CHP, kamu yönetimi reformunda yok

Güncelleme Tarihi:

CHP, kamu yönetimi reformunda yok
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 15, 2004 00:00

Kamu Yönetimi Temel Yasası Tasarısı, CHP'li milletvekillerinin tepkilerine ve toplantıları terketmelerine raÄŸmen TBMM Anayasa Komisyonu'nda kabul edildi.Etkili ve katılımcı bir yönetim için kamuda yeniden yapılanma öngören tasarı TBMM Anayasa Komisyonu'nda kabul edildi. Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı'nın amacı, ''Katılımcı, saydam, hesap verebilir, insan hak ve özgürlüklerini esas alan bir kamu yönetiminin oluÅŸturulması; kamu hizmetlerinin adil, süratli, kaliteli, etkili ve verimli bir ÅŸekilde yerine getirilmesi için merkezi idare ile mahalli idarelerin görev, yetki ve sorumluluklarınınbelirlenmesi; merkezi idare teÅŸkilatının yeniden yapılandırılması ve kamu hizmetlerine iliÅŸkin temel ilke ve esasları düzenlemektedir'' ÅŸeklinde belirlendi.  Merkezi idare ile mahalli idareleri ve bunların baÄŸlı, ilgili ve iliÅŸkili kurum ve kuruluÅŸlarını kapsayan tasarıda kamu yönetiminin temel amaç ve görevi de şöyle tanımlandı:  ''Kamu yönetiminin temel amaç ve görevi, halkın hayatını kolaylaÅŸtırmak, huzur, güvenlik ve refahını saÄŸlamak, hayat kalitesinigeliÅŸtirmek, kiÅŸilerin hak ve özgürlüklerini kullanmalarının önündeki engelleri kaldırmak ve bu amaçlarla kanunlarla verilen görev ve hizmetleri yerine getirmektir.''  Tasarıya göre, merkezi idare; kamu hizmetlerine iliÅŸkin ulusal düzeyde genel ilke ve politikaları amaç ve hedefler ile standartları belirleyecek. Merkezi Ä°dare, kamu hizmetlerinin hukuka, belirlenen politika ve standartlara uygunluÄŸunu izlemek, deÄŸerlendirmek ve denetlemek, hizmetlerin verimli ve merkezi idare ile mahalli idareler arasında koordinasyon içerisinde yerine getirilmesini saÄŸlayacak, kamukurum ve kuruluÅŸları ile özel sektöre, kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸları ve sivil toplum örgütleri arasında iletiÅŸim ve iÅŸbirliÄŸini saÄŸlayıcı mekanizmalar oluÅŸturacak.  Bunun için merkezi idare, yetki ilkesi geniÅŸliÄŸi ve çerçevesinde taÅŸrada ve yurtdışında örgütlenerek mahalli idareler ve hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluÅŸları üzerinde yasalarla öngörülen idari vesayet yetkisini kullanabilecek.    PERFORMANS ÖLÇÜTLERÄ°Tasarıya göre, merkezi idare tarafından görülecek görev ve hizmetler dışında kalan mahalli müşterek nitelikteki her türlü görev, yetki ve sorumluluklar ile hizmetler, mahalli idareler tarafından yerine getirilecek. Buna göre, mahalli idareler, görev, yetki ve sorumlulukları alanına giren hizmetleri Anayasa'da ifadesini bulan idarenin bütünlüğü ilkesine, kanunlara; ayrıca kalkınma planının ilke ve hedeflerine, kendi stratejilerine, amaç ve hedeflerine, performans ölçütlerine ve standartlara uygun olarak görecekler.  Mahalli idarelerin yasalarla verilen temel görev ve hizmetleri yerine getirmesinde ciddi aksamaların meydana gelmesi ve yapılan inceleme ve araÅŸtırma sonucunda bu durumun halkın saÄŸlık, huzur ve esenliÄŸini önemli ölçüde olumsuz etkilediÄŸinin somut olarak belirlenmesi durumunda, İçiÅŸleri Bakanlığı bu aksaklıkların giderilmesi için önlem alacak.  Tasarıda merkezi idareler ile mahalli idareler arasındaki iliÅŸkiler de ayrıntılı biçimde düzenlendi.  DOÄžRUDAN HARCAMABuna göre, merkezi idare tarafından yürütülmesi öngörülen hizmetlerden illerde yapılması gerekenler, yasalarda belirtilen istisnalar dışında, valilik ve kaymakamlıklar tarafından gerçekleÅŸtirilecek. Merkezi idare birimleri, mahalli idarelerin sorumluluk alanlarına giren görev ve hizmetler için mahalli düzeyde teÅŸkilat kuramayacak, doÄŸrudan ihale ve harcama yapamayacak.  Merkezi idarenin görevleri arasında sayılan hizmetlere ait yatırımlardan ilgili bakanlıkça uygun görülenler, mahalli idareler eliyle de gerçekleÅŸtirilebilecek. Bu yatırımlara ait ödenekler, ilgilikuruluÅŸ tarafından o mahalli idare bütçesine aktarılacak. Bu ödeneklerbaÅŸka amaçlarla kullanılamayacak.  Merkezi idare, desteklemek ve geliÅŸtirmek istediÄŸi hizmetleri, proje bazında gerekli kaynakları ilgili mahalli idarelere aktararak onlarla iÅŸbirliÄŸi içinde yürütülebilecek.  