Başkan’ın uçakları

Güncelleme Tarihi:

Başkan’ın uçakları
Oluşturulma Tarihi: Aralık 27, 1997 00:00

Uğur CEBECİ
Haberin Devamı

Geçen hafta vizyona giren Air Force One-Hava Kuvvetleri Bir, sinemalarda büyük ilgi görüyor. Amerikan Başkanı'nın uçağın kaçırılmasını ve gelişen olayları anlatan filmde tüm macera neredeyse özel olarak dizayn edilmiş bir Boing 747-200B yeni jumbo uçağında geçiyor. Aslında ABD Başkanı'nın uçağı sadece bir B747'den oluşmuyor. Washington yakınlarındaki Andrews Hava Üssü'nde Başkanı ve üst düzey devlet görevlilerini taşımak için kurulmuş özel bir filo var. Adı 89'uncu Nakliye Filosu. Amerikan Hava Kuvvetleri'nin en seçkin pilotları ve bakım ekipleri bu filoda görev yapıyorlar.

Filo 1948'de kurulmuş. İlk kullanılan uçaklar pervaneli C-54 ve C-47. B707, askeri ismiyle VC-137B ise filonun ilk jet askeri uçağı oldu. Jet'le uçan ilk Başkan ünvanını 26 Ağustos 1959'da Eisenhower aldı. Halen B707'ler uçuşlarına devam ediyor. Yakın bir gelecekte yerlerini B757'lere bırakacak.

Şu anda ABD Başkanı Clinton'un filosunda 5 adet Boeing 707 (askeri adı C-137), 2 adet Boeing B747-200B yani Jumbo (askeri adı VC-25A ), 3 adet Douglas imalatı DC 9 (askeri adı C-9), 5 adet Gulfstream 3 (askeri adı C-20B), 2 adet Gulfstream 4 (askeri adı C-20H) görev yapıyor. Başkan'nı Beyaz Saray'dan Andrews Hava Üssü'ne götürmek için de 21 adet de Bell 212 (askeri adı UH-1N) helikopteri kullanılıyor. Yani Başkan'ın filosunda toplam 15 uçak ve 21 helikopter bulunuyor. Başbakan Mesut Yılmaz'ın binmeme kararı aldığı ve değiştirilmesini istediği Gulfstream tipi uçağın bir benzeri Clinton'un filosunda da yer alıyor. Clinton'un filosundaki uçakların yıllık toplam uçuş saatleri 8 bin saati buluyor. Bu uçuş süresinin 4 bin 600 saatlik kısmı Gulfstream uçakları ile gerçekleştiriliyor. Cumhurbaşkanı Demirel de genellikle Clinton'ın filosunda yer alan UH-1N tipi helikopterin benzerini tercih ediyor.

Filo tamamen yenileniyor

ABD Başkanı’nın uçaklarının oluşturduğu filonun yapısı gelecek yıllarda değişmesi planlanıyor. Boeing'le yapılan anlaşmayla C-137 yani B707'lerin yerini B757'ler alacak. Yeni uçaklarla birlikte yolcu konforunun daha da artırılması planlanıyor. İlk B757, gelecek yıl şubat ayında teslim edilecek. Ve bu uçak Amerika Birleşik Devletleri eski Başkanı Johnson'un, Kennedy'nin süikaste kurban gitmesinin ardından içinde yemin ederek göreve başladığı 26000 kuyruk numaralı B707'nin yerini alacak. Emekliye ayrılacak olan Boeing 707 uçağının Hava Kuvvetleri Müzesi'nde sergilenmesi planlanıyor. Yeni B757'ler şu anda görev yapan diğer uçaklara oranla daha gelişmiş haberleşme sistemlerine sahip olacak. Ayrıca filoya Gulfstream'in uzun menzilli yeni G V modelinin de alınması için de görüşmeler yapılıyor. Gelecek yıllarda filodaki UH-1N helikopterlerinin de değiştirilmesi planlar arasında.

Yemekler özel hazırlanıyor

Başkanlık uçaklarında yapılan ikramı 100 kişilik özel bir grup hazırlıyor. Merkezleri Andrews Hava Üssü'nde. Özel bir grup başkanın sevdiği yiyecekleri belirleyerek menü hazırlanmasından sorumlu. Güvenlik nedeniyle tüm ikram, Andrews'da hazırlanıyor ve uçağa yükleniyor. Başka yerden ikram alınmıyor. Uçakta yiyecekler özel kargo bölümünde bulunan kuru buz içinde muhafaza ediliyor. 89'ncu Nakliye Filosu'nun uçaklarında uçan bir çok yolcu hiç bir havayolunda bundan iyi ikramın sunulmadığını belirtiyorlar.

Bayan kabin memuru yok

Yolculuk sırasında hizmetten, uçak büyüklüğüne bağlı olarak 1 ila 6 steward yani erkek kabin görevlisi sorumlu. Hepsi özel olarak seçilmiş ve eğitilmiş. Filoda yaklaşık 100 kadar steward görev yapıyor.

