3.5 milyar dolarlık Dubai Metrosu ihalesini biz aldık

Güncelleme Tarihi:

3.5 milyar dolarlık Dubai Metrosu ihalesini biz aldık
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 30, 2005 00:00

Dünyada yılın en büyük inÅŸaat ihalesi sayılan 3.5 milyar dolarlık Dubai Metrosu’nun yapım iÅŸini Türk-Japon konsorsiyumu aldı. Konsorsiyum Mitsubishi, Obayashi, Kajima ve Yapı Merkezi’nden oluÅŸtu. Yapı Merkezi Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Emre Aykar, ‘Bu iÅŸten bizim payımıza 1 milyar dolar düşecek’ dedi.DÃœNYADA bu yılın en büyük inÅŸaat ihalesi olan Dubai Metrosu ihalesini 3.5 milyar dolarla aralarında Yapı Merkezi’nin bulunduÄŸu Türk-Japon konsorsiyumu kazandı. Yapı Merkezi Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Emre Aykar, 70 kilometrelik Dubai Metrosu ihalesiyle ilgili kararının dün açıklandığını belirterek, ‘Çok heyacanlı ve önemli bir iÅŸi kazandık. SözleÅŸmenin 28 Haziran’da imzalanmasının ardından metronun yapımına hemen baÅŸlayacağız ve 48 ay sonra teslim edeceÄŸiz’ dedi. Aykar, ihalede Türkiye’ye düşecek payın ise 1 milyar dolar olacağını belirtti.KABUL MEKTUBU VERÄ°LDÄ°: Dubai Metrosu için Türkiye’den Yapı Merkezi’nin Japonlarla ortak olduÄŸu konsorsiyumun verdiÄŸi 3.5 milyar dolarlık teklif önceki gün 4 konsorsiyum arasında en uygun teklif olarak seçildi. Dubai Belediye BaÅŸkanı Qassim Sultan, Dubai Belediyesi yetkilileri, Türkiye’nin Dubai BaÅŸkonsolosu Ä°hsan Yücel, Ticaret AtaÅŸesi Harun Koçak ve Konsorsiyum üyelerinin hazır bulunduÄŸu törende, Türk-Japon konsorsiyumuna ‘kabul mektubu’ verilerek sözleÅŸme imzasına davet edildi.DIÅžARDA Ä°LK RAYLI İŞİMÄ°Z: Emre Aykar, ihaleyi kazanan Türk-Japon konsorsiyumunda Yapı Merkezi dışında Japonya’dan Obayashi, Kajima ve Mitsubishi firmaları bulunduÄŸunu belirterek, ‘25 yıldır Türkiye’de raylı sistemler ve metro konusuna odaklandık. Yurtdışında ise ilk kez raylı sistem projesi yapacağız. Türkiye’deki tecrübemizi yurtdışına taşıyıp, önümüzdeki 10 yıl içinde OrtadoÄŸu’daki iÅŸ hacmimizi 3 milyar dolar seviyelerine ulaÅŸtırmayı hedefliyoruz’ dedi.SCHRÖDER ÇOK BASTIRDI: Ä°hale için 4 konsorsiyumun yeterli bulunduÄŸunu ve tekliflerin deÄŸerlendirildiÄŸini söyleyen Aykar, şöyle konuÅŸtu: ‘Ortağımız olan Japon firmaları da her biri kendi alanında dünya çapında teknolojileriyle tanınıyor. Konsorsiyumumuz 12.45 milyar Dirhem yaklaşık 3.5 milyar dolar teklif verdi. Ä°kinci olan konsorsiyum ile 300-400 milyon dolar fark vardı. Ancak son anda fiyatları bizimkine indirdiler. Ama yetkililer, bu fiyat indirimini sakıncalı görerek bizim teklifimizi kabul etti. 28 Haziran’da sözleÅŸme imzalandıktan sonra metronun yapımına hemen baÅŸlayıp, 48 ayda teslim edeceÄŸiz. Bu arada, ihale Alman ÅŸirketlere verilsin diye Almanya BaÅŸbakanı Gerhard Schröder iki kere Dubai’ye gitti. Sayın DışiÅŸleri Bakanı Abdullah Gül de bize çok destek oldu.’HERKES HER ÅžEYÄ° YAPACAK: 4 ÅŸirketten oluÅŸan konsorsiyumda her firmanın herÅŸeyi yapacağını ifade eden Aykar şöyle konuÅŸtu: ‘Biz hakiki bir ortaklık kurduk. Sen ÅŸurayı yapacaksın, sen bunu yapacaksın diye bir ayrım yapmadık. 4 ÅŸirket de bu proje için herÅŸeyi yapacak. Japon firmalar rekabetçi olmak için Yapı Merkezi’ni seçti. Biz Obayashi firması ile Marmaray projesine ve Sofya Metrosu ihalesine ortak girmiÅŸtik. Marmaray’da en iyi ikinci teklifi vermiÅŸtik. Bu ortaklık Dubai Metrosu’na birlikte girmemizde etkili oldu.’ Japon ortaklar milyar dolarlık ciroya sahipYAPI Merkezi’nin konsorsiyum ortakları Mitsubishi, Obayashi ve Kajima dünyanın en büyük sanayi ve inÅŸaat firmaları arasında yer alıyor. Mitsubishi’nin yıllık cirosu yaklaşık 200 milyar doları buluyor. Mitsubishi, metro araçları ve sinyalizasyon sistemleri üretiminde en son teknolojileri üretiyor. Obayashi ve Kajima ise Japonya’nın en büyük inÅŸaat firmaları arasında yer alıyor. Ä°ki firmanın da ciroları 10 milyar doları aşıyor. Yapı Merkezi’nin yıllık cirosu ise 200 milyon dolara ulaşıyor. 25 yıldır raylı sistem yapıyoruz YAPI Merkezi Ä°nÅŸaat ve Sanayi Genel Müdürü Emre Aykar, 1965’te Dr. Ersin ArıoÄŸlu tarafından kurulan ÅŸirketin son 25 yılda raylı sistemler ve metro inÅŸaatlarına odaklandığını ve bu konuda Türkiye’de çok önemli projelere imza attığın söyledi. Aykar, ‘İstanbul Hafif Metrosu, Ä°zmir Metrosu, Antalya tramvayı, Eminönü-Zeytinburnu tramvayı, Taksim-KabataÅŸ raylı sistemi, EskiÅŸehir raylı sistemi, Kayseri tramvayı gibi önemli projeleri biz yaptık. Raylı sistemler konusunda Türkiye’nin en tecrübeli ve en fazla iÅŸ yapan firmasıyız. Åžu anda da KabataÅŸ-Taksim füniküler sistemi, Zeytinburnu-BaÄŸcılar tramvayı, Kayseri raylı ulaşım sistemi ve Kadıköy-Kartal Metrosu gibi önemli projelerin yapımını sürdürüyoruz’ dedi. Aykar, EskiÅŸehir raylı sisteminin 2004 yılında Dünya Toplu Taşıt BirliÄŸi tarafından ‘Dünyanın en baÅŸarılı raylı sistemi’ seçildiÄŸini de belirtti.Sürücüsüz en uzun metroyu yapacağızEMRE Aykar, ihaleye teklif veren baÅŸka Türk ÅŸirketinin olmadığını ifade ederek, ÅŸunları söyledi: ‘Biz Dubai’ye dünyanın en modern metrosunu yapacağız. 70 kilometre mesafeli metroda sürücüsüz sistem olacak. Yani trenler sürücü olmadan otomatik durup kalkacak. Tüm istasyonlarda özel havalandırma olacak. Dubai’nin ihtiÅŸamına yakışır lüks bir metro inÅŸa edeceÄŸiz. Mimarisiyle ortamıyla çok kaliteli mükemmel bir yapı olacak’ dedi. Sürücüsüz sistemin bugün dünyanın bir kaç yerinde uygulandığını ancak mesafelerin 2-3 kilometreyle sınırlı olduÄŸunu söyleyen Aykar, ilk kez 70 kilometrelik bir metroda bu sistemi kullanacaklarını da belirtti.Rayları sıcaÄŸa karşı özel geliÅŸtireceÄŸizDUBAİ’ye giden turist sayısının 10 yıl içinde 15 milyonu aÅŸacağını söyleyen Emre Aykar, bu nedenle Dubai Belediyesi’nin yerleÅŸik nüfusu çok düşük olsa da kente dünyanın en modern metrosunu yapmak için harekete geçtiÄŸini ve metro ihalesini yaptığını kaydetti. Dubai Metrosu’nun ÅŸehrin içinden geçeceÄŸini söyleyen Aykar, ‘Şehrin içi artık çöl olmaktan çıkmış durumda. Ama çok sıcak. SıcaÄŸa karşı raylı sistemde ortaklarımızla teknolojik çözümler geliÅŸtireceÄŸiz. Rayların sıcaktan bozulmasını önleyeceÄŸiz’ dedi.Ladin Group ihaleye Siemens’le ortak girdiUSAME Bin Ladin’in akrabalarına ait Saudi Bin Ladin Group, Dubai Metro ihalesine girmiÅŸti. Alman Siemens ile konsorsiyum oluÅŸturan Saudi Bin Ladin Group’un teklifi Yapı Merkezi’nin yer aldığı konsorsiyumunun ardından ihaledeki en yüksek ikinci teklif oldu. Ä°halenin finalinde kimler yarıştı1- Mitsubishi (Japonya) (Konsorsiyum lideri)Yapı Merkezi (Türkiye) Obayashi (Japonya) Kajima (Japonya)2- Alstom (Fransa) Bilfinger Berger (Almanya)Taisei (Japonya) Besix (Belçika)3- Siemens (Almanya) Saudi Bin Ladin Group (Suudi Arabistan)4- Bombardier (Kanada) Odebrecht (Brezilya) Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!