak, yeni ve çevreci teknolojileri içeren araba modellerini inceledik.

Yenİ nesİl elektrİklİler

Tamamen elektrikle çalışan Tesla, bir gün yollarda boy gösterecek. Bu iki koltuklu spor araç bir Ferrari kadar da hızlı yol alabilecek. Üstelik bir gecelik şarjla 200 kilometrenin üzerinde yol kat edebilecek. Fiber karbon vücut yapısı, lityum ve iyon karışımı bataryası sayesinde 1 galonluk (3,79 litre) benzinle neredeyse 220 kilometre yol alabilecek. Şu anda dünyada yaklaşık 50 bin elektrikli otomobil var. Bunların çoğu otomobil düşkünleri tarafından kullanılan numune araçlar. Elektrikli vasıtalar, 1990 yılında yeniden bir doğuş yaşadı. Detroit firması ’GM’s EV’ isminde bir otomobil yaptı, ama bu proje 2003 yılında sona erdi.

Yeni nesil elektrikle şarj edilebilen otomobiller kullanım kolaylığı açısından daha iddialı. Çünkü belli sürelerde elektrik istasyonlarında durup arabanızı şarj etmenize gerek yok, çünkü içine yedek bataryalar da eklenebiliyor. Raodster, 100 bin ve 50 bin dolarlarındaki elektrik arabalarını yakında piyasaya sürecek. Mitsubishi ve Nissan da elektrikli arabalar üzerine ciddi çalışmalar yapıyorlar. 3 yıl içerisinde piyasaya çıkacak olan Tesla Roadster, fişini herhangi bir prize takarak şarj edilebiliyor. Perakende fiyatı ortalama 98 bin dolar olacak. Tamamen şarj edildiğinde ise 350 kilometre yol kat edebilecek. Rakipleri ise Nissan, Mitsubishi, Think Global ve Reva tarafından üretilecek. Çevre dostu bu arabaların ivme hızı sıfır kilometreden 60 kilometreye 4 saniye içinde ulaşacak.

E-Flex hibrid’i eskİttİ

Toyota tarafından üretilen hibrid (benzin+elektrik) otomobili Prius, trafikte durduğunda benzinli motor duruyor ve elektrikli motor devreye giriyordu. Toyota Prius gibi hibrid otomobiller benzin tasarrufu sağlıyor. Greg Hanssen isimli mühendis Toyota’nın kullandığı nikelden yapılmış batarya yerine lityum iyon karışımı olan ve dizüstü bilgisayarlarda da kullanılan bataryayı geliştirdi. Bu yeni batarya sayesinde motoru sadece dururken elektrik kullanmıyor aynı zamanda hareket halindeki aracın yüzde 50 daha az benzin harcamasını sağlıyor.

İlk kez 2006 yılının Ocak ayında Kuzey Amerika Uluslararası Otomobil Fuarında tanıtılan Chevrolet Volt konsept aracı bu tür bir motor kullanıyor. ’E-Flex’ adı verilen, fişli batarya elektrikli sistemi ile çalışan Chevrolet Volt, 2010 yılında kullanıma hazır hale gelecek. İlk zamanlar biraz pahalı olsa da ileride fiyatların daha makul hale gelmesi bekleniyor. Chevrolet Volt, hem elektrik hem de benzin tankıyla çalışan bir araç olacak; üstelik batarya zayıfladığı zaman benzin tankı bataryayı şarj edebilecek. Yaklaşık 50 bin dolar fiyatla satılacak olan araç sadece elektrik bataryası ile de 40 mil yani yaklaşık 60 kilometre yol yapabilecek. Günde 200 kilometre yapan kullanıcılar için MPG değeri ise 150 olacak. Araca rakip üretecek olan firmalar ise Toyota ve Visionary Vehicles firmaları.

Gelecek hidrojen yakıt pilinde

Gelecekte yakıt piliyle çalışan motorların, günümüz motorlarının yerini alacağı düşünülüyor. Ulaşım araçlarını yüzde 95’i petrol ürünleriyle çalışıyor ve çevreye son derece zarar veriyor. Bu zararın önünü kesmenin yollarından biri de
/images/100/0x0/55ea1f40f018fbb8f86c93d0
yakıt piliyle çalışan araçları çoğaltmak. Şu anda hidrojen yakıt piliyle çalışan araçlar en çevreci araçlar olarak biliniyor, çünkü hiçbir çevre kirliliği yaratmadığı gibi küresel ısınmayı artıracak herhangi bir gaz emisyonu da yaymıyorlar.

Chrysler, hidrojen arabaları ile ilgili ileri düzeyde çalışmalar yaptı. Bu çalışmalar sonucu motorları sadece hidrojen değil, aynı anda metanol de kullanabilen araçlar üretildi. Chevrolet Eqinox isimli araç yakında piyasaya çıkacak olan araç HY-Wire isimli yeni bir teknoloji kullanacak. Chevrolet Eqinox hem hidrojen yakıt hücreli hem de by-wire teknolojili (mekanik bağlantısız) sürüş teknolojisine sahip Hy-Wire adını verilen yeni bir teknoloji kullanıyor. Her iki yüksek teknolojiyi de bünyesinde bulunduran Chevrolet Eqinox’dan yakında 100 tane üretilecek. Dolu depoyla 300 km’nin üzerinde yol alabilecek vasıtaya rakip olacak firma ise BMW.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!