Başaracaksın

Güncelleme Tarihi:

Başaracaksın
Oluşturulma Tarihi: Haziran 22, 2002 10:26

Türkiye İş Kurumu’nun (İŞKUR) istatistiklerine göre 4.3 milyon insan işsiz ya da çalıştığı halde yeni arayışlar içinde. Her yıl üniversitelerden 150 bin genç mezun oluyor. Türkiye'nin en büyük 500 büyük şirketinde üretim ve iş hacmi artmasına rağmen istihdam yerinde sayıyor. Krizin ardından işsizler, yeni mezunlar kendi işinin patronu olmak isteyenler girişimci olmanın yollarını aramaya başladılar. İş kurmaya nereden ve nasıl başlanmalı? Kendi işini kurmak isteyen girişimciler için bir rehber hazırladık.

Belli bir miktar sermayeniz ya da bir iş fikriniz var ve kendi işinizi kurmaya karar verdiniz. Yapılabilecekler arasında sınırsız seçenekler var. Yeni bir internet sitesi yaratmaktan biyolojik tarıma kadar yatırım yapılabilecek sektörler geniş bir yelpazede sıralanıyor. Peki ama nereden ve nasıl başlamalı?

Ekonomik krizin ardından girişimci olmak isteyenlerin sayısı artıyor. Türkiye'deki girişimcilerin profiline baktığımızda karşımıza genç, az ya da hiç sermayesi olmayan, bir miktar iş deneyimli, plansız, iyimser ve olumlu bir kitle çıkıyor. Girişimciliği geliştirmek ve iş kurmak isteyenlere yardım etmek amacıyla kurulan merkezlerden biri Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) bünyesinde kurulan Girişimciliği Geliştirme Enstitüsü. Enstitü, girişimcilerin sağlıklı iş kurmalarını temin etmek ve iyi bir iş planı hazırlamalarına yardımcı olmak amacıyla eğitim ve danışmanlık hizmetleri veriyor. Üniversite son sınıf öğrencilerine yönelik 'Genç Girişimcileri Geliştirme Programı' düzenliyor.

Halkbank, bünyesindeki Girişimci ve Yatırımcı Finansman Bilgilendirme Merkezi ile ilk defa iş kuranlarla genç ve kadınlara, bir proje ya da iş fikri olanlara kredi olanakları sağlıyor.

ÜÇ KİŞİDEN BİRİ BAŞARIYOR

İstatistikler yeni girişimcilerin üçte birinin üç yıl içerisinde başarısız olduğunu gösteriyor.

Girişimcilere danışmanlık veren E&E Group Genel Müdürü Kıvanç Ersöz, plansızlık, kötü yönetim, ortakların anlaşmazlığı, yanlış yer seçimi, işe sahip çıkmamak, zaman ayırmamak gibi nedenlerle yeni iş kuranların başarısız olduklarına dikkat çekiyor. Ersöz, girişimcilere, iş fikrini, pazarı ve rakipleri iyi araştırmaları, bütün paralarını işe yatırmamaları, işe yatırdıkları paranın bir kısmını işletme sermayesi olarak ayırmaları, ortaklık düşünenlere ise rollerini iyi tanımlamaları tavsiyelerinde bulunuyor. Hem az yatırım gerektirmesi hem de bakir bir alan olması nedeniyle yatırım yapmak için servis sektörünün cazip olduğunu belirtiyor.

Ulusal Franchising Derneği (UFRAD) Başkanı Mayir Saranga, yeni iş kurmak isteyenlere yeni maceralara atılmak yerine başarısı ispatlanmış bir markaya yatırım yapmalarını, franchise almalarını öneriyor. Bin dolardan, bir milyon dolara kadar herkesin gücüne göre çeşitli franchise olanaklarının bulunduğunu söylüyor. Girişimcilere, gıda ve servis sektöründe franchise almalarını tavsiye ediyor. Franchise alanların, kendi işini kuranlara göre başarılı olma şansının daha fazla olduğunu vurguluyor.

