AB hükümetleri: Güvenlik birincil öncelik

Güncelleme Tarihi:

AB hükümetleri: Güvenlik birincil öncelik
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 22, 2010 12:22

İzlanda’da patlayan yanardağın neden olduğu kriz birinci haftasını doldururken, tansiyon giderek yükseliyor. Almanya’da yolcular ve işletmeler hükümetin volkanik kül bulutuna yönelik önlemlerini gereğinden fazla tedbirli bulurken, yorumcular tam tersini düşünüyor.

Haberin Devamı

Ä°zlanda’nın Eyyafyallayöküll yanardağının yaydığı kül bulutunun Avrupa’da neden olduÄŸu uçuÅŸ iptalleri sürüyor. DiÄŸer yandan, Almanya’daki sanayi sektörü liderleri ve havayolu ÅŸirketleri hükümetlerin ve Avrupa BirliÄŸi’nin (AB) yaÅŸanan krize yönelik önlemlerini sorguluyor.                           Â

Yetkililer, volkanik kül bulutunun Avrupa’nın hava sahasını gerçekten ne ölçüde tehdit ettiÄŸinden ve Avrupa hava güvenliÄŸi yetkililerin aldıkları aşırıya kaçan önlemlerle iyilikten çok kötülük yapıp yapmadıklarından şüphe duyuyor.Â

 

Almanya’nın önde gelen havayolu şirketi Lufthansa, her gün 25 milyon euro kaybettiğini açıklarken, Almanya Sanayi ve Ticaret Odaları Birliği (DIHK) krizin ekonomiye günlük maliyetinin 1 milyar euro olduğunu belirtti.

Haberin Devamı

 

Lufthansa ve ülkenin diğer önemli havayolu şirketi Air Berlin, Almanya Ulaştırma Bakanı Peter Ramsauer ve Alman Hava Trafiği Güvenlik Dairesi’ne hava sahasının uçuşlara kapatılmasından dolayı ağır eleştiriler getirdi. Ramsauer ise havayolu şirketlerinin baskısı altında kalmayacağını ve birinci önceliğinin yolcuların güvenliği olduğunu söyleyerek cevap verdi.

 

AVRUPA GENELÄ°NDEKÄ° TABLO

 Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), volkanik kül bulutunun neden olacağı zararın 11 Eylül’ün zararını aşabileceğini ve krizin devam etmesi halinde 150’ye yakın Avrupalı havayolu şirketinin iflas ile burun buruna gelebileceğini belirtti.

 

Öte yandan, deneme uçuşları düzenledikten sonra uçuş yasağının kaldırılmasını isteyen bazı havayolu şirketleri, hava sahasının kapatılmasını destekleyen veriler sunan Londra merkezli Volkanik Kül Danışma Merkezi’nin bilgisayar simülasyonlarına sert eleştiriler getirdi.

 

Pazartesi günü, AB üyesi 27 ülkenin ulaştırma bakanları uydu fotoğraflarıyla kül bulutunun en yoğun olduğu bölgeleri tespit ederek Avrupa’nın hava sahasını üçe bölme kararı aldı. Dahası, Avrupa Komisyonu’nun rekabetten sorumlu üyesi Joaquin Almunia, 11 Eylül sonrası süreçtekine benzer bir uygulamayla üye ülkelerin uçuş yasağından etkilenen şirketlere yardımda bulunması teklifini getirdi.

 

Haberin Devamı

Almanya’nın hava sahası Salı günü TSİ 21.00’a kadar kapalı kaldı. Sadece birkaç havaalanı özel şartlar altında uçuşlara başladı. Alman Uzay Havacılık Merkezi (DLR) ise Pazartesi günü kül bulutunun etkisini gözlemlemek için bir araştırma jetiyle çeşitli irtifalarda uçuş düzenledi.

 

ALMAN GAZETELERÄ°NÄ°N YORUMU

Salı günü Alman basınında yer alan yorumlarda, eleştirmenlerin insan hayatını birinci öncelik olarak belirten Avrupa hükümetlerini destekledi görüldü. Bazı gazetelerdeki yorumlar ise şöyleydi:

 

Muhafazakar Die Welt: Can güvenliğinin söz konusu olduğu ve ölüm riski bulunan bir durumda politikacılar eldeki en iyi verilerle net kararlar vermek zorundalar. Güvenilirliği tartışılan verilere dayanılarak alınan kararlarda güvenliğin öne çıkarılması, olumsuz ekonomik sonuçlar doğuracak olsa bile anlaşılabilir durum.

 

Haberin Devamı

Merkez sağ Frankfurter Allgemeine Zeitung: Havayolu şirketlerinin Ulaştırma Bakanı Ramsauer’den haklı olarak daha fazla veri istemesine Bakan, şirketlerin güvenlikten çok ekonomik çıkarlarını ön plana koydukları yönünde abartılı bir suçlamayla cevap veriyor. Yaşanan kriz gibi istisnai şartlar altında en iyi önlem tüm şüpheleri ortadan kaldıracak bir kanıta sahip olmaktır. Bu kanıt yetkililer tarafından sunuluncaya kadar ise, güvenlik birinci öncelik olarak belirlenmeli.

 

Sol eğilimli Die Tageszeitung: Havayolu şirketleri yönelttikleri eleştirilerde tamamen haksız değiller. Aksine, havaalanlarının kapatıldığı günle hava sahalarının durumu hakkında bilgi edinmek için düzenlenen deneme uçuşlarının başladığı gün arasında büyük bir zaman boşluğu var. Ancak havayolu şirketlerinin yaptıkları birkaç deneme uçuşu ardından yasağın kalkmasını talep etmesi güvenlik açısından fazla iddialı bir çıkış.

 

Haberin Devamı

Ekonomi gazetesi Handelsblatt: Yaşanan kriz, politikacıları hiç kimsenin kazançlı çıkamayacağı sokuyor. Eğer hava sahasını çok uzun süre kapalı tutarlarsa, iş dünyasının eleştirisine maruz kalacaklar. Eğer sahayı uçuşlara çok erken açarlarsa, bu sefer yaşanacak bir kazada kamunun tepkisi çok büyük olacak. Bu durumda ise havayolu şirketleri politikacıların uçuşlara izin verdiği mazeretini sunacak.

 

Financial Times Deutschland: Avrupalı havayolu şirketleri sadece birkaç gündür uçak kaldıramaz durumda olmalarına rağmen, devlet yardımları talep etmeye başladılar bile. Yaşanan kriz gibi ‘olağanüstü bir hal’de yardım talep etmek anlaşılır olabilir ancak, devletin buna olumlu cevap vermesi durumu abartmak olur. Krizden zarar görenler sadece havayolu şirketlerinden oluşmuyor. Bu aşamada söz konusu olacak bir yardımı kimin alacağını belirlemek çok külfetli olabilir. Politikacılar sadece tüm havayolu sektörünü tehdit eden bir durumda yardım etmeliler.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!