Bakan Karaismailoğlu'ndan Kanal İstanbul açıklaması: 'Altı yılda bitirilecek'

Güncelleme Tarihi:

Oluşturulma Tarihi: Haziran 25, 2021 21:17

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ahmet Hakan'ın CNN Türk'te yayınlanan Tarafsız Bölge programına konuk oldu. Gündemdeki konulara ilişkin önemli açıklamalarda bulunan Karaismailoğlu, Kanal İstanbul'un altı yılda bitirileceğini söyledi.

Haberin Devamı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, CNN Türk ekranlarında şu açıklamalarda bulundu:

- Yarın ilk kazma vuruluyor. Etaplar halinde de yapılabilir. Köprünün temeli atılacak diğer taşımalar için de çok yoğun bir iş var. 1 yıl hazırlık 5 yılda yapım olarak düşünüyoruz. 6 yıl sonra Kanal İstanbul bitmiş olacak. Dünyanın en büyük projelerinden birisi ve uzun soluklu bir çalışma.

- Çok yoğun bir çalışma var son 5 yılda. Uzmanlar heyetler halinde ayrı ayrı raporlar hazırlıyor 30 farklı sektördeki uzman bilim adamlarıyla çalışıldı. Simülasyonların bir kısmı burada bir kısmı da yurt dışında yapıldı.

- Kanalın uzunluğu 45 km. Bunun yüzde 70’i doğal su yolu. Bir su yatağı var orada Küçükçekmece ile Sazlıdere arasında kullanılan atıl bir yer var. Küçükçekmece Gölü de dahil olmak üzere yüzde 70’i zaten doğal su yatağı. Kanal uygun hale getirilip derinleştirilecek. Yüzde 30’unda bir hareket olacak. Derinleştirme işi zor mühendislik işi.

Haberin Devamı

'ALTERNATİF BİR SU YOLU ŞART'

- Biz gelişmekte olan bir ülkeyiz. Gelecek 50 yılı planlamak zorundayız az para ile maksimum parayı sağlamak için master planlarınızın olması lazım. Dünyada ciddi bir ticari hareket var. Uzak Doğu’dan Batı Avrupa’ya bir 750 milyar dolarlık bir hareket var. Bu bir lojistik haritasıdır.

- İstanbul Boğazı ancak 25 bin gemiyi kaldırabilir. İstanbul’da şu anda yıllık 43 bin gemi geçiyor. Şu an Marmara’da onlarca gemi sırada bekliyor. Şu anda Boğazın yönetimi bakanlığımız tarafından yapılıyor.

- Sırada bekleyenler zaten hazırlar. Gemi sayıları arttığı zaman 3-4 güne çıkacak süre. Bekleme lojistik maliyetleri var gemilerin. Bugün için bile bu sıkıntı var. Bir de beklerken bile yüzlerce litre yakıt yakıyorlar bunun çevreye zararı da var. 100 bin dolar maliyetinde bekleyeceğine 80 bin dolar verip Kanal İstanbul’dan geçecek. Buraya mutlaka alternatif bir su yolu yapılması gerekiyor.

“FİNANSINI KENDİ ÜRETECEK”

- Bu uzun soluklu bir proje. Son 5 yıldır çok aktif çalışıyoruz. Uzamasının sebebini biz genel bütçeye yük olmadan bu projeyi yapmaya çalışıyoruz. Burada gemi geçişlerinden pay alınacak; bir o, bir de büyük limanlar onlardan gelir sağlanacak. Karadeniz kıyısında çok ciddi  limanlar olacak. İnşallah bitirdiğimiz zaman etrafındaki teknolojik alanlarıyla birlikte Türkiye’ye çok büyük değer katacak bir proje. Finansını kendi üreteceği için oradan sağlanacak. Finans modelleri var. Finans trafiği ile ilgili çok yoğun bir çalışmamız var.

Haberin Devamı

- Bütün sektörlerde 200’ün üzerinde alanında uzman hocaların çalıştığı raporlar var. Yapılmış olan modeller ve etütler var. Bunların sonucu bu projelendirildi. Su yolları ile ilgili bir sorun yok. Kanal İstanbul güzergahı üzerinde herhangi bir orman alanı yoktur. Kanal İstanbul’un coğrafi fotoğrafında doğal bir su yolu var zaten.

- Bu alan İstanbul Boğazı'na göre 10 kat daha kontrollü. Aynı anda bir gemi geçeceği için kaza riski olmayacak.

- Toplamda 15 milyar dolarlık proje bu. İhale şeklinde olacağı için bunun daha da düşeceğini tahmin ediyoruz. Kendi gelirini ortalama 12 yılda kazanacağını öngörüyoruz. Kendi gelirini üreteceği bir sistem olduğu için genel bütçeye yük olmayacak. 12 yılda bunu karşılayıp yüz yıllar boyunca ülkeye hizmet edecek, ülke buradan para kazanacak.

Haberin Devamı

- İstanbul Boğazı'nın yetmeyeceği ve dünya ticaretinde söz sahibi olmak bu projenin temel nedenleri.

BAKMADAN GEÇME!