BoÄŸaziçi Köprüsü saÄŸlam ve güvenli

Güncelleme Tarihi:

Boğaziçi Köprüsü sağlam ve güvenli
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 29, 2004 00:00

Japon bilim adamı Uno Nayoman, BoÄŸaziçi Köprüsü'nün askı halatlarını incelediÄŸini belirterek, "Tabliyede, askı halatlarında ve baÄŸlantı plakalarında herhangi bir hataya rastlamadım. Köprünün saÄŸlam ve güvenli olduÄŸunu düşünüyorum" dedi.Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü'nde düzenlenen basın toplantısında uzmanlar, BoÄŸaziçi Köprüsü ile ilgili görüşlerini açıklayarak, gazetecilerin sorularını yanıtladı.Köprüde inceleme amacıyla Türkiye'ye gelen Japon bilim adamı Nayoman, asma köprüler üzerindeki deneyimlerini aktararak, şöyle konuÅŸtu: "Dün ve bugün köprünün askı halatlarını ve tabliyesini inceledim. Tabliyede, askı halatlarında ve baÄŸlantı plakalarında herhangi bir hataya rastlamadım. Köprünün saÄŸlam ve güvenli olduÄŸunu düşünüyorum. Askı halatının yerinden çıkması, tahminimce soÄŸuk hava ve rüzgar nedeniyle olmuÅŸtur. SoÄŸuk havada kulelerin geriye doÄŸru açılmasıyla köprüde bir gerilme olmuÅŸ ve askı halatı boÅŸalmıştır. ÖğrendiÄŸime göre, rüzgar artınca askı halatı saÄŸa sola 1 metre civarında sallantı yapmıştır. Bu salınım nedeniyle alttaki baÄŸlantı plakası yırtılmış ve askı yerinden çıkmıştır. Böyle bir olay çok sık rastlanan bir ÅŸey deÄŸildir."Nayoman, köprüdeki incelemesinde bazı çelik yüzeylerde kısmen korozyon gördüğünü, bu nedenle daha sık kontrol ve boya baÅŸta olmak üzere onarım yapılması gerektiÄŸini düşündüğünü belirtti. PROF. DR. DUMANOÄžLUAK Parti Trabzon Milletvekili Prof. Dr. Aydın DumanoÄŸlu da askı kablolarından birinin kopmasının, köprünün güvenliÄŸine hiçbir olumsuz etkisi olmadığını dile getirerek, "Köprü, üzerine 7 adet daha tabliye ilave etseler, bu yükü taşıyabilecek ÅŸekilde yapılmıştır" dedi.Ana baÄŸlantıya en yakın askı halatı baÄŸlantısının koptuÄŸuna iÅŸareteden DumanoÄŸlu, bunun gibi 4 halatın kopmasının dahi köprüyü tehlikeye sokmayacağını söyledi.DumanoÄŸlu, baÄŸlantı plakasındaki çatlağın 31 yıllık yorgunluÄŸun ürünü olduÄŸunu, köprüde beklenmedik bir hasarın olabileceÄŸini, ancak bunun da periyodik incelemeler sırasında ortaya çıkacağını kaydetti.Köprüdeki trafiÄŸin azaltılmasına bir neden olmadığını belirten DumanoÄŸlu, "BoÄŸaziçi Köprüsü 500 yıl yaÅŸayacak ÅŸekilde inÅŸa edilmiÅŸtir. 150 yıl boyunca efektif olarak çalışacak ÅŸekilde yapılmıştır. Bu süreden sonra da bakımlarla çalışmaya devam edecektir" diye konuÅŸtu. DumanoÄŸlu, bir soru üzerine, 1980 yılından bu yana asma köprüler üzerinde çalıştığını, dün gerçekleÅŸtirdikleri simülasyonda karşılıklı 4 halatın kopması halinde dahi köprünün güvenli olduÄŸunu tespit ettiklerini sözlerine ekledi. GENEL MÃœDÃœR YARDIMCISI TUNAHANKarayolları Genel Müdür Yardımcısı Cahit Tunahan da BoÄŸaziçi Köprüsü'nün 1991 yılında, o zamanın parasıyla 26 milyar lira harcanarak kapsamlı bir bakımdan geçirildiÄŸini, 1999 depreminin ardından da Japon uzmanlarca bedelsiz olarak kontrol edildiÄŸini anlattı.Tunahan, köprünün geçen yıldan bu yana boyandığını, bunun maliyetinin de 2003 yılı rakamıyla 3.5 trilyon lira olduÄŸunu söyledi.Tunahan, köprünün saatte 162,5 kilometre hızındaki rüzgara dayanacak ÅŸekilde dizayn ve inÅŸa edildiÄŸini, emniyet katsayısının 3 olduÄŸunu, ayrıca, üzerinden yük taşıyan havaleli araçlar geçmediÄŸini dile getirerek, bu nedenle 120 kilometre hızındaki rüzgarda trafiÄŸe kapatılmasının gerekmediÄŸini kaydetti.Rüzgarın hızının 120 kilometrenin üzerine çıkması halinde köprünün trafiÄŸe kapatılması kararının bulunduÄŸunu belirten Tunahan, böyle bir ÅŸey olursa trafiÄŸe kapatılacağını bildirdi. ÅžERÄ°TLER YENÄ°DEN KAPATILMAYACAKKarayolları 17. Bölge Müdürü Yakup Dost, köprünün bazı ÅŸeritlerinin dün trafiÄŸe kapatılmasıyla ilgili olarak, kopan halatın bulunduÄŸu yerde hassas ölçüm yapabilmek amacıyla ÅŸeritlerin kapatıldığını, bu iÅŸlemin tamamlandığını, bu nedenle köprünün trafiÄŸe yeniden kapatılmasının söz konusu olmadığını bildirdi.BoÄŸaziçi Köprüsü'nün Ä°ngiliz proje mühendisi Dr. William C. Brown toplantıya tele-konferans aracılığıyla katılarak, soruları yanıtladı. Dr. Brown, askı halatının kopmasının nedenine iliÅŸkin soruya, "Askı halatı karla esen rüzgar nedeniyle kopmuÅŸtur, ancak köprünün askı halatları emniyetlidir" yanıtını verdi.Kablonun yerine kaynatılmasıyla hiçbir tehlikenin söz konusu olmadığını dile getiren Dr. Brown, kablolar üzerinde bulunan ve rüzgarın ÅŸiddetini emen damperlerin artırılabileceÄŸini kaydetti.Bayındırlık ve Ä°skan Bakanlığı MüsteÅŸarı Sabri Özkan Erbakan, Bakanlık Danışmanı Mücahit Åžahin, Karayolları Genel Müdürü Hicabi Ece,Karayolları eski bölge müdürlerinden Atalay CoÅŸkun ve Yaman Kök, BoÄŸaziçi Ãœniversitesi öğretim üyeleri Prof. Dr. Mustafa Erdik, Prof. Dr. Nuray AydınoÄŸlu, Yıldız Teknik Ãœniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Zekeriya Polat'ın da katıldığı toplantı, yaklaşık 2.5 saat sürdü.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!