Mahalli idarelerin görev, yetki ve sorumluluk alanlarına giren konularda çıkarılacak tüzük, yönetmelik ve benzeri düzenlemelere, mahalli idarelerin kısıtlayıcı, mahalli hizmetleri zayıflatıcı ve yerinden yönetim ilkesine aykırı hükümler konulamayacak.  MALÄ° KAYNAK DAÄžILIMIMahalli idarelere yetki, görev ve sorumluluklarıyla orantılı gelirkaynakları saÄŸlanacağı da tasarıyla hükme baÄŸlandı. Buna göre mahalli idareler, genel bütçe vergi gelirleri tahsilatından pay alacak. Payların ayrılmasına, dağıtımına ve bu paylardan yapılacak kesintilereiliÅŸkin usul ve esaslar yasayla düzenlenecek.  Tasarıyla, kamu hizmetlerinin daha etkili, verimli ve süratli ÅŸekilde görülmesi için merkezi idare veya mahalli idarelere ait hizmetlerden yasalarda öngörülenlerin gerektiÄŸinde, özel sektöre, kamukurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸlarına, hizmet birliklerine, özel sektöre ve alanında uzmanlaÅŸmış sivil toplum örgütlerine gördürülebilmesine imkan tanınıyor.  Ä°DARENÄ°N BÃœTÃœNLÜĞÜ Ä°LKESÄ°Bakanlıklar ile baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸların teÅŸkilatlanmalarına iliÅŸkin ilke ve esasları da belirleyen tasarıya göre, görev ve yetkilerin tespiti ile teÅŸkilatlanmada, idarenin bütünlüğü ilkesi esasalınacak. Benzer nitelikteki hizmet ve görevler birden fazla kurum ve kuruluÅŸa verilemeyecek. Bakanlıklar ile baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸlar, stratejik planına, yıllık amaç ve hedeflerine baÄŸlı olarak teÅŸkilatyapısını, hizmet kalite standartlarını, yönetim ve hizmet süreçlerini sürekli geliÅŸtirici tedbirleri alacak.  DEVLET BAKANI SAYISI 8'E Ä°NDÄ°RÄ°LÄ°YORTasarıda, Bakanlar Kurulu'nun oluÅŸumu baÅŸbakanın statüsü ve baÅŸbakan yardımcılarının görevlendirilmeleri ve devlet bakanlarının atanması ile ilgili konular da düzenlendi.  Tasarıda, Bakanlar Kurulu'nun baÅŸbakan ve bakanlardan oluÅŸtuÄŸu, baÅŸbakanın da Bakanlar Kurulu'nun baÅŸkanı ve baÅŸbakanlık teÅŸkilatının en üst amiri olduÄŸu ifadesine yer verildi. Tasarı ile devlet bakanı sayısı da 20'den 8'e indiriliyor. BaÅŸbakana yardımcı olmak, bakanlıklar arasında koordinasyonu saÄŸlamak üzere en çok 3 baÅŸbakan yardımcısı görevlendirilebilecek.  Tasarıya göre, baÅŸbakan yardımcıları ile devlet bakanlarının danışma ve büro hizmetlerini yürütecek personele ait kadrolar baÅŸbakanlık kadro cetvelinde gösterilecek.  Tasarıda bakanların görev, yetki ve sorumlulukları sıralanırken, bunların sadece siyasi sorumluluk taşıyan kiÅŸiler deÄŸil, aynı zamanda bakanlığın da en üst düzey yönetici ve sorumlusu olduÄŸuna vurgu yapıldı. Buna göre, bakan; bakanlık kuruluÅŸunun en üst amiri olup, bakanlık icraatından ve emri altındaki faaliyet ve iÅŸlemlerden sorumluolacak.  Tasarıya göre, müsteÅŸar; bakanın yardımcısı olup bakanlık hizmetlerini, bakan adına onun amiri ve yönlendirmesi doÄŸrultusunda, mevzuat hükümlerine, bakanlığın amaç ve politikalarına, stratejik planına uygun olarak düzenleyecek ve yönetecek. Bu amaçla bakanlık kuruluÅŸlarına gereken emirleri verecek ve bunların uygulanmasını gözetip saÄŸlayacak.  MüsteÅŸar bu hizmetlerin yürütülmesinde bakana karşı sorumlu olacak.                                                                TAÅžRA TEÅžKÄ°LATI KURAMAYACAKLARTasarıya göre, DışiÅŸleri, Bayındırlık ve Ä°skan, SaÄŸlık, UlaÅŸtırma,Tarım ve KöyiÅŸleri, Sanayi ve Ticaret, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Kültür ve Turizm ile Çevre ve Orman Bakanlıkları taÅŸra teÅŸkilatı kuramayacak.  Adalet, Milli Savunma, İçiÅŸleri, Maliye, Milli EÄŸitim, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıkları ise taÅŸra teÅŸkilatı kurabilecekler.  Tasarıda, bakanlık yardımcı hizmet birimlerini de yeniden düzenlendi. Buna göre, bakanlık merkez teÅŸkilatında ihtiyaca göre, Özel Kalem Müdürlüğü, Ä°nsan Kaynakları Daire BaÅŸkanlığı ve Destek Hizmetleri Daire BaÅŸkanlığı kurulacak. TaÅŸra teÅŸkilatı olan bakanlıklarda, insan kaynakları birimi genel müdürlük ÅŸeklinde kurulabilecek. BaÄŸlı kuruluÅŸların merkez teÅŸkilatında ihtiyaca göre insan kaynakları daire baÅŸkanlığı ile destek hizmetleri daire baÅŸkanlığı oluÅŸturulacak.  TaÅŸra teÅŸkilatı ve kuruluÅŸuna iliÅŸkin hükümler de içeren tasarıya göre; taÅŸra birimleri olan bakanlıklar illerde ve hizmet niteliÄŸi ile ihtiyaçlar dikkate alınarak ilçelerde teÅŸkilatlanacak. Bunlar vali ve kaymakama baÄŸlı olarak çalışacaklar.  