’Aracın kalbi’ akünün farkına ilk defa bittiği an varıyoruz

Güncelleme Tarihi:

’Aracın kalbi’ akünün farkına ilk defa bittiği an varıyoruz
Oluşturulma Tarihi: Ocak 02, 2008 00:00

Araçlarda kontak çevirme ile başlayan akünün rolü, motorun ilk hareketinin sağlanması sonrasında elektrikle çalışan her aksam için vazgeçilmezdir, yani akü ’aracın kalbi’dir.

Peki, araçlarda bu derece yaşamsal bir rol üstlenen aküye gerekli önemi veriyor muyuz? İnci Akü’nün üreticisi İncitaş Genel Müdürü Erdoğan Yılmaz’a göre; Türkiye’de sürücülerin akü kullanımıyla ilgili olarak yaptığı temel yanlışlık ’farkında olmamak’. Akünün ilk anda fark edilen bir ürün olmadığı için ilk akla gelen ve ilgi gören bir parça da olmadığını vurgulayan Yılmaz, "Genelde sürücülerin aküyü ilk hissettikleri an, maalesef akünün bittiği aracın hareket etmediği son andır" diyor.

Bu yılki lansman konseptlerinin "Her şey fark etmekle başlar" olduğunu belirten Yılmaz, şöyle konuşuyor: "Her zaman böyle değil midir? Farkına vardığımız her şey bizim için daha özeldir. Araçta ki aküyü fark edersek kullanımına, markasına ve seçimine daha özen göstermez miyiz?" Sürücülerin aküyü sadece ’marş basma’ işlemini yapan bir ürün olarak algıladıklarını söyleyen Yılmaz, "Oysaki günümüz araçlarında bulunan aksesuarlar araçlarda daha fazla güç kullanımı gerektirdiğinden öncelikle doğru kapasitede akü seçmek çok önemlidir" diyor.

AKÜNÜN UZUN ÖMÜRLÜ OLMASI İÇİN

Kullanımına dikkat edilirse akünün uzun ömürlü olacağını belirten Yılmaz, bunun için yapılması gerekenler ise şöyle sıralıyor:

Aracınıza yeni akü alıyorsanız, akü yüzey voltaj değeri 12.60 Volt’un altında olmamalı.

Aracınıza akü takılırken kutup başlarının gevşek bırakılmamasına dikkat edilmeli.

Aracınızı park ettiğinizde, araç içinde tüketim yapan alıcıların (radyo, ışıklandırma gibi) kapalı olmasına dikkat edilmeli.

Araç sıcak havalarda mümkün olduğunca güneş altında bırakılmamalı. Akü ömrüne zarar veren en önemli etkenlerden birinin aşırı ısı olduğu unutulmamalı.

Aracınızın akü bağlantı kablolarının temiz ve sağlam olmasına dikkat edilmeli, kirlenme veya oksidasyon temizlenmeli.

Üç ayda bir alternatör ve regülatörün akünün ihtiyacı olan şarjı sağlayıp sağlamadığı kontrol ettirilmeli.

Her servise gittiğinizde marş motoru kontrol ettirilmeli.

Aracınızda ilave aksesuar ve teçhizat kullanıyorsanız (aküyü koyacağınız yer ve şarj sisteminiz müsait ise) daha büyük kapasiteli akü kullanılmalı.

Araç LPG’li sisteme çevriliyorsa akü kapasitesi mutlaka büyültülmeli.

Aracınızı az ve kısa mesafelerde kullanıyorsanız, iki ayda bir servisinizde akü kontrol ettirilmeli.

Aracınızda ilave aksesuar ve teçhizat kullanıyorsanız (soğutucu, ilave müzik sistemleri gibi) iki ayda bir akü yetkili servisinde veya araç servisinizde akü kontrol ettirilmeli.

Aracınız 24 Volt’luk sisteme sahip ise ve siz 12 Volt ile çalışan ilave aksesuar kullanacaksanız, tek aküden enerji almak yerine aracınıza konvertör taktırılmalısınız.

Akünüz tam kapalı sistem olmayıp açılabilir akü ise 3 ayda bir elektrolit seviyesi kontrol edilmeli. Elektrolit seviyesindeki azalma saf su ile tamamlanmalı. Kesinlikle asitli su ilave edilmemeli.

KIŞ BAKIMINA İHTİYACI VAR

Akü kullanımında dikkate alınacak önemli unsurlardan birinin de kış bakımı olduğunu belirten Yılmaz, "Havaların soğuması ile birlikte akü de bakıma ihtiyaç duyar. Soğuk hava koşulları akünün kullanım ömrünü etkileyeceğinden öncelikle satın alırken teknolojik özellikleri dikkate alınarak tercih yapılmalı, soğuk hava koşullarında bile uzun kullanım ömrü ve yüksek marş basma gücüne sahip akü tercih edilmeli ve rutin kış bakımında akü de dikkate alınmalıdır" diye konuşuyor. Sürücüler için oldukça zorlu geçen kış aylarında araçların birçok parçasının bakımdan geçmesi gerektiğine işaret eden Yılmaz, "Akü, otomobildeki tüm sistemlerin güç kaynağıdır ve kaloriferlerin, farların ve diğer elektrikli sistemlerin çalışmasını sağlar bu nedenle ağır kış koşullarına girmeden önce akülerin kontrolünün ve bakımının yapılması şarttır" diyor. Yılmaz, yetkili servislerde akü ile ilgili yapılacak kış bakımında dikkat edilecek noktaları ise şöyle sıralıyor:

Kutup başları kelepçelerinin temizliği ve bağlantılarının sağlamlığı kontrol edilmeli, bu konudaki aksaklıklar giderilmeli. Bununla ilgili oksitlenme var ise sıcak su yardımıyla oksit tabakası temizlenmeli, kutup başları vazelin ile koruma altına alınarak tekrarlanmasının önüne geçilmeli.

Elektrolit (asitli su) seviyeleri, plakaların 2 santimetre üstünde olacak şekilde, saf su ilavesi ile eksik olan kısım kadar tamamlanmalı. Yeni nesil tam bakımsız akülerde ise tam kapalı olduğundan dolayı saf su ilavesine gerek duyulmaz.

Elektrolit yoğunluğu, hidrometre yardımı ile ölçülür. Tam şarjlı bir akünün yoğunlu 1.28gr/cm3 olmalıdır. Bu değerin altında ölçülen elektrolit yoğunluğu akünün deşarj durumda olduğunu gösterir.

Tam kapalı sistem akülerde ise elektrolit yoğunluğu ölçülemez. Bunun yerine akünün şarj durumu ile ilgili bilgi indikatörün gösterdiği renge göre tespit edilebilir. İndikatör yeşil ise akü tam şarjlı, siyah ise deşarj durumundadır. İndikatör rengi beyaz ise akü ömrünü tamamlamıştır.

Araç şarjının kontrolü yapılmalı. Araç, normal şarj değeri (13.8 Volt ile 14.8 Volt arası) dışında şarj ettiği sürece aküye zarar verir.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!