A380’i Avrupa’da ilk sizde uçurduk, THY almaya gelsin

Güncelleme Tarihi:

A380’i Avrupa’da ilk sizde uçurduk, THY almaya gelsin
Oluşturulma Tarihi: Ekim 31, 2007 00:00

560 tonluk maksimum kalkış ağırlığı ile ’dünyanın en büyük yolcu uçağı’ sıfatını alan Airbus A380, Avrupa’daki ilk tanıtım uçuşunu İstanbul’a yaptı.

Airbus Avrupa ve Latin Amerika’dan Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Chris Buckley, "THY de Airbus A380 müşterisi olursa çok mutlu oluruz" dedi.

DÜNYANIN en büyük yolcu uçağı Airbus A380 Avrupa’daki ilk uçuşunu İstanbul Atatürk Havalimanı’na yaptı. Cumhuriyet Bayramı nedeniyle önceki gün İstanbul’a gelen test uçağı dün Türk Hava Yolları (THY) yöneticileri, havacılık şirketi yetkilileri ve gazetecilerden oluşan 250 davetlinin katıldığı 1 saat 32 dakikalık bir uçuş yaptı. Atatürk Havalimanı’ndan 382 ton ağırlıkla saat 10.30’da kalkan A380, önce Ankara’ya uçtu. Yaklaşık 9 bin metre yükseklikten gerçekleşen uçuşta saat 11.15 sıralarında A380 Ankara semalarına ulaştı. Ankara Esenboğa Havalimanı’na inmeden tekrar İstanbul yönüne dönen A380, Boğaz üzerinden uçarak Marmara Denizi’nden 18-36 sağ pistine yaklaştı ve saat 12.02’de indi. Atatürk Havalimanı’nın 3 bin metrelik pistin ortasında zorlanmadan duran uçak, taksi yolunu kullanarak 208 numaralı park yerine geldi. Kaptan Pilot Jean-Micheal Roy, 29 Ekim’deki ilk uçuşta olduğu gibi kokpit camından Türk bayrağı sallayarak Atatürk Havalimanı’nı selamladı.

PİLOT TÜRK BAYRAĞI SALLADI: Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 84’üncü yılında İstanbul’a geldiklerini söyleyen Kaptan Pilot Roy, "Airbus ve Türkiye arasındaki ilişkiler uzun yıllara dayanıyor. İstanbul’a geldiğimiz zaman ülkenize ve halkınıza olan minnettarlığımızı, Cumhuriyetin 84’üncü yıl dönümüne saygımızı göstermek için böyle bir şey düşündük" diye konuştu. Uçuş sırasında yolculara Airbus tarafından özel eğitim verilen ve THY’de görev yapan dört kabin memuru eşlik etti. İkramda, Turkish Do&Co’nun hazırladığı kanepeler dağıtıldı.

AVRUPA’DA İLK UÇUŞ: Uçuş sonrası düzenlenen basın toplantısına Airbus Satıştan Sorumlu Başkan Yardımcısı Andreas Kramer, Airbus A380 Uçuş Operasyonları Sorumlusu Jean Michel Roy, Airbus Avrupa ve Latin Amerika’dan Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Chris Buckley ve Atatürk Havalimanı Baş Müdürü Celal Özuğur katıldı. Airbus A380’in Atatürk Havalimanı’na iniş ve kalkışını kolaylıkla gerçekleştirdiğinin görüldüğünü ifade eden Buckley, "İstanbul’a yaptığımız 2 günlük ziyaret bizim için büyük önem taşıyor. Şu ana kadar A380, Avrupa’da tanıtım uçuşlarını sadece Airbus’ın ortakları olan Almanya, Fransa, İngiltere ve İspanya’da gerçekleştirdi. Türkiye, Avrupa’da uçtuğumuz Airbus ortağı olmayan ilk ülke" diye konuştu. Türkiye’deki havayollarının iyi birer Airbus müşterisi olduğunu söyleyen Bracley, "Bu şirketlerin başında da THY geliyor. THY kendi kararlarını kendisi verir. A380 müşterisi olursa bundan mutluluk duyarız" dedi.