Bakımlar filoda yapılıyor

Hava araçlarının bakımına ayrı bir önem veriliyor. Çok sıkı korunan hangarlarda her biri işinin uzmanı uçak teknisyenleri çalışıyor. Uçak ve helikopterlerin tüm gövde-motor bakımları filo bünyesinde yapılıyor. Sivil uçak modellerinin bakım talimatlarının farklı olması nedeniyle değişik bir bakım sistemi geliştirilmiş. Kullanılan uçak ve helikopterlerin önemli kısmı 30'ncu hizmet yılını tamamlamış. Buna rağmen uçak ve helikopterlerin arızasız kalkış yüzdesi 99.53. Yani birçok havayolunun standartından daha yüksek.

Pilotlar en iyileri

Bu filoda her pilot görev yapamıyor. Özel şartlar aranıyor. Öncelikle aday pilotların avcı uçaklarında görev yapmış olmamaları gerekiyor. Bunun dışında öğretmenlik yetkilerinin olması ve en az 2 bin 500 saat uçuş tecrübesi aranıyor. Her yıl burada görev yapabilmek için 250 kadar başvuru oluyor. Ancak bunlardan 15'i kabul ediliyor. Pilotlar arasında bayanlar da var. Filodaki pilotlar Amerikan Hava Kuvvetleri'nin en iyi pilotları arasından seçiliyor. Başkanlık filosu kurulduğu günden bu yana hiç bir pilot kaza yapmadı.

Uçaklarda görevli pilotların eğitimlerinde normal havayolları standartları uygulanıyor. Helikopter pilotları için Amerikan Ordusu eğitimden birinci derece sorumlu. Çoğunlukla görev uçuşları uluslararası rotalarda yapılıyor. Bazen alt yapısı yetersiz havalimanlarına inilebiliyor. Yeterli bakım hizmeti alamamak pilotların en büyük endişesi. Bir de indikleri havalimanlarında özellikle uçaklarına gösterilen büyük ilgi onları tedirgin ediyor.

Görev uçuşları 2-7 gün arasında değişiyor. Mürettebat günde 16 saat çalışacak şekilde eğitimli. Özel durumlarda çalışma süresi 24 saate kadar çıkabiliyor.

Gerçek Air Force One

Filmde ne kadar Başkan’ın uçağı B747 olarak adlandırılsa da Amerikan Başkanı'nın bindiği her uçağın telsiz çağrı kodu 'Air Force One'dır. Bunu filmin sonunda anlıyorsunuz. Boeing tarafından 1990 yılında özel olarak imal edilen bu uçak, nükleer bir savaşta komuta kontrol merkezi olarak görev yapabiliyor. Uçağın ikinci katı bu iş için ayrılmış. Kabin içinde dinlenme, toplantı salonları, yatak odası, sağlık merkezi bulunuyor. Uçağın kargo kısmında normal yolcu uçaklarından daha fazla yiyecek depolanabiliyor. Kapasitesi 2 bin öğünlük yemek. Uçak içinde elektronik sistemlerdeki kabloların uzunluğu 380 kilometre. Kabindeki haberleşme sistemlerinin dinlenmesi neredeyse imkansız. Uydular sayesinde dünyanın her yeriyle bağlantı kurulabiliyor. Özel hatlar dışında sadece kabin içinde 85 telefon bulunuyor. Uçaktaki her haberleşme sisteminin bir kaç yedeği var. Uçak 50 yolcu ve 23 mürettebat taşıyabiliyor. Ancak özel bir durumda mürettebat sayısı artırılabiliyor. Menzil ise havadan aynı savaş uçakları gibi yakıt ikmali yapabildiği için sınırsız. Uçuş yüksekliği ise 15 bin metre. Uçaklarda her türlü elektronik donanım var. Havada güvenliği sağlayan bütün sistemler takılmış. Ayrıca havadaki her türlü saldırıdan korunmayı sağlayan uyarıcı ve uzaklaştırıcı sistemlerde özel donanımlar içinde yer alıyor. Herhangi bir güdümlü füze saldırısına karşı uçak 'chaff-flare' gibi şaşırtıcı maddeler atıyor. Ayrıca elektronik karıştırmalar da yapabiliyor. Acil bir acil durumda Başkan uçağı özel bir kapsülle terk edebiliyor. Bu kapsül uçaktan ayrıldıktan sonra paraşüt yardımıyla yere iniyor. Kapsül içinde her türlü haberleşme cihazı var. Ayrıca özel kodlanmış bir radyo frekansı yayarak yerinin daha hızlı bulunmasını sağlıyor. Bu kapsülde belirli bir miktar yiyecek, ısınmayı sağlayan kimyasallar, silah var. Kapsül ayrıca radyasyon kirlenmesinden de etkilenmeyecek şekilde imal edilmiş.

İşte Clinton’un filosu

5 adet Boeing 707

2 adet Boeing B747-200B (Jumbo)

3 adet Douglas DC 9

5 adet Gulfstream 3

2 adet Gulfstream 4

21 adet Bell 212 (Helikopter)

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!