Tasarıda taÅŸra teÅŸkilatlarının kurulmasında aranacak ÅŸartlar şöyle sıralandı:  -TaÅŸra teÅŸkilatı, görev ve hizmetin niteliÄŸine, sosyal ve ekonomikÅŸartlara ve nüfus durumlarına göre farklı yapıda kurulabilecek.  -Bakanlıklar ile baÄŸlı kuruluÅŸların il ve ilçelerde, tek bir taÅŸrateÅŸkilatı kurmaları esas olacak.  -Kamu hizmetlerinin zorunlu kıldığı hallerde, birden çok ili kapsayan alanlarda, sürekli veya geçici nitelikte, kanunla, bölge teÅŸkilatı kurulabilecek. Ancak, bölge düzeyinde teÅŸkilatlanan bakanlıklar illerde, illerde teÅŸkilatlanan bakanlıklar ise bölge düzeyinde örgütlenemeyecek.  -Bölge kuruluÅŸları dışındaki taÅŸra teÅŸkilatı, Bakanlar Kurulu kararı ile kurulacak, kaldırılacak veya deÄŸiÅŸtirilebilecek.  YURTDIÅžI HÄ°ZMETLERÄ°Tasarıya göre, DışiÅŸleri Bakanlığı ile Türk Ä°ÅŸbirliÄŸi ve Kalkınma Ä°daresi BaÅŸkanlığı (TÄ°KA) hariç, bakanlıklar ile diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸları yurtdışı teÅŸkilatı kuramayacaklar. Bakanlıklar ile diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸlarından hangilerinin hangi ülkelerde yurtdışı hizmeti sunacağı Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek. Bu yolla belirlenecek kurum ve kuruluÅŸların  yurtdışı hizmetleri, ilgili kurum veya kuruluÅŸ personelinin DışiÅŸleri Bakanlığı kadrolarına geçici olarak görevlendirilmesi yoluyla yürütülecek.  KÖY HÄ°ZMETLERÄ° GENEL MÃœDÃœRLÜĞÜ KALDIRILIYORTBMM Anayasa Komisyonu'nda kabul edilen Kamu Yönetimi Temel Yasa Tasarısı, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün kaldırılmasını öngörüyor.     Tasarıda, ''BaÄŸlı kuruluÅŸlar'', bir bakanlığın hizmet ve görev alanına giren ana hizmetlerden özel önemi bulunanları yürütmek üzere, yasayla kurulan kuruÅŸlar olarak tanımlandı. BaÅŸbakanlığa baÄŸlı olanların dışında müsteÅŸarlık ÅŸeklinde baÄŸlı kuruluÅŸ kurulamayacak.  ''Ä°lgili kuruluÅŸlar'', özel kanun veya statü ile kurulan, iktisadi devlet teÅŸekkülleri ve kamu iktisadi kuruluÅŸları ile bunların kurum, ortaklık ve iÅŸtirakleri veya özel hukuk, mali-idari statüye tabi, hizmet bakımından yerinden yönetim'' kuruluÅŸları olarak tanımlandı. ''Ä°lgili kuruluÅŸlar''ın görev yetki ve sorumlulukları ile teÅŸkilatlanmalarına iliÅŸkin esaslar, ilgili olduÄŸu bakanlıkların, kuruluÅŸ kanunu veya statülerinde belirlenecek. MüsteÅŸarlık ÅŸeklinde ilgili kuruluÅŸ da kurulamayacak.       STRATEJÄ° GELÄ°ÅžTÄ°RME KURULU     Tasarıda, ''Ä°liÅŸkili kuruluÅŸlar'' da ''Piyasalara iliÅŸkin düzenleyici ve denetleyici görev yapan, kamu tüzel kiÅŸiliÄŸi ile idari ve mali özerkliÄŸe haiz, özel kanunla kurulan kuruluÅŸlar'' ÅŸeklinde tanımlandı.      Bütün bakanlıklarda bakanlık stratejilerinin, amaç ve politikalarının belirlenmesi ile bakanlık çalışmalarının performanslarının deÄŸerlendirilmesi amacıyla ''Strateji GeliÅŸtirme Kurulu'' oluÅŸturulacak. Ayrıca bu konuda baÅŸkanlıklar da kurulacak.             KADEME VE UNVANLAR     Tasarıyla hiyerarÅŸik kademe ve unvanlar yeniden düzenleniyor. Bunagöre, düzenlenen unvanlar şöyle:  Merkez TeÅŸkilatı:, 1-MüsteÅŸarlık, 2- Genel Müdürlük, BaÅŸkanlık, Daire BaÅŸkanlığı ve 3- Müdürlükler,  BaÄŸlı kuruluÅŸlar: (MüsteÅŸarlık ÅŸeklinde baÄŸlı kuruluÅŸlar)      1-MüsteÅŸarlık, 2- Genel Müdürlük, Daire BaÅŸkanlığı 3- Müdürlük    (BaÅŸkanlık ÅŸeklindeki baÄŸlı kuruluÅŸlar), 1- BaÅŸkanlık, 2- Daire BaÅŸkanlığı, 3- Müdürlük.  TaÅŸra TeÅŸkilatı Ä°l KuruluÅŸları: 1- Vali, 2- Ä°l Müdürü, 3- Åžube Müdürü.  DışiÅŸleri Bakanlığı, MGK Genel SekreterliÄŸi ve MÄ°T MüsteÅŸarlığı bumadde kapsamı dışında tutuldu. Komisyonda kabul edilen bir önerge ile Emniyet Genel Müdürlüğü de kapsam dışına alındı.  Tasarının ''Yardımcı Hizmet Birimlerinin Görev ve Yetkileri'' baÅŸlıklı üçüncü bölümünde, ''Özel Kalem Müdürlüğü ile Destek Hizmetleri Daire BaÅŸkanlığı''nın görevleri yeniden belirlenirken Ä°nsanKaynakları Daire BaÅŸkanlığı adı altında yeni bir birim kurulması da öngörüldü.       