KİLOMETRE TAŞI: Atatürk Havalimanı Baş Müdürü Celal Özuğur da, A380 uçağının teknolojisi ve performansı ile havacılık tarihinin bir kilometre taşı olacağını kaydetti. Özuğur, Türk şirketlerinin A380 alımına karar vermesi halinde havalimanlarının bu uçağa göre gerekli hazırları yapacağını söyledi. Yüzlerce havalimanı çalışanının ziyaret ettiği uçak dün saat 17.00’de Airbus’ın ana merkezi olan Fransa’nın Toulouse şehrine gitmek üzere havalandı.

İçinde 510 kilometre kablo var, dış boyası 531 kilo

A380’in tasarımı yaklaşık 5 yıl sürdü. 6 bin mühendis görev yaptı.

Uçak 560 ton maksimum kalkış ağırlığı ve 555 yolcu kapasitesi ile dünyanın en büyük yolcu uçağı. Uçağın tek sınıfta yolcu kapasitesi 850’ye çıkıyor.

Uçağın kanatları türbulanslarda yukarı doğru 4 metre esneyebiliyor.

Toplam 260 ton yük alabiliyor. Bu 200 adet Volkswagen Golf tipi orta sınıfta otomobil ağırlığına eşit.

Uçağın dış boyasının ağırlığı 531 kilogram.

Uçağın içindeki kabloların uzunluğu tam 510 kilometre. Ayrıca test uçaklarında buna ek olarak 350 kilometre daha ölçüm amaçlı kablo bulunuyor.

A380 4 milyon parçadan oluşuyor. Bu parçalar aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 30 ülkeden 1500 imalatçı tarafından üretildi. Tüm parçalar Fransa’nın Toulouse kentinde bir araya geldi. Ankara merkezli TAI, A380 uçağının "D-Nose Panel" olarak adlandırılan burun panellerini imal ediyor.

222 adet pencere var.

Kargo hacmi tam 5 bin 150 metre küp. Buraya 35 milyon pinpon topu sığabilir.

Yakıt depolarını doldurabilmek için 21 büyük yakıt tankerine ihtiyaç var.

İstanbul tanıtımı ’7 numaralı’ ile yapıldı

İSTANBUL’daki tanıtım uçuşu Airbus’ın kabin testlerinde kullandığı 7 imalat numaralı özel uçakla gerçekleştirildi. Airbus’ın test uçuşlarında "prototip" olarak adlandırılan 5 A380 uçağı kullandı. Bu uçakta farklı havayolu şirketleri tarafından kullanılan first, business ve ekonomi sınıfında toplam 519 koltuk yer alıyor. İki katlı uçağın üst bölümünde 64 business ve 136 ekonomi, alt katta da 12 first ile 307 ekonomi koltuğu bulunuyor.

7-8 yılda A380 için gerekli yolcu kapasitesine çıkarız

HENÜZ THY’nin üç sınıfta 555 koltuk kapasiteli A380’i doldurmak için yeterli kapasiteye sahip olmadığını söyleyen THY Genel Müdürü Temel Kotil, "Şu anda bu kadar büyük uçağı dolduracak kapasiteye sahip değiliz. Ancak THY çok hızlı büyüyor. Hedef 2010’da yılda 30 milyon yolcu taşımak. Büyüme bu hızla devam ederse 7-8 yıl içinde hem Atatürk Havalimanı bölgenin en önemli aktarma merkezi olur hem de filomuza A380 tipi büyük uçaklar katılabilir" diye konuştu.Uzun menzilli uçak alımı konusunda çalışma yapan THY, Airbus A350 XWB ile Boeing 787 Dreamliner uçaklarından birini tercih edecek. Önümüzdeki 5 yılın planını şimdiden yapan THY, uçak alımını 2008 başında açıklamayı hedefliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!