Avukat Rüştü Esin, şirketler kurulurken mukavelelerde yer alan detaylara çok dikkat edilmesi gerektiğini vurguluyor. Birçok Türk girişimcisinin özenmeden yaptığı senetler sonrasında zor durumlara düştüğüne dikkat çekiyor. Ulusal Girişim Konseyi (UGİK) Başkanı Baybars Altuntaş, ABD’de her 12 kişiden, İngiltere'de her 30 kişiden, Finlandiya'da ise 67 kişiden birinin kendi işini kurmak istediğini söylüyor. Türkiye'de böyle bir araştırma yapılması durumunda muhtemelen her iki kişiden birinin kendi işini kurmak isteyeceği yönünde bir sonuç çıkacağını belirtiyor.


Finans kaynakları


Bir iş fikri olup sermayesi olmayan girişimciler bankalara ya da risk sermayesi kuruluşlarına başvurabiliyorlar. Halkbank, ilk kez iş kuranlarla genç ve kadınlara, bir proje ya da iş fikri olanlara belirli şartlarla kredi veriyor. Diğer birçok özel bankanın da girişimcilere yönelik kredileri var.

Risk sermayesi, uygulanabilir iş fikri olup sermayesi olmayan girişimciler için diğer bir alternatif. Fon fazlasına sahip yatırımcıların, gelişme potansiyeli yüksek olan küçük ve orta ölçekli işletmelerin oluşumu ve faaliyete geçmesi için yaptıkları uzun vadeli yatırımlar olarak tanımlanıyor. Türkiye'de beş yıldır kullanılan bir finansman yöntemi. Dünyada Apple, Yahoo, Microsoft gibi şirketler risk sermayesi sayesinde doğdu. Vakıflar Bankası'na bağlı olarak kurulan Vakıfrisk, Türkiye'de kurulan ilk risk sermayesi şirketi. Daha sonra İş Bankası ve Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı işbirliği ile İş Risk Sermayesi kuruldu. Bunları diğerleri izledi.

Dünya Bankası tarafından desteklenen 'Özelleştirme Sosyal Destek Projesi' çerçevesinde, kendi işini kurmak isteyen işsizlere, kendi işini kurma danışmanlık ve iş geliştirme merkezi desteği şeklinde iki tür destek veriliyor. Leasing ya da faktoring finansman yöntemleri de diğer alternatifler olabilir.

Risk sermayesi ile ilgili başvurulabilecek ya da bilgi alınabilecek web siteleri şöyle:

www.vakifrisk.com.tr

www.isrisk.com.tr

www.ilab.com.tr

www.bkpartnership.com


Bir başarı

öyküsü



Hamdullah Turgut (28), kendi işini kurmaya karar vererek başarılı olmuş bir girişimci. Amonra Otel Otomasyon Sistemleri şirketini 2000 yılında kurmuş. Turgut, şahıs şirketi olan Amonra'yı kurabilmek için bir yıl boyunca araştırmalar yapmış, danışmanlık hizmetleri almış. KOSGEB Girişimciliği Destekleme Enstitüsü'nden aldığı danışmanlık hizmetinin kendisine çok yararlı olduğunu söylüyor. Bankalara başvurmasına karşın kredi alamadığını ancak büyük bir azim ve istekle, gerektiğinde 24 saat çalışarak işini kurduğunu anlatıyor. Kısa sürede krize karşın Amonra'nın yıllık cirosunu 100 bin dolara ulaştırmış. Turgut, girişimcilerin öncelikle çok zor bir yola girdiklerinin farkında olmaları gerektiğini belirtiyor. Yeni iş kurmak isteyenlere motivasyonlarına ve projelerine inanmaları tavsiyesinde bulunuyor. www.amonra.com.tr


Bu soruları yanıtlamadan işinizi kurmayın


Sunulmak istenen ürün ya da hizmet ayrıntılı olarak tarif edilebiliyor mu?

İş fikrinin gerektirdiği temel yetenekler nelerdir?

Bu ürün ya da hizmeti kimler, niçin talep edebilir?

Ürün ya da hizmet için arzdan fazla talep var mı?

Piyasada yeni ürün ya da hizmet için talep var mı?

Bireysel bir girişim mi ya da ortak bir girişim mi tercih edilmeli?

Mevcut bir işletmeyi devralmak mı yoksa yeni bir işletme kurmak mı daha avantajlı?

İş kurmak için uygun zaman ve uygun yeri tanımladınız mı?
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!