Avrasya’nın incisi tehlikede!

Güncelleme Tarihi:

Avrasya’nın incisi tehlikede
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 1999 00:00

Haberin Devamı

192 sivil kuruluştan oluşan Türkiye Çevre Kozası Boğazların korunması için dünya çapında bir kampanya yürütüyor. Beş yabancı gazeteye ilan verildi. İlanların 186 yabancı gazetede çıkması için sponsor arıyorlar.

Karadeniz ve Türkiye Boğazları'nda özellikle petrol gibi tehlikeli madde taşınırken olabilecek bir felaketi engellemek için 192 sivil toplum kuruluşunun oluşturduğu Türkiye Çevre Kozası bu ay bir kampanya başlattı.

Koza, dünya kamuoyunun dikkatini çekmek için Washington Post, New York Times, Wall Street Journal, Financial Times gazetelerine ve denizcilik sektörünün önemli yayını Lloyd's List'e ‘‘İstanbul, Pearl of Eurasia in Danger'' (Avrasya'nın İncisi İstanbul Tehlikede) başlıklı ilanlar veriyor.

Bugüne dek beş yayında çıkan ilanın, 186 yabancı gazeteye verilmesi planlanıyor. Çarpıcı bir etki yaratılmak istenen ülkelerin gazeteleri seçilmiş. Bu hedef ülkeler, ticaretlerini bu su yolunda yapan ve bu maddeleri taşıyanlar: Karadeniz havzası (Romanya, Bulgaristan, Ukrayna), bütün Avrupa ülkeleri, ABD, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri. Çin, Japonya ve Libya yok.

İlanın metni Doğa ile Barış Derneği, TURNEPA Deniz Temiz Derneği, TEMA Vakfı ve Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği gibi birçok kuruluşun katkısıyla ortak hazırlandı. Daha sonra tüm koza kuruluşlarının onayı alındı. İlanın tasarımını bu kampanyayı gönüllü olarak yürüten Doğa ile Barış Derneği Başkanı Yüksel Üstün yaptı.

Sponsor aranıyor

Bir dosya kağıdı (A4) boyutundaki ilan uluslararası ajanslar aracılığıyla gazetelerde yayınlandı. İlanın fiyatı 2500-4000 dolar arasında değişiyor. Washington Post, New York Times, Wall Street Journal ve Financial Times'da yayınlananların ödemesi dört taksitte yapılacak. Lloyd's List'teki ilan 28 Mayıs'ta çıkacak.

Kozanın ilanlar için sponsora ihtiyacı var. Destek geldikçe ilanlar devam edecek.

Kampanyanın bir başka hedefi, Eylül 1999'daki Uluslararası Karadeniz Ortakları Toplantısı'na dünya kamuoyunu hazırlamak. Boğazlarda yaşanacak bir felakette zarar görebilecek kişi ve kuruluşların oluşturacağı bir güç birliği bu. Bu toplantının bütçesi 400 bin dolar. Bu para her kuruluşun kendi katkılarıyla biraraya getirilecek.

Kozaya üye kuruluşlar diğer ülkelerdeki benzer kuruluşlarla temasa geçerek dünya çapında bir güç birliği yaratılmasına çalışıyor. Ayrıca eylülde Açık Deniz Yarış Kulübü de Karadeniz ülkelerinden başlayıp İstanbul'da bitecek bir Karadeniz Yat Rallisi yapacak.

192 dernekli koza

Doğa ile Barış Derneği Başkanı Yüksel Üstün şu bilgileri veriyor:

l Boğazlar'daki su yolundaki tehlikeli madde taşımacılığının öncelikle güvenli bir şekle dönüştürülmesi, giderek azaltılması ve daha çağdaş yöntemlerle yapılması için 1995'den bu yana çalışıyoruz.

1996'daki Habitat II Konferansları sırasında 192 sivil toplum kuruluşu biraraya gelerek bir Türkiye Çevre Kozası oluşturduk. Kozada Doğal Hayatı Koruma Derneği, Biyologlar Derneği, Bodrum Gönüllüler Derneği, Doğa Dostu Karikatürcüler, İstanbul Sualtı Topluluğu, Gezginler Kulübü, Yeşil Adımlar Eğitim Derneği, Çekül Vakfı, TEMA, Marmara Belediyeler Birliği, Karadeniz Kültür ve Çevre Vakfı gibi birçok sivil toplum kuruluşu var.

Gazetelere verilen ilanda ne deniliyor?

‘‘3000 yıllık tarihi, 12 milyonluk nüfusu ve sahip olduğu sayısız kültürel zenginliğiyle Avrasya'nın incisi İstanbul dünya için bir hazinedir ve korunmalıdır. Türkiye Boğazları yalnız Karadeniz, Ege ve Akdeniz'i birbirine bağlamakla kalmıyor, medeniyetleri de tarihsel köklerine bağlıyor. Ne yazık ki bazı petrol şirketleri burayı sadece Hazar bölgesini Batı'ya bağlayan bir petrol boru hattı olarak görüyor. Kamuoyu Exxon Valdez faciasını hatırlar. Biz de İndepedentza faciasını unutamayız. Bugün Boğazlar'daki deniz trafiğinin hacmi, felakete yol açacak bir düzeye varmıştır. Her yıl, 60 milyon ton petrol taşıyan 5 bin tanker dahil, 50 bin gemi İstanbul'un yoğun nüfuslu ve kültürel açıdan zengin kıyılarının arasından geçmektedir. Petrol akıntısı, yangın ve deniz kirliliği bizim için sürekli bir kabus halini almıştır. Türk Hükümeti Boğazlarda güvenliği, hayatı ve çevreyi korumak için elinden geleni yapmaktadır.

Türk Boğazları bir petrol boru hattı olamaz!''

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!