62 yıl önce işte böyleydi

Güncelleme Tarihi:

62 yıl önce işte böyleydi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 14, 2012 10:09

Zonguldak'ta bulunan Çaycuma Köprüsü'nün çökmesi sonucu, Filyos Çayı 15 kişiyi yuttu. Aradan geçen 10 günün ardından 5 vatandaşımızın cesedine ulaşılırken, 9 Zonguldaklı vatandaşımız hala bulunamadı. Yaşanan facianın ardından Çaycuma ilçesinde yaşayan vatandaşların, 62 yıl önce Filyos Çayı üzerinde bulunan ahşap köprünün yıkılarak yerine betonarme köprü yapılması için TBMM Dilekçe Komisyonu'na başvurdukları ortaya çıktı.

Zonguldak'ın Çaycuma ilçesinde yaşayan manifaturacı Vasfi Müftüoğlu ve arkadaşları, 22 Kasım 1950'de, Çaycuma köprüsünün tadilatı istemiyle TBMM Dilekçe Komisyonu'na başvurdu.

Dilekçede, “halk tarafından yaptırılan köprünün, ilkbahar yağmurlarının ardından her yıl gelen sellerle kısmen yıkıldığı” belirtilerek, Çaycuma köprüsünün betonarme olarak yaptırılması talep ediliyor.

62 YIL ÖNCE KÖPRÜNÜN YIKILMASI İÇİN MECLİS'E BAŞVURMUŞLAR / FOTO GALERİ

Dönemin Bayındırlık Bakanlığı'nın cevabi yazısında ise “Dilekçede sözü geçen köprünün ahşap olarak tamiri için 85 bin liralık keşfin düzeltilerek eksiltmeye çıkarılmak üzere Zonguldak'a gönderileceği” belirtiliyor.

Çaycumalılar hep köprüyle uğraştı

Bu arada Çaycuma Belediye'sinin resmi internet sayfasında, Filyos çayını aşmak için yapılan çalışmalara da yer veriliyor.

Yazıda, Çaycuma'nın tarihinde ve kentsel gelişiminde Filyos nehrinden yapılan ulaşımın ve köprülerin belirleyici etkisi olduğu anlatılıyor.

Yazıya göre, Çarşamba yakasından Perşembe yakasına ulaşım, çok uzun yıllar, “pot” denilen saldan biraz büyük kayıklarla yapıldı. Potlarla karşıdan karşıya geçiş sırasında hemen her yıl ölümle sonuçlanan kazalar oldu ve bir çok kişi suda boğuldu.

ÇÖKEN KÖPRÜNÜN HAVADAN GÖRÜNTÜLERİ / WEB TV

1928 yılında yapılan ağaç köprü hemen her yıl yükselen sularla birlikte yıkılır, çoğunlukla da imece yöntemiyle yeniden onarılıyordu.

İlk yapımında 564 metre uzunluğunda olan ağaç köprü, 1934 yılı mayıs ayındaki şiddetli yağmurlarla yükselen sularla birlikte İstasyon tarafındaki ayağı oyuldu ve 36 metre açıklık meydana geldi. İmece yöntemiyle köy korumalarından kesilen ağaçlarla köprü yeniden onarıldı ve boyu 600 metreye çıkarıldı.

Her yıl yeniden onarılmak zorunda kalan ve sürekli sorun ve tehlike yaratan ağaç köprünün yerine beton köprü yapılmasına yönelik istekler üzerine Bayındırlık Bakanlığı adına 1936 yılının sonunda Çaycuma'ya gelen Zonguldak İl Başmühendisi keşif yaptı. Keşif bedeli 500 bin liraydı ve yapılacak olan beton köprünün uzunluğu 600 metre değil, 290 metre olacaktı.

ÇAYCUMA'DA BİR KİŞİYE DAHA ULAŞILDI

Ancak, beton köprünün yapımına yönelik çalışmalar, 1948 yılında hızlandırıldı. 27 Ekim 1948 tarihinde 1 milyon 112 bin 125 lira seksen kuruş keşif bedeliyle ihaleye çıkarıldı. Köprü, Nisan 1951'de hizmete açıldı.

Mayıs 1951 Tarihli "Karayolları Bülteni"nde Çaycuma Köprüsü hakkında bilgi verilirken şöyle deniliyor: “Yollar 4. Bölge hudutları içinde Devrek-Çaycuma-Bartın yolunda, Filyos çayı üzerinde 255 metre açıklığında ve 8.40 metre genişliğinde betonarme Çaycuma köprüsü inşaatı bitmiş ve Genel Müdürlükten Muammer Tuğlu, Bölgeden Tevfik Madakbaş ve Kontrol Sami Bilge'den ibaret bir heyet tarafından da geçici kabulü yapılmıştır. Köprü, Amaç Ticaret Türk Anonim Şirketi'ne 16 Kasım 1949 tarihinde ihale edilmiş ve yüzde 18,77 tenzilatla sözleşmeye bağlanmış olup keşif bedeli 1 milyon 112 bin 115 lira 88 kuruştur. Filyos'un munsabına düşen bu köprü yerinde eski ahşap bir köprü mevcut bulunuyor ve her sene muazzam tamir ve masrafları icap ediyordu. Başta Zonguldak Valisi olduğu halde kalabalık bir halk kitlesinin içten gelen sevinçleri arasında köprü trafiğe açılmıştır.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!