TEFTÄ°Åž KURULLARI KALDIRILIYOR       ''Kamuda Denetim''i düzenleyen dördüncü bölümde geleneksel denetimuygulamaları deÄŸiÅŸtirildi. Denetimin amacı yeniden belirlenirken, denetimde rehberlik, eÄŸitim ve danışmanlık yaklaşımı öne çıkartıldı. Denetimin kapsamını da yeniden belirleyen tasarı, sadece iÅŸ yapma süreçleri veya çalışanların eylem ve iÅŸlemlerinin mevzuata uygunluÄŸunudeÄŸil, aynı zamanda kurumun stratejilerine dayalı olarak geliÅŸtirilen kurumsal ve kiÅŸisel amaç ve hedeflere, hizmetin kalite standartlarına göre deÄŸerlendirme konusu da öne çıkartıyor. Yönetimin önceden belirleyeceÄŸi baÅŸarı ölçütleri ile faaliyet sonuçlarının karşılaÅŸtırılmasını düzenleyen tasarı, düzeltici önlemlerin alınması esasını getiriyor. Bu amaçla periyodik olarak faaliyet raporlarının hazırlanması, bunun saydamlık ilkesine uygun olarak ilgililere ulaÅŸtırılması da düzenleniyor.  Denetim kapsamına ''Performans denetimi'' ni de ekleyen tasarı, buçerçevede yönetimin bütün kademelerinde gerçekleÅŸtirilen faaliyet ve programların planlanmasını, uygulanmasını ve kontrolü aÅŸamalarında ekonomikliÄŸin, verimliliÄŸin ve etkililiÄŸin denetlenmesini hükme baÄŸlanıyor.  Tasarıya göre, iç denetimi, kamu kurum ve kuruluÅŸlarının kendi yöneticileri ve kurumun üst yöneticisinin görevlendireceÄŸi denetim elemanları yapacak.  Merkezi idareye dahil kurul ve kuruluÅŸlarla il özel idareleri, belediyeler ve bunlara baÄŸlı kuruluÅŸlar ve mahalli idare birliklerinindış denetimi yasayla belirlenecek esaslar çerçevesinde Sayıştay tarafından yapılacak veya yaptırılacak. Sorumluların hesap ve iÅŸlemleri kesin hükme baÄŸlanacak. Bu amaçla Sayıştay'ın teÅŸkilat yapısı içinde özel ihtisas daireler oluÅŸturulabileceÄŸi gibi bölge düzeyinde birimler de kurulabilecek.  Köyler ile köylerin kendi aralarında kurdukları birlikler, mülki idare amirleri eliyle denetlenecek. Komisyonda kabul edilen bir önergeile mahalli idarelerin mali iÅŸlemler dışında İçiÅŸleri Bakanlığı tarafından denetleneceÄŸine iliÅŸkin bir hüküm eklendi.   Saydamlığın, hesap verebilirliÄŸin ve halkın bilgi edinme hakkını kullanmasının saÄŸlanması için kamu kurum ve kuruluÅŸları, gerçek ve tüzel kiÅŸilere yasada belirtilen istisnalar dışında tüm bilgi ve belgeleri verecekler.       HALK DENETÇİLİĞİ SÄ°STEMİ     Her ilde, yerel idareler ve bunlara baÄŸlı kuruluÅŸlar ile bu idareler tarafından kurulan birlik ve iÅŸletmelerin, kurum dışı gerçek ve tüzel kiÅŸilerle ilgili iÅŸlem ve eylemlerinden kaynaklanan anlaÅŸmazlıkların çözümüne yardımcı olmak için ''halk denetçisi'' seçilecek. Denetçiler, 4 yıllık yükseköğretim mezunları arasından en az 10 yıl mesleki tecrübe sahibi, toplumda saygınlığı bulunan kiÅŸiler arasından beÅŸ yıl süre ile görev yapmak üzere il genel meclisinin üçteiki çoÄŸunluÄŸunun kararı ile seçilebilecek. Ä°l genel meclisi önünde yemin ederek göreve baÅŸlayacak olan denetçilerden siyasi parti ile iliÅŸkisi olanların bu iliÅŸkisi kesilecek.   ''Ombudsman'' olarak görev yapacak denetçiler, idare ile ihtilafa düşen kiÅŸi arasında, konunun yargı makamlarına yansımasından önceki aÅŸamada çözüm için yardımcı olacak.  Halk denetçisinin bürosu ve iÅŸ yükü ile orantılı sayıda personel il özel idaresi tarafından saÄŸlanacak ve belli miktarda aylık ödeme yapılacak.       HÃœKÃœMETLERLE GÖREVLERÄ° SONA ERECEK     Tasarıya göre, hükümetlerin görevi sona erdiÄŸinde Milli Savunma Bakanlığı müsteÅŸarı dışındaki müsteÅŸarlar ile kendi genel kurullarınınseçimiyle gelenler dışındaki baÅŸkan ve genel müdürlerin görevi kendiliÄŸinden sona erecek. Bu ÅŸekilde görevi sona erenlerden baÅŸka birgöreve atanmayanlar, özlük hakları saklı kalmak üzere kadro ÅŸartı aranmaksızın bakanlık müşaviri olarak atanacaklar.  Tasarı ''Devlet memurluÄŸu sisteminin ömür boyu istihdam garantisi tanıması, liyakat sisteminin bozulması, kariyer planlamasının yapılamaması ve cezalandırma sisteminin öne çıkması nedeniyle etkisi kaybetmesinden'' dolayı sözleÅŸmeli personelin yaygınlaÅŸtırılması ve kısmi zamanlı istihdam uygulaması da öngörüyor.    CumhurbaÅŸkanlığı, ''Anayasal konumu ve ilgili Anayasa hükümleri'' nedeniyle yasa kapsamı dışında bırakılıyor. Milli Savunma Bakanlığı ise diÄŸer bakanlıklarla birlikte istisnalar hariç yasa kapsamına dahilediliyor.       KALDIRILAN KURULUÅžLAR     Tasarı ile Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü ile DışiÅŸleri Bakanlığı ve Türk Ä°ÅŸbirliÄŸi ve Kalkınma Ä°daresi (TÄ°KA) BaÅŸkanlığı hariç bakanlıkların ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸlarının yurtdışı teÅŸkilatları kaldırılıyor ve yurtdışı kadroları iptal ediliyor. Yurtdışında bulunan personel, görevlendirmeleri sona erinceye kadar çalışmaya devam edecekler.  