Borsayı bıraktı doğal sabunda İspanyollara rakip oldu

Güncelleme Tarihi:

Borsayı bıraktı doğal sabunda İspanyollara rakip oldu
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 03, 2003 00:00

Uzun yıllar brokerlık yapan Ernur Çamlıca, dünyaya doÄŸal sabunu sadece Ä°spanyollar'ın sattığını görünce Türkiye'de bu iÅŸi yapmaya baÅŸladı. Çamlıca, ÅŸimdi Ä°spanyollar'a rakip oldu. DOÄžAL ürünler açısından oldukça zengin Türkiye'de bu kaynağı kullanan az sayıdaki iÅŸadamlarından biri de Ernur Çamlıca. Zeytinyağı, defneyağı, kekikyağı gibi ürünler açısından Türkiye'nin oldukça zengin olmasına karşın, doÄŸal yollarla sabun üretimi yapılmadığını, dünyada da bu iÅŸi sadece Ä°spanyolların yaptığını fark edince bu iÅŸe giren Çamlıca, ÅŸimdi Avrupa ülkelerinin yanı sıra ABD'ye de sabun satan bir ihracatçı.Geçen yıl Ankara'da TBT Ä°thalat ve Ä°hracat Sanayi ÅŸirketini kurarak, Aydın'da saf zeytinyağı sabunu üretimine baÅŸlayan Çamlıca, tamamen el emeÄŸi olan ve hiçbir katkı maddesi kullanmaksızın üretilen sabunlarını ilk yılında Norveç, Almanya, Ä°sviçre, Avustralya gibi ülkelere gönderdi. Ãœrünün ilgi görmesi üzerine ihracat çalışmalarına ağırlık verdiklerini söyleyen Ernur Çamlıca, ilk yurtdışı distrübütörlğünü de ABD'ye verdi. Bu ülkedeki bir firmayla aylık 30 ton olmak üzere bir yıllık anlaÅŸma imzaladıklarını belirten Çamlıca, halen New York'taki pekçok markette ürünlerinin satıldığını kaydetti.Bu ay içinde New York'ta düzenlenecek olan bir fuara da katılacaklarını söyleyen Çamlıca, ‘‘DoÄŸal saf zeytinyağı sabunlarımızı Amerika pazarında markalaÅŸtırmak ve aranan bir ürün haline getirmek için çalışmalarımız sürüyor’’ dedi. Bunun yanı sıra internet kanalıyla pekçok yabancı firmadan da teklif aldıklarını belirten Çamlıca, ‘‘Tüm dünyada doÄŸal ürünlere ilgi artıyor. Barbados gibi ülkelerden bile teklif geliyor. Kanada ile bird anlaÅŸma yaptık, Çin, BirleÅŸik Arap Emirlikleri, Malezya ve Japonya'da faaliyet gösteren firmalarla da görüşmelerimiz sürüyor’’ diye konuÅŸtu. Saç ve cilt saÄŸlığı açısından yararlı olduÄŸunu belirttiÄŸi bu sabunları Türk tüketicilerine de sunmak istediklerini kaydeden Çamlıca, bunun için de zincir marketlerle görüştüklerini kaydetti. Türkiye'de zincir maÄŸazaların pay payı olarak çok yüksek paralar istediklerinden yakınan Çamlıca, şöyle konuÅŸtu:‘‘Bu ÅŸartlar altında ürünümüzü yurtdışında pazarlamak çok daha uygun. Gerçi Türkiye'de bu ürünlerin deÄŸeri henüz tam olarak bilinmiyor, böyle bir alışkanlık geliÅŸmiÅŸ deÄŸil. Refah seviyesi yüksek ülkelerde bu ürünlere ilgi daha fazla. Oysa bizim ürettiÄŸimiz sabunlar çok pahalı deÄŸil. Biz istiyoruz ki Türkiye'de de bu tür doÄŸal ürünler yaygınlaÅŸsın.’’YENÄ° ÃœRÃœNLER YOLDAÅžu ana kadar bu iÅŸe 80 bin dolarlık bir yatırım yaptıklarını ve aylık ortalama 120 ton üretim kapasitesiyle çalıştıklarını belirten Çamlıca, ‘‘Yatırımlarımızı tam anlamıyla tamamladığımız söylenemez, çünkü yeni projelerimiz de var’’ dedi. TBD DoÄŸal markasıyla ÅŸimdilik sadece zeytinyağından sabun ürettiklerini ancak bu ay kekik ve defne yağından sabun üretimine geçeceklerini açıkladı. Ardından da susam yaÄŸlı sabun üreteceklerini belirten Çamlıca, bu konuda Ä°spanyollar'dan daha iddialı olduklarını vurguladı. Çamlıca, ‘‘Rakibimiz olan Ä°spanya firmaları sadece zeytinyağı subunu üretiyor. Defne, kekik ve susam sabunlarını ise yaÄŸ deÄŸil esans kullanıyorlar. Tespitlerimize göre bu iÅŸi yapan ilk biz olacağız’’ diye konuÅŸtu. Çamlıca, projeleri arasında badem yaÄŸlı, antep fıstığı yaÄŸlı ve fındık yaÄŸlı sabunlar da bulunduÄŸunu belirtirken, bunların üretimini en azından deneyeceÄŸini kaydetti.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!