Çin'e ait dev gemi Varyag'ın Boğaz'dan geçişinde kaza riskinin en az % 30 olduğu, bir kaza durumunda ise Boğaz'ın en az 6 ay kapatılacağı belirtiliyor.Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürü Hücum Tulgar, kamuoyunun sürekli olarak Varyag'ın boğazlardan ne zaman geçeceğini öğrenmek istediğini vurgulayarak, şunları söyledi:''Bu bizi hiç ilgilendirmiyor. Biz, 'bu gemi geçmek istiyorsa, şunları yerine getirirsin' dedik. Gerekli şartlar yerine getirildikten sonra biz gemiyi tekrar kontrol edeceğiz. Şartlar yerine getirilmiş mi, yapılanlar uygun mu, değil mi? Ona bakacağız. Bu yarın da olur, 2 sene sonra da olur. Tabii bir de hava, akıntı ve görüş mesafesinin uygun olması gerekiyor.''ŞARTLARI YERİNE GETİRİRSE GEÇİRECEĞİZ Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, Çin'in istenilen şartları yerine getirmesi halinde Varyag gemisinin boğazlardan geçişinin mümkün olabileceğini bildirdi. Mirzaoğlu, gazetecilerin Varyag gemisinin boğazlardan geçişine ilişkin sorularını yanıtladı. Mirzaoğlu, bir gazetecinin geminin boğazlardan geçişine ilişkin son gelişmelerin ne olduğu yolundaki sorusu üzerine şunları söyledi: ''Varyag normal bir gemi değil. Platform olduğu, dümeni ve motoru bulunmadığı ve çok da büyük olduğu için ancak römorkörlerle çekilebilecek durumda. Bu nedenle Çinli uzmanlarla Türk uzmanlar biraraya geldiler ve römorkörlerin tam sağlıklı bağlanabilmesi için gemi üzerinde birtakım tadilatların yapılmasını ve bazı hava ve su şartlarını belirlediler. Aşağı yukarı bu şartlar Çin teknik heyetine bildirildi. Ayrıca banka teminatı istiyoruz. Onlar 'devlet garantisi verelim' dediler. Biz de pratik uygulanması bakımından banka teminatını ileri sürdük ama bu konuda henüz daha Çin'den cevap alamadık. Bu şartlar yerine getirildiği takdirde hava şartları da müsait olunca Varyag gemisinin boğazlardan geçişi mümkün olabilecek.'' Devlet garantisinin uygulamada geçerliliği bulunmadığını ifade eden Mirzaoğlu, bu nedenle banka teminatı istediklerini söyledi. Mirzaoğlu, bu konudaki görüşlerini Başbakanlığa ve Dışişleri Bakanlığı'na bildirdiklerini belirterek, ''Henüz Çin tarafından bir cevap gelmedi. Ama diğer teknik şartlar konusunda, yani gemi üzerinde yapılacak tadilatlar ve diğer istediğimiz hava şartlarıyla ilgili bir itirazlarının olmadığını bize belirttiler. Bu sorun da çözüldüğü takdirde bu gemi bekletilmeden boğazlardan geçebilecek'' dedi. Varyag'ın Türk karasularından uzakta römorkör eşliğinde Karadeniz'de dolaştığını anlatan Tulgar, yakında bir Çin heyetinin gemiye gideceğini belirtti.TÜRK VE ÇİN HEYETİNİN İNCELEME YAPACAKHücum Tulgar, 11 Eylül Salı günü, Denizcilik Müsteşarlığı İstanbul Bölge Müdürü Ruhan Çakıroğlu, Kıyı Emniyeti'nden Gemi Kurtarma Daire Başkanı Arslan Dede ile bir kaptan, Türkiye Denizcilik İşletmeleri'nden 2 baş kılavuz ve bir uzman ile Çin Halk Cumhuriyeti'nden geminin sahibi firma yetkilisi, sigorta şirketi ve 2 uzmandan oluşan heyetin, Varyag'da inceleme yaptığını hatırlattı.Türk uzmanların, gemideki eksiklikleri belirlerken öncelikle plan ve projeler üzerindeki bilgilere göre çalıştığını ifade eden Tulgar, ''Gemiye çıkıldığında başka eksiklikler de görüldü ve bunlar Çin heyetine iletildi. Daha önce mekanik olması düşünülen bazı kısımların hidrolik olmasının gerektiği görüldü. İstanbul Boğazı'ndan geçiş 9-10 saat sürebilir. Bu da karanlığa kalacak demektir. Bunun için geminin ışıklandırılması da gerekiyor'' dedi.Tulgar, Varyag'a yapılması gereken ilavelerin Karadeniz'in ortasında yapılamayacağına da dikkati çekerek, ''Geminin tersaneye ya da bir rıhtıma yanaşması lazım'' diye konuştu.Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürü Tulgar, sözlerini şöyle sürdürdü:''Varyag'ın İstanbul Boğazı'ndan geçişinde kaza riski yüzde 30'un altında değil. Ama gemiyi geçirecek arkadaşlar uzman kişiler. Römorkör kaptanları, riskin biraz daha azaltılabileceğini söylüyorlar.Ben Kandilli dönüşünden çok rahatsızım. Çünkü burası akıntının en yüksek olduğu, iki kıyı arasındaki genişliğin 700 metreye indiği, 80 derecelik bir rota değişikliği ve tamamen ucu ucuna dönmenin olacağı bir nokta. Bu kütlenin konvoy boyu da zaten 500 metre civarında olacak.Gemide alınan önlemlerin dışında bizim kara acil müdahale ekiplerimiz, İstanbul ve Çanakkale boğazlarında karadan müdahale edilebilecek şekilde kritik bölgelere konuşlandırılacak. Geçişte kritik nokta olarak Kandillinüşü dışında, Umuryeri, Yeniköy, Kanlıca bölümü var. Kuruçeşme'de rüzgar terstir.
Galatasaray Adası civarı ve Sarayburnu'nun geçilmesi de risk taşıyor.''Tulgar, Ä°stanbul'da 4 mevsimin aynı günde yaÅŸanabildiÄŸine de iÅŸaret ederek, bunun ise rüzgarın 4 defa yön deÄŸiÅŸtirebileceÄŸi anlamına geldiÄŸini söyledi.  Varyag gibi büyük gemilerin en büyük sorununun rüzgar deÄŸiÅŸimi olduÄŸunu belirten Tulgar, ''Varyag Ä°stanbul BoÄŸazı'na girdikten sonra hava deÄŸiÅŸirse, geri dönme ÅŸansı yok. Risk oradan geliyor. Uygun ÅŸartta baÅŸlarsınız, 3 saat sonra hava dönerse öyle devam edeceksiniz. Akıntı ve rüzgarın deÄŸiÅŸmesi durumunda Kandilli'de kaza riski yüzde 50'yi geçer'' dedi.Tulgar, konvoyun hızının 2-3 mil civarında olacağını da kaydederek, ''Geminin altındaki akıntıyı hesap ederek gidiyorsunuz. Alttaki akıntı 5-6 mile çıkarsa, akıntıya kapılıp gidersiniz. O konvoyun 6 mile çıkması mümkün olmayacağına göre risklerden biri bu. Yoksa her türlü plan program yapılıyor'' diye konuÅŸtu.KAZA OLURSA BOÄžAZ 6 AY KAPANIRHücum Tulgar, denizde ne kadar emniyet tedbiri alınırsa alınsın kaza riskinin yüzde 3 olduÄŸunu, boÄŸazlarda ise bunun yüzde 5'lere ulaÅŸtığını vurgulayarak, ''Ama bunlar dümeni, makinesi ve tüm donanımıolan gemiler için söz konusu. Varyag'da ne dümen, ne donanım, ne makine var. Tamamen yüzen çelik bir kütle. Sadece iterek ve çekerek hareket ettirilebiliyor. Bu da diÄŸer gemilere göre kaza riskini yüzde 100 artırıyor'' dedi.Varyag'ın Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan geçiÅŸinde meydana gelebilecek kazanın ''çarpma ya da karaya oturma'' ÅŸeklinde olacağını ifade eden Tulgar, sözlerini şöyle tamamladı:''Kaza halinde Ä°stanbul BoÄŸazı asgari 6 ay kapatılır. Karaya oturma durumunda, böyle bir kütlenin çekilerek alınması son derece güçtür. ÇektiÄŸinizde, boÅŸaldığı anda karşı yakaya vurursunuz. Kuvvetliasılıyorsunuz, kurtulup boÅŸladı mı fren yok duramazsınız. Ancak kesilerek, sökülerek oturduÄŸu mahalden çıkarılabilir. O da 6 ay Ä°stanbul BoÄŸazı'nın kapatılmasına neden olur.'' Â
button