SaÄŸlık, Kültür ve Turizm, Çevre ve Orman, Tarım ve KöyiÅŸleri, Sanayi ve Ticaret ile Bayındırlık ve Ä°skan Bakanlıklarının taÅŸra teÅŸkilatları, malları ve kadroları belediye sınırları içinde belediyelere, sınırlar dışında il özel idarelerine devredilecek. Komisyonda kabul edilen bir önerge ile bu kuruluÅŸların görev ve yetkileri il özel idarelerine devredilmesi hükmü benimsendi.  Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri, araçları vetaşınmazları ile kadroları Ä°stanbul dışında il özel idarelerine, Ä°stanbul'da ise BüyükÅŸehir Belediyesi'ne veriliyor.  BaÅŸbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu'nun da kaldırılmasını öngören tasarı, kurulun personeli, araç, gereç, her türlü taşınır ve taşınmaz malları ve bütçesini Sayıştay'a devrediyor. GÖRÜŞMELERKAMU YÖNETÄ°MÄ° TEMEL KANUNU YASA TASARISI'NA TEPKÄ°Sivil toplum örgütleri Kamu Yönetimi Temel Kanunu Yasa Tasarısı'nı protestoediyor.TÃœRKÄ°YE KAMU-SEN: KÃœRESEL SERMAYENÄ°N UÅžAÄžI OLMAYACAÄžIZTürkiye Kamu-Sen üyeleri, BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan ve TBMM'de grubu bulunan siyasi partilerin yöneticilerine faks gönderdi. Kızılay Postanesi önünde toplanan Türkiye Kamu-Sen üyesi grup, ''Küresel sermayenin uÅŸağı olmayacağız'', ''Bizim ilkemiz bizim ülkemiz'' ve ''Adalet yoksa kalkınma da yok'' ÅŸeklinde slogan attı, alkışlı protesto gösterisinde bulundu. Türkiye Kamu-Sen Genel BaÅŸkanı Bircan Akyıldız, burada yaptığı konuÅŸmada, TBMM komisyonlarında görüşülen Kamu Yönetimi Temel Kanunu Yasa Tasarısı'nın yasalaÅŸması durumunda ülkeyi içinden çıkılamaz bir kaosa sürükleyeceÄŸini iddia etti. "DEVLET YAPISI YOK OLACAK"Ãœlkenin federal bir yapıya dönüşeceÄŸini, geleneksel devlet anlayışının ortadan kalkarak üniter devlet yapısının yok olacağını savunan Akyıldız, milletvekillerine, ''Tasarının TBMM Genel Kurulu'na geldiÄŸi gün yapılacak oylamada vicdanınızı bir kez daha gözden geçirmenizi tavsiye ediyoruz'' diye seslendi.TMMOB: KAMU YÖNETÄ°MÄ° TASARISI ÃœLKE ÇIKARLARIYLA UYUÅžMUYORTürk Mühendis ve Mimar Odaları BirliÄŸi (TMMOB), Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı'nın ülkenin ve çalışanların çıkarlarıyla uyuÅŸmadığını belirterek tasarıya tepki gösterdi. TMMOB, tasarının TBMM Komisyonlarında "yangından mal kaçırırcasına" ve komisyonu izlemek isteyenlere zorluk çıkartılarak görüşüldüğünü iddia etti. TMMOB Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Kaya Güvenç, Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı'nın TBMM komisyonlarında görüşülmesiyle ilgili yazılı açıklamasında tasarının yanı sıra, tasarının görüşmeye açılış biçimini ve komisyonu izlemek için baÅŸvuranlara çıkartılan zorlukları eleÅŸtirdi. Güvenç "Açık tartışma ortamlarının engellenmek istenmesinin ardındaki temel neden, tasarının ülkemizin ve çalışanların çıkarlarıyla taban tabana zıt olması ve iktidarın bu gerçeÄŸin ortaya çıkmasına engel olma isteÄŸidir" dedi. "AKP, DEMOKRASÄ° ANLAYIÅžINI GÖSTERDÄ°"Daha önceden yazılı baÅŸvuruda bulundukları halde TMMOB ve KESK gibi örgütlere zorluk çıkartıldığının altını çizen Güvenç, bu tutumun AKP'nin demokrasi anlayışını gösterdiÄŸini iddia etti. Ä°ktidarın, tasarıyı uluslararası sermaye kuruluÅŸlarının ve sadece yerli sermaye örgütlerinin görüşlerini alarak hazırladığını öne süren Güvenç, bu tutumun aynı zamanda "katılım, ÅŸeffaflık, kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸları ve sivil toplum örgütleriyle yakın iliÅŸkiler" sözcükleriyle doldurulmuÅŸ tasarının inandırıcı olmadığının baÅŸka bir kanıtı olduÄŸunu ileri sürdü. TÃœRK TABÄ°PLERÄ° BÄ°RLİĞİ: ÃœLKE, PAZARA DÖNÜŞECEKTürk Tabipleri BirliÄŸi (TTB) Merkez Konseyi BaÅŸkanı Füsun Sayek, TBMM Anayasa Komisyonu'nda görüşülen KamuYönetimi Temel Yasası Tasarısı'nın yasalaÅŸmaması için ellerinden geleni yapacaklarını söyledi.  Sayek ve beraberindeki TTB Merkez Konseyi üyeleri, TBMM Çankaya kapısında toplandı. Sayek, tasarı ile saÄŸlık kurumlarının ''ticarethaneye'', ülkenin ''pazara'', devletin ''ÅŸirkete'', vatandaÅŸların da ''müşteriye'' dönüştürüleceÄŸini savundu.  