Boğaz'ımızdan "dev" geçti

Güncelleme Tarihi:

Boğazımızdan dev geçti
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 05, 2000 00:00

Haberin Devamı

Çanakkkale'nin Bozcaada ilçesinde bir hafta boğazlardan geçebilmek için izin bekledikten sonra İstanbul'a ulaşan Bahama bandralı 'SC Enterprice' adlı gemi, bu sabah saatlerinde İstanbul Boğazı’ndaki geçişini tamamladı.

Avustralya'dan Romanya'nın Köstence Limanı'na 192 bin ton demir cevheri götüren 312 metre uzunluğundaki gemi, 27 Temmuz Perşembe günü Çanakkale Boğazı'na girmek istedi. Ancak Boğazlar Tüzüğü'ne göre, uzunluğu 290 metreden fazla olan gemilere boğaz geçiş izninin Denizcilik Müsteşarlığı tarafından belirlenecek teminat karşılığında verilmesi nedeniyle "SC Enterprice"nin geçişi sorun oldu.

"Enterprise" gemisi, Türkiye Denizcilik İşletmeleri ile Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü’nün aldığı güvenlik önlemleri altında, İstanbul Boğazı’ndaki geçişini tamamladı.

Akşam saatlerinde geldiği İstanbul’da, bir kılavuz kaptan eşliğinde Ahırkapı açıklarında demirleyen 200 bin ton demir yüklü "SG Enterprise"gemisi, saat 05.30’da Karadeniz’e geçmek üzere demir aldı.

Herhangi bir tehlikeye yol açmaması için, kılavuz kaptan eşliğinde geçişine izin verilen "SG Enterprise"ın geçişi sırasında, İstanbul Boğazı trafiğe tamamen kapatıldı.

Boğazlar’dan geçen bu büyüklükteki ilk gemi özelliğine sahip olduğu belirtilen "SG Enterprise", TDİ’ye ait Kızkulesi, Poyraz ve Bozkır romorkörleri, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri’ne ait Söndüren 7 ile Gemi Kurtaran teknelerinin refakatinde yoluna devam etti.

Dev geminin geçişini Liman Kontrol 2 teknesinde takip eden Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdür Yardımcısı Haluk Yiğit, amaçlarının İstanbul Boğazı’ndan geçen bütün gemilerin geçişini güvenli şekilde sağlamak olduğunu belirterek, "SG Enterprise"ın geçişi için gerekli her türlü önlemi aldıklarını bildirdi.

BOĞAZ’DAN GEÇEN EN BÜYÜK GEMİ

Yiğit, "Enterprise"ın, Boğaz’dan geçen bu büyüklükteki ilk gemi olduğuna dikkati çekerek, olası bir kaza durumuna karşı, Boğaz trafiğinin kesildiğini ve diğer kurtarma ekiplerinin de hazır bekletildiğini kaydetti.

Öte yandan, çevreci kuruluşlar da geminin İstanbul Boğazı’ndan geçişini protesto etmek amacıyla sabahın erken saatlerinden itibaren hazırlıklarına başladılar.

Rumelihisarı açıklarında yola çıkan, Doğa Savaşçıları Örgütü Başkanı Zafer Murat Çetintaş ile 2 arkadaşının bulunduğu sürat motoru, geminin oluşturduğu dev dalgaların etkisiyle gemiye yanaşamadı. Çetintaş, bir süre gemiyi izledikten sonra geri döndü.

"SG Enterprise", İstanbul Boğazı’ndaki geçişini saat 07.45’te tamamlayarak Karadeniz’e açıldı.

DÖNÜŞÜ DE SORUN OLACAK

Deniz Ulaştırma Bölge Müdürü Alpaslan Kaya, ``SC Enterprice'' gemisi yükünü boşalttığında su kesimi ve 45 metrelik bacasıyla birlikte yüksekliği 70 metreye ulaşacak. İstanbul Boğaz köprülerinin denizden yüksekliği ise 65 metre. Bunun beş metresinde de güvenlik teli bulunuyor. Dolayısıyla 70 metre yüksekliğindeki geminin, 60 metre yüksekliğindeki köprünün altından geçişi mümkün olmayacak. Geminin dönüşte de mutlaka yük alması, veya balans ya da safra tabir edilen ambarlarına deniz suyu alarak geminin yüklü pozisyona getirilmesi gerekiyor. Ayrıca kaptan köşkünün üzerinde geminin bayrağının çekildiği, radar ve puruvasının bulunduğu grandi direği bulunuyor. Gemi yükünü boşalttığında bu direkle birlikte yüksekliği 80 metreyi bulacak. Dönüşte bu direğin de sökülmesi gerekiyor'' dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!