Bir yılda tam 50 yıllık benzin yakıyor

Güncelleme Tarihi:

Bir yılda tam 50 yıllık benzin yakıyor
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 21, 2005 00:00

Shell’in Formula 1 Teknik Müdürü Mike Copson, ‘Shell olarak her yıl Ferrari ekibi için 250 bin litre yakıt harmanlıyoruz. Bu yakıt normal bir otomobilin 50 yılda tükettiÄŸi benzine eÅŸit. Ferrari ekibi antrenman ve sıralama turları dahil bir Grand Prix’te 2 bin litre yakıt tüketiyor. Bunun yarısı yarışta harcanıyor’ dedi.FERRARÄ° ile teknik ortaklığı 1950 yılına dayanan Shell’in Formula 1 Teknik Müdürü Mike Copson, Ferrari için en iyiye ulaÅŸmaya çalıştıklarını belirterek, Ä°stanbul’a da yarışı kazanmaya geldiklerini söyledi. Copson, Formula 1 yakıtının güç kazandırmak, korumak ve yüksek sürüş kontrolü saÄŸlamak gibi 3 ana görevi olduÄŸuna iÅŸaret ederek, teknoloji geliÅŸtirmek için Ar-Ge çalışmalarına önemli bir kaynak ayırdıklarını belirtti. F1’DEN Ä°STASYONLARA:Her yıl Ar-Ge çalışmalarına ne kadarlık yatırım yaptıklarını rakiplerinden dolayı açıklamaktan kaçınan Copson, ‘Gerek yakıt gerek motor yağında olsun Formula 1 için geliÅŸtirdiÄŸimiz teknolojilerden akaryakıt istasyonlarındaki ürünlerimizde yararlanıyoruz. Dolayısıyla, otomobil sahipleri araçlarında Formula 1 teknolojisi ürünü yakıtlar kullanıyorlar’ diye konuÅŸtu. YILDA 250 BÄ°N LÄ°TRE:Shell’in her yıl Ferrari ekibi için 250 bin litre yakıt harmanladığına dikkat çeken Copson, ÅŸunları söyledi: ‘Bu miktar normal bir otomobilin 50 yılda tükettiÄŸi yakıt miktarına eÅŸit. Ferrari ekibi, antrenman ve sıralama turlarıyla birlikte bir Grand Prix’te ortalama 2 bin litre yakıt tüketiyor. Bu yakıtın yarısından fazlası ise yarış esnasında kullanılıyor.’ BUZ VE LÄ°MON ATIYORUZ:Copson, Formula 1’de 1992 yılından beri kurÅŸunsuz yakıtın zorunlu tutulduÄŸunu vurgulayarak, Formula 1’de kullanılan yakıt ile istasyonlarda bulunan yakıtın yüzde 99 oranında aynı olduÄŸunu kaydetti. Copson, şöyle devam etti: ‘Aradaki yüzde 1’lik fark ise bize Formala 1 yakıtını yaratacak özgürlüğü saÄŸlıyor. Bizim yaptığımız aslında cintoniÄŸin içine buz ve limon atmaya benziyor. Böylece, cintoniÄŸe lezzet katıyoruz.’ HER PÄ°STE AYRI YAKIT: Shell olarak sürekli geliÅŸen motor özelliklerine ve farklı pist ihtiyaçlarına uygun yakıt teknolojisi geliÅŸtirdiklerini belirten Copson, ‘Sıcaklık, nem, toz ve hız yakıtın performansını doÄŸrudan etkiliyor. Dolayısıyla, her pist ve yarışa uygun yakıt geliÅŸtiriyoruz’ dedi. Copson, Türkiye’de ise Macaristan Grand Prix’inde de kullandıkları son teknoloji ürünü bir yakıtla yarışacaklarına iÅŸaret ederek, ‘Türkiye’de pekçok faktörün bilinmemesi nedeniyle yakıtın formülasyonu belirlenirken Macaristan, Fransa ve Monako Grand Prix’lerindeki veriler üzerine çalışıldı. Shell V-Power UGL60 özellikle sıcak hava koÅŸullarına uygun olarak hazırlandı’ diye konuÅŸtu. 27 OTO AÄžIRLIÄžINDA YAÄž: Shell olarak Ferrari Takımı için yılda 40 ton motor ve vites kutusu yağı harmanladıklardına dile getiren Copson, ‘Yaklaşık 27 otomobil ağırlında yaÄŸ harmanlıyoruz. 