Hekimler dahil tüm kamu çalışanlarının iÅŸ güvencesinin ve örgütlerinin yok edileceÄŸini öne süren Sayek, ÅŸunları kaydetti:  ''MesleÄŸimiz ve toplumsal geleceÄŸimizi bütünüyle karartacak Kamu Yönetimi Temel Kanunu'nu kabul etmiyoruz.  TTB, bugünden itibaren tasarının yasalaÅŸmaması için her türlü çabayı tüm ülke çapında uygulamaya sokmuÅŸtur. Ä°nanıyoruz ki, insanı önceleyen her kesimle birlikte yürüteceÄŸimiz faaliyetlerin sonucunda bu kanun uygulamaya sokulmayacaktır.'' ''HALK MAÄžDUR EDÄ°LECEK'' Sayek, ''Adı Anayasa Komisyonu ise bu taslağın bugün geri gönderileceÄŸini umuyoruz. Herhalde tasarıyı okumadılar, okusalardı dün olanlar olmazdı. Tasarının yasalaÅŸmaması için elimizden geleni yapacağız'' diye konuÅŸtu.  Füsun Sayek, bir gazetecinin, ''Devlet Bakanı ve BaÅŸbakan Yardımcısı Mehmet Ali Åžahin, tasarıya karşı çıkanları 'reform karşıtı'olarak niteledi'' sözleri üzerine, ''Reform adı altında, halkı maÄŸdur edecekleri bir sisteme kılıf uydurmaya çalışıyorlar. Bu kılıfı uydurtmayacağız. Bu, reform karşıtlığı olarak kabul edilse bile...'' açıklamasında bulundu. Ä°STANBUL ÃœNÄ°VERSÄ°TESÄ° SENATOSU: TEMEL KANUN ÃœNÄ°TER YAPIDA DEĞİL, FEDEREL SÄ°STEMDE OLURÄ°stanbul Ãœniversitesi (Ä°Ãœ) Senatosu,TBMM'ye sevk edilen Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı'nı eleÅŸtirdi.  Ä°Ãœ Basın ve Halkla Ä°liÅŸkiler Birimi'nden yapılan yazılı açıklamada, üniversite senatosunun bugün toplandığı ve Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı hakkında oybirliÄŸiyle bir karar aldığı belirtildi. Senatonun, tasarıya iliÅŸkin görüşlerinin yer aldığı açıklamada şöyle denildi: ''Öncelikle Türk hukuk düzeninde temel kanundan söz etmek doÄŸru deÄŸildir. Çünkü, üniter devletlerde, temel kanundan (çerçeve kanun) söz edilemez. Çerçeve kanun kavramı ancak federal devlet yapısında görülen bir kavramdır. Federal devletler, temel kanun yapma yetkisine sahip oldukları gibi, bu kanuna uygun alt kanunları yapma yekkisine de sahiptirler. Bu nedenle, üniter devletlerde, federal devletlerde olduÄŸu gibi anayasa dışında kanunlar arasında hiyerarÅŸi farkı yoktur.'' "Ä°NSAN HAK VE ÖZGÃœRLÃœKLERÄ° KISITLANIYOR" Açıklamada, ''tasarının birinci maddesinin kanunun amacını açıklamaktan çok, iktidar partisinin siyasal bildirgesi niteliÄŸi taşıdığı'' savunularak, ''teknik ifadeler yerine daha çok siyasi nitelikli kavram ve sloganların kullanıldığı'' ifade edildi.  Tasarının 5. maddesinin D fıkrasında ''kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde ve bu hizmetlerden yararlandırmada ayrımcılık, bu hizmetlerle ilgili olarak insan hak ve özgürlüklerini kısıtlayıcı düzenleme ve uygulama yapılamaz'' ifadesinin yer aldığı kaydedilen açıklamada, ''Bu ifadeler aslında kamu hizmetlerinde insan haklarının geliÅŸtirilmesi amacından çok, türbana iliÅŸkin endiÅŸelerin somutlaÅŸmasıolarak algılanmalıdır. Böylece türbanın kamusal alanda serbestleÅŸmesi hedeflenmektedir'' denildi. TASARININ 6 VE 7 MARDDELERÄ° ANAYASA'YA AYKIRIAçıklamada, tasarının 6-7. maddelerinin üniter devlet yapısına ve dolayısıyla 1982 Anayasası'nın 123. Maddesi'ne de aykırılık teÅŸkil ettiÄŸi belirtildi. TBMM Anayasa Komisyonu, Kamu Yönetimi Temel Yasası Tasarısı'nın görüşmeleri için Burhan Kuzu baÅŸkanlığında saat 10.00'da toplandı. Komisyon üyelerinin yerlerini almasının ardından çok sayıda CHP milletvekili de görüşmeleri izlemek üzere komisyona geldi. CHP'lilerin tali komisyonların raporlarını incelemek üzere görüşmelerin ertelenmesi isteÄŸi AKP'lilerin oylarıyla reddedildi.      Tasarının tümü üzerinde görüş açıklayan CHP milletvekilleri, tasarıyı hazırladıklarını ifade ettikleri BaÅŸbakanlık MüsteÅŸarı Ömer Dinçer'in ''Cumhuriyet'in temel deÄŸerlerini ayaklar altına alan'' görüşler taşıdığını ileri sürerek, tasarının geri çekilmesini istediler.      BaÅŸbakan Yardımcısı Mehmet Ali Åžahin de Cumhuriyet'in temel nitelikleri konusundaki hassasiyetlerini dile getirerek, bunu tahrip etmeye kalkışacakların karşılarında önce kendilerini bulacaklarını söyledi. Bürokratlardan sadece teknik yardım aldıklarını bildiren Åžahin, tasarının ''Hükümet'in tasarısı'' olduÄŸunu kaydetti. Dinçer de ''Tasarıda dini, etnik, ÅŸovenist bir anlayış varsa bunun sorumlusu benim, kabahat bana ait'' dedi.     