Cognos’un işi ‘zeka satmak’

Güncelleme Tarihi:

Cognos’un işi ‘zeka satmak’
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 11, 2003 09:33

Business intelligence (iş zekası) tüm verilerin sanal ortamda toplanıp analiz edilmesini sağlayan bir teknoloji. Şirketlerin kárlılığını ve verimliliğini artırıyor. Bu alanda dünyanın en büyük şirketi Cognos'un Ortadoğu Müdürü Jon Hayward ‘Bu çözümü kullanmazsanız doğru zamanda doğru karar veremezsiniz’
diyor.

Günümüzde firmalar arasında büyük bir rekabet yaşanıyor. Bu ortamda başarılı olmak için birçok özelliği bir arada bulundurmaları gerekiyor. Bunlardan biri de yöneticilerin şirket bilgilerini tam, doğru ve zamanında elde etmesi... Çünkü kısa sürede verilerin değerlendirilip analiz edilmesi gerekiyor. Ancak bu analizlerin ışığında doğru kararları en hızlı şekilde vermeleri mümkün olabiliyor. İşte burada devreye 'Business Intelligence' (İş Zekası) giriyor.

En basit anlatımla, 'business intelligence' bilgisayar üzerinde analitik işlem yapmayı sağlayan bir teknoloji. Şirketle ilgili verileri bir merkezde topluyor. Böylece şirket yöneticileri bunları birçok boyutta analiz edebiliyor. Sistem uzun vadede verimliliği ve kárlılığı artırıyor.

Önce şirketlerin finans departmanlarında kullanılmaya başlamış. Finans yöneticileri bu çözüm sayesinde finansal bilgileri çok hızlı bir şekilde işleme şansı yakalamışlar. Daha sonra sistem, insan kaynakları, finans, müşteri ilişkileri gibi farklı alanlara da yayılmış.

DÜNYA LİDERİ

Cognos, ‘business intelligence’ alanında dünya lideri. Şirketlere, planlamadan bütçe yapmaya, raporlamadan analize uzanan geniş bir çözüm paketi sunuyor. 1969'da Kanada'da kurulmuş. Bugün üç bini aşkın çalışanıyla 135'in üzerinde ülkede hizmet veriyor. Dünya çapında özellikle kamuda çok güçlü. Toplam 26 bin şirkette kullanılıyor. Bunların arasında City Bank, Johnson & Johnson, Diageo gibi farklı sektörlerden isimler var. Üç milyonu aşkın kullanıcıya ulaşıyor.

‘Business intelligence’ çözümleri şirketlerin daha verimli bir performans göstermesini sağlıyor. Yöneticiler bu sayede kurumsal performanslarını ölçebiliyor. Çözümler otomotiv, finans, bankacılık, sigorta, enerji, sağlık, üretim gibi çok çeşitli sektörlerde uygulanabiliyor.

Geçtiğimiz haftalarda İstanbul'a gelen Cognos Ortadoğu Müdürü Jon Hayward, bu teknoloji sayesinde birçok verinin bilgiye çevrilmesinin mümkün olduğunu söylüyor. İş hayatında analiz yapmanın ve karar vermenin çok önemli olduğunu anlatıyor:

‘‘Business intelligence sayesinde analizler anında yapılabiliyor. Hızlı karar alınabiliyor. Eğer bu çözümleri kullanmazsanız karar verdiğinizde çok geç olabilir. Çünkü bu sırada piyasanın durumu ve şartları değişmiş olabilir. Verdiğiniz kararların artık zamanı geçmiştir.‘‘

Özellikle ekonomik göstergelerin sürekli değiştiği Türkiye'de hızlı karar almanın çok önemli olduğunu düşünüyor. Böylece şirketler zamanında harekete geçebiliyor. Örneğin, pazarı araştırarak en verimli alana odaklanabiliyorlar.

HERKES İÇİN ÇÖZÜM

Çözümler yalnızca büyük şirketlere hitap etmiyor. 15-20 kişinin çalıştığı küçük şirketlerde de aynı derecede verimli oluyor. Hayward, şirketlerde bu çözümleri kullananların sayısının gün geçtikçe arttığını söylüyor. Üç dört yıl önce şirket başına 15-20 kişi kullanırken, şimdi bu sayı 100'ü aşabiliyor: ‘‘Şirkete kárlılık getiren veya problem çıkaran alanlar tespit ediliyor. Belli bir üründen kár edip etmediğiniz, ne kadar kazandığınız, nasıl daha fazla kar edebileceğiniz ölçülüyor. Eğer bir kampanya düzenleyecekseniz ya da indirime girecekseniz önceden bunun olası sonuçlarını analiz edebiliyorsunuz.‘‘

Ayrıca hangi bayilerin daha fazla sattığı, hangi ürünlerin satıldığı, kárlılık oranları ölçülebiliyor. Talebi karşılamak için ne kadar ürünün piyasaya sürülmesi gerektiği belirleniyor. Yani müdürler şirketin 'zekice' yönetilip yönetilmediğini ölçebiliyorlar. Business intelligence teknolojisine yapılan yatırım bir ayla iki yıl arasında geri dönüyor.

Meteksan uyguluyor

Meteksan Sistem Türkiye'nin en büyük sistem entegretörlerinden biri. Özellikle kamuda yaptığı projelerle Ankara'da tanınıyor. Mernis gibi e-devlet'e geçişte önemli projelere imza atıyor. İstanbul'daki vizyonu ise kamuda geliştirdiği bilgi ve tecrübe birikimlerini özel sektörün hizmetine sunmak. 34 yıllık bir geçmişi var. 1998'de Meteksan ismini almış. 2002'de 110 milyon dolar ciro yapmış. Meteksan Sistem'in bir diğer özelliği Cognos'un Türkiye temsilcisi olması. Meteksan genel müdür yardımcısı Besim Ergun, 1.5 yıldır Cognos’un ‘business intelligence’ çözümlerini Türkiye’de daha çok kamu kuruluşlarında uyguladıklarını söylüyor.

Kullanımı kolay

Şirketlere ‘business intelligence’ teknolojisini sunmanın çeşitli adımları var. Meteksan önce müşterinin hedeflerini ve taleplerini dinliyor. Daha sonra şirket bilgileri alınıyor. Son olarak teknolojiyi şirketin kendi operasyonel sisteminde otomatik desteklenebilir bir hale getiriyorlar. Bu sayede kullanıcılar istedikleri analizleri istedikleri zaman kolay bir şekilde gerçekleştirebiliyor. Normalde iki üç saat süren bir rapor bu sayede birkaç saniyede tamamlanabiliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!