2 saat boyunca dakikada 17 bin devirle çalışan ve normal bir otomobildekinden 8 kat daha güçlü bir motor için yaÄŸ geliÅŸtiriyoruz’ dedi. Ä°yi bir Formula 1 takımı kurmak 300-400 milyon dolarFORMULA 1’in en genç takımlarından Toyota’nın Teknik Danışmanı Ove Andersson, F1’de en önemli unsurun yatırım olduÄŸunu söyledi. Andersson, masrafların yarısından fazlasının sponsorlar tarafından karşılandığını belirterek, ‘Motor üretim departmanı, dizaynına, ÅŸasi üretiminden rüzgar tüneline kadar herÅŸey takım tarafından yapılmalı. EÄŸer iyi bir takım kurulmak isteniyorsa 300-400 milyon dolar gözden çıkartılmalı’ dedi.HOBÄ°YLE BAÅžLIYOR:Anderson, insanların motorsporlarına sürücülükle baÅŸladığını fakat daha sonra kimilerinin sürcü kimilerinin de yönetici olarak devam ettiÄŸini söyledi. Andersson, bugüne kadar kurduÄŸu tüm ekiplerin ÅŸampiyon olduÄŸunu ve Toyota’nın da bunu hedeflediÄŸini belirterek, ‘Takım içerisinde artık F1’e katılmanın zamanı geldiÄŸinde neler yapabiliriz diye oturduk, düşündük ve buralara kadar geldik’ diye konuÅŸtu.KURALLAR BÄ°ZÄ° ETKÄ°LEMÄ°YOR: FIA’nın getirdiÄŸi kuralların kendilerini etkilemediÄŸini söyleyen Andersson şöyle devam etti: ‘Birileri araçların hızlarını kurallarla azaltmaya çalışırken birileri de cinlik yapıp kurallar içersinde nasıl aracı daha güçlü yapabiliriz diye uÄŸraşıyor. Kurallar bizim için önemli deÄŸil. Gelecek sene motor hacmi 3.0 litreden 2.4 litreye düşecek. Bu nedenle artık araçların hızları da azalacak.’Tek lastiÄŸi 1000 direksiyonu 18 bin Euro3 TIR ile Türkiye’ye gelen takımın 3 adet F1 aracı bulunuyor.TIR’lardan birisinde 4’üncü aracı üretebilecek kadar yedek parça bulunuyor.Bir F1 aracı 4 bin 500 parçadan oluÅŸuyor. F1 otomobillerinde kullanılan lastiklerin her biri 1000 Euro. Her bir lastiÄŸin ömrü 400 kilometre.F1 araçlarını dirkesiyonlarının fiyatı ise 18 bin Euro.Göldeki bir fincan ÅŸekeri saptıyorlar FORMULA 1 yarışı hafta sonunda Shell mühendisleri Ferrari yakıtı ve yağını 40 kezden fazla analiz ediyorlar. Shell Yarış Pisti Labarotavarı’nda yapılan analizler o kadar hassas ki Ä°skoçya’nın ünlü Loch Ness gölündeki bir fincan ÅŸeker boyutlarındaki bir kirlenme bile saptanabiliyor.14 kiÅŸilik ekiple 100 bin çalışana ulaşıyorFERRARÄ° Takımı’nın Shell ile ilgili olarak yalnız kendisiyle konuÅŸtuÄŸunu belirten Mike Copson, ‘İngiltere’deki merkezimizde mühendis ve bilim adamlarından oluÅŸan 14 kiÅŸilik bir ekibin başındayım. Ama UzakdoÄŸu’dan Güney Amerika’ya kadar 100 bin kiÅŸiye ulaÅŸabilirim’ dedi.Orhon: Bizim için istikrar önemliTOYOTASA Genel Müdürü Ä°brahim Orhon, ‘Toyota henüz çok yeni bir takım olduÄŸundan hemen ÅŸampiyon olmak gibi bir dertleri yok. Ä°stikrar bizim için daha önemli. Zaten markanın stratejilerinden birisi de, girdiÄŸi iÅŸte baÅŸarılı olana kadar iÅŸin peÅŸini bırakmamak. En tepeye gelinceye kadar mücadele etmek’ dedi. Toyota takımının bir özelliÄŸinin de, Formula 1’in en baÅŸarılı takımlarından Ferrari’nin yaptığı gibi motor ve ÅŸasisinden aracın geliÅŸtirilmesine kadar markanın kendisi tarafından yapılması. F1’de bunu yapan baÅŸka bir takım olmadığını belirten Orhon, bu sayede hiç bir tedarikçiye ihtiyaç kalmadan takımın daha baÅŸarılı yol almasının mümkün olduÄŸunu söyledi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!