Komisyon üyelerinin yerlerini almasının ardından çok sayıda CHP milletvekili de görüşmeleri izlemek üzere komisyona geldi. Kuzu, toplantıyı açış konuÅŸmasında, tasarının Ekim ayındaki durumuna göre büyük deÄŸiÅŸikliklere uÄŸradığını anlattı.  ''Hala tasarıda Anayasa'ya aykırılıklar bulunduÄŸunun söylenebileceÄŸini'' ifade eden Kuzu, ''Anayasa Mahkemesi gerekeni yapar'' dedi.     Kuzu'nun açış konuÅŸmasından sonra usul hakkında söz alan CHP Ankara Milletvekili Oya Araslı, Plan ve Bütçe Komisyonu ile İçiÅŸleri Komisyonu'nun raporlarının kendisine yeni ulaÅŸtığını söyledi.  CHP'LÄ° ARASLI: GÖRÜŞME ERTELENSÄ°NAraslı,diÄŸer komisyonların raporlarının incelenmesine olanak saÄŸlanması için Anayasa Komisyonu'nda bugün yapılacak görüşmelerin ertelenmesi isteminde bulundu. AKP Malatya Milletvekili Süleyman SarıbaÅŸ'ın bu isteÄŸin oylanmasını istemesi üzerine komisyonda ilk tartışma baÅŸladı. CHP'lilerin, AKP'lileri ''HerÅŸeyi parmak hesabıyla çözmeye çalıştıkları'' suçlamaları arasında Araslı'nın önerisi oylandı ve reddedildi.      CHP MuÄŸla Milletvekili Gürol Ergin'in ''Bundan sonra parmak hesabıyla birÅŸey yapamayacaklarını AK Parti'lilere göstereceklerini'' söylemesine sinirlenen AKP'li üyeler ''Ne yapabilirsiniz? Söyleyin de bilelim'' diye bağırmaya baÅŸladılar. Bu tartışma Komisyon BaÅŸkanı Burhan Kuzu'nun müdahalesi ile büyümeden sona erdi.      ''CHP PROGRAMI DAHA Ä°LERÄ°''      Bu tartışmaların ardından BaÅŸbakan Yardımcısı Mehmet Ali Åžahin, tasarının sunuÅŸ konuÅŸmasını yapmak için söz aldı. Åžahin, CHP Programı ve Genel BaÅŸkan Deniz Baykal'ın konuÅŸmalarında kamu yönetimi ile ilgili çok daha ileri düzenlemelerin dile getirildiÄŸini ifade etti. Kamu yönetimini ''Eski tas eski hamam'' sürdürmenin artık mümkün olmadığını kaydeden Åžahin, mevcut yapı ile hiçbir alanda baÅŸarılı olma olanağının bulunmadığını söyledi. Belediye gelirleri ve köylerle ilgili tasarılar hazırlanmadan bu tasarıyı hemen Genel Kurul'a indirmeyi düşünmediklerini de bildiren Åžahin, ''Hepsini eÅŸ zamanlı düşünüyoruz'' dedi.      ''BAÅžBAKAN'IN HUKUK DIÅžI Ä°ÅžLEMLERÄ°'' SUÇLAMASI     Åžahin'den sonra söz alan CHP Konya Milletvekili Atilla Kart tasarıya iliÅŸkin görüşlerini açıklarken BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan'ın SeydiÅŸehir Alüminyum Tesislerinin özelleÅŸtirilmesinde bir firma ile hukuk dışı iliÅŸkilere girdiÄŸine iliÅŸkin iddialarda bulundu. AKP Grup BaÅŸkanvekili Haluk Ä°pek'in müdahalesi üzerine Kart, ''Ä°tham ediyorum. Açıklansın...'' dedi.     Kart, tasarıya iliÅŸkin görüşlerini açıklarken de ''Cumhuriyet'in ve demokrasinin temel felsefesine yönelik bir senaryonun figüranı rolü üstlenmeyiz'' dedi.      BaÅŸkan Kuzu, ''Samimi olarak soruyorum, bu dedikleriniz tasarının hangi cümlesine yansımış? Söyleyin düzeltelim'' dedi. CHP'lilerin bu sözlere ''O dediÄŸiniz tasarının gerekçesi. Takiyye gerekçe...'' diye bağırdılar.     Kart, konuÅŸmasını, ''Ömer Dinçer suçüstü yakalanmıştır. Artık bunu niyet okuma ya da arka bahçe saplantıları ile açıklayamazsınız'' sözleriyle sürdürdü. MüsteÅŸar Dinçer'in görüşlerinin Cumhuriyet'in temel nitelikleri ile baÄŸdaÅŸmadığını öne süren Kart, ''Bu nedenle BaÅŸbakanlık MüsteÅŸarı tarafından hazırlanan bu tasarının geri çekilmesini talep ediyoruz'' dedi.     ''TASARI HÃœKÃœMET'Ä°N''      Bu konuÅŸma üzerine yeniden söz alan Bakan Åžahin, tasarının ''59. Hükümet'in tasarısı'' olduÄŸunu belirtti. ''Tasarıda dini, etnik, ÅŸovenist bir anlayış varsa bunun sorumlusu benim, kabahat bana ait'' diyen Åžahin, bürokratlardan sadece teknik yardım aldıklarını, hiçbir bürokratın bakanlara direktif verme, düşüncelerini empoze etme hakkı ve yetkisi bulunmadığını söyledi. Åžahin, Cumhuriyet'in temel nitelikleri konusunda en az CHP'liler kadar hassas olduklarını ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:     ''Dedikleriniz olsaydı, il meclislerini kurardık, bunları valinin denetiminden çıkartırdık, illerde vergi koyardık. Sizden daha fazla hassas olduÄŸumuz için bunları yapmadık. Sizin görüşleriniz daha ileri, biz sizin kadar cesur deÄŸiliz...''     MüsteÅŸar Dinçer hakkında yaptığı konuÅŸmadan dolayı dava açılmadığını, bu yönde bir sabıka kaydı bulunmadığını ifade eden BakanÅžahin, ''Hakkında hiçbir yargı kararı olmayan kiÅŸileri mahkum ediyorsunuz, kendinizi savcı, hakim yerine koyuyorsunuz'' dedi. Bakan Åžahin, ''Türkiye Cumhuriyeti'nin laik, demokratik yapısına karşı olan herhangi bir kiÅŸinin karşılarında kendilerini bulacağını'' sözlerine ekledi.      CHP Ä°zmir Milletvekili Yılmaz Kaya bu sözlere ''Cumhuriyet'i yıkınca mı bulacak?'' diye müdahale etti.     Bakan Åžahin, tasarıyı iyi niyetle hazırladıklarını, Dinçer'in 8 yıl önce yaptığı bir konuÅŸmadan dolayı tasarıya karşı farklı görüşlerin ortaya atılmasını anlamakta zorluk çektiklerini söyledi. Tasarıyı hazırlayanın kendisi olduÄŸunu, altında Hükümet üyelerinin imzalarının bulunduÄŸunu kaydeden Åžahin, ''Ä°leri sürdüğünüz gibi tasarıda dini, etnik, ÅŸovenist düzeni amaçlayan maddeler varsa gelin düzeltelim'' diyerek sözlerini tamamladı.     AKP KahramanmaraÅŸ Milletvekili Mehmet Ali Bulut'un, ''KiÅŸileri tartışmaktan esasa gelemedik'' sözleri CHP'lilerin tepkilerine yolaçtı. CHP'liler bu sözlere ''KiÅŸilerin hiç mi önemi yok? Tasarıyı hazırlayan Dinçer... Adam (Ben hazırladım) diyor'' sözleriyle müdahale ettiler.      ''REFORM DEĞİL''     CHP Ankara Milletvekili Araslı da tasarının tümü üzerinde yaptığı konuÅŸmada, metnin ''Reform'' niteliÄŸi taşıyabilmesi için ortadan kaldırdığı sistemin yerine yeni bir düzenleme öngörmesi gerektiÄŸini söyledi.  Araslı, yeni bir düzenleme öngörmediÄŸi için bu tasarının ''Kaos''a yol açacağını kaydetti.     Tasarının Anayasa'ya aykırı olduÄŸunu da savunan Araslı, ''Bununla merkezi yönetim yok edilmek isteniyor'' diye konuÅŸtu. Bakan Åžahin'in ''Åžimdi (Tasarıyı ben hazırladım)'' demesine karşın daha önce MüsteÅŸar Dinçer'e teÅŸekkür ettiÄŸini kaydeden Araslı, ''Dinçer bir felsefe ortaya koydu. Sayın BaÅŸbakan da bunu paylaÅŸtığını ifade etti'' diye konuÅŸtu.      Araslı, Dinçer'in makalesini okumasına itiraz eden AK Parti Düzce Milletvekili Metin KaşıkoÄŸlu'na, ''Sözler sizi rahatsız mı etti?'' diye sordu. KaşıkoÄŸlu, CHP milletvekillerini ''Kelle istiyorsunuz, yeniçeriler gibi'' diye suçlayınca komisyonda yeniden bir tartışma baÅŸladı. CHP MuÄŸla Milletvekili Gürol Ergin'in, ''DeÄŸersiz kellesini mi? Sayın Bakan, Dinçer'in görev yaptığı BaÅŸbakanlık'ta bulunmayı nasıl içinize sindiriyorsunuz?'' deyince AK Parti'liler ''Ãœlkeden mi atalım? Siz onun bulunduÄŸu bir ülkede yaÅŸamayı nasıl içinize  sindiriyorsunuz?'' sözleriyle karşılık verdi. CHP'lilerin AK Parti'lilere, ''Sizin ideologunuz'' sözleriyle büyüyen tartışmaya BaÅŸkan Kuzu müdahale etti.      ''REFORM DEMEDÄ°K''     Bu konuÅŸma üzerine bir kez daha söz alan Bakan Åžahin, tasarıya hiçbir zaman reform demediklerini, diyenlere de uyarıda bulunduklarını söyledi. CHP'lilerin basın toplantısında reform dediÄŸini anımsatmaları üzerine Åžahin, ''Sehven aÄŸzımızdan çıkmıştır'' karşılığını verdi. Åžahin'in, tasarının MüsteÅŸar Dinçer'in göreve baÅŸladığı 4 Nisan tarihinden önce hazırladığını söylemesi üzerine CHP Grup BaÅŸkanvekili Kemal Anadol, ''Bu tarihten önce yanınıza alıp CHP Grubu'na getirdiniz'' diye karşı çıktı.     Dinçer'in göreve geldikten sonra tasarının hazırlanmasından teknik yardımı olduÄŸunu bildiren Åžahin'in, ''Bu tartışmalar üzerine kendisiyle görüştüm. Bana uygulamadan kaynaklanan sıkıntılar bulunduÄŸunu söyledi'' sözlerine CHP'liler tepki gösterdi.KonuÅŸmasını ''Amacımız Cumhuriyet'i daha güçlü hale getirebilmek'' diye sürdüren Åžahin'e, CHP'liler ''Yıkarak mı?'' sözleriyle tepki gösterdi. Åžahin, hiçkimsenin Cumhuriyet'e zarar vermesine izin vermeyeceklerini ifade ederek sözlerini tamamladı.     CHP GÖRÜŞMELERE KATILMIYOR AKP'li KaşıkoÄŸlu da Cumhuriyet ile hiçbir sorunları bulunmadığını, tasarının altında da MüsteÅŸar Dinçer'in imzasının bulunmadığını ifade etti. CHP'lilerin ''Ruhu var'' sözleri üzerine BaÅŸkan Kuzu'nun, ''Hangi ruh? Beni ruhla cinle uÄŸraÅŸamam'' demesi gergin ortamı yumuÅŸattı.     Tartışmaların uzaması üzerine AKP milletvekillerinin verdiÄŸi ''Görüşmelerin yeterliliÄŸi'' önergesi CHP'lilerin itirazları arasında kabul edildi. Tasarının maddelerine geçilmesinin ardından  CHP Grup BaÅŸkanvekili Kemal Anadol, ''Bu günaha ortak olmayız'' diyerek maddelerin görüşmelerine katılmayacaklarını söyledi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!