Yakıtımız güneş hızımız rüzgar

Güncelleme Tarihi:

Yakıtımız güneş hızımız rüzgar
Oluşturulma Tarihi: Mart 04, 2013 09:48

Güneş enerjisiyle çalışan uçağın mucidi Andre Borschberg, İstanbul’a geldi. 30 yıldır bir Türk ile evli olan mucid, gelecekte yolcu uçaklarının güneş depolayıp uçabileceğini söyledi. Ayrıca araba ehliyetinden önce uçuş sertifikası aldığını da açıkladı.

Haberin Devamı

Solar Impulse projesi kapsamında güneş panellerinden elde ettiği enerjiyle icat ettiği yeşil uçağıyla en uzun uçuşu gerçekleştirerek Guiness Rekorlar Kitabına giren Andre Borschberg, Bilfenli öğrencilerin sorularını yanıtladı. 30 yıllık eşi Yasemin ile birlikte öğrencilere çalışmalarını aktaran Borschberg, gelecekte yolcu uçaklarının da güneş depolayıp uçmasının mümkün olduğunu müjdeledi. Güneş enerjisiyle çalışan uçağın mucidi Andre Borschberg, ayrıca araba ehliyetinden önce uçuş sertifikası aldığını da açıkladı.

2015’te dünya turuna çıkacak Borschberg, “Yakıtımız güneş, hızımız rüzgar olduktan sonra dünyayı dolaşabiliriz. Gelecekte yolcu uçakları da güneş depolayıp uçabilecek. Akaryakıt kartelleri ile iletişim içindeyiz ve bizden korkmuyorlar. Geleceği görenler bizimle birlikte yol alacaktır” dedi.

Haberin Devamı

12 yaşında planladı

12 yaşındayken izlediği bir filmden etkilenen Borschberg, havacılık ve jetlere ilgi duyarak bu alana yöneldi. Araçların yüzde 85’inin fuel-oil, kömür ve benzinle çalıştığını, bunun da dünya kaynaklarının kötü kullanılmasına yol açtığı düşüncesinden yola çıkan Borschberg, partneri Bertrand Piccard ile güneş enerjisiyle çalışan uçak projesini hayata geçirdi. Gündüz 26 saat uçan, gece de depoladığı enerjiyle yoluna devam eden yeşil uçak olarak adlandırılan “Solar Impulse” projesi için Andre Borshberg, “Bu teknolojiyle dünyanın geleceğini değiştireceğimize inanıyoruz” dedi.

Hedef 100 km hızla okyanüs üstü uçmak

Yeşil uçak ile 2015’te dünya turuna çıkmayı hedefleyen “Solar Impulse” ekibi, şimdi bir kıtadan diğerine durmadan 20 gün sürecek bir uçuş programına hazırlanıyor. Daha önceki uçuşunda saatte 70 km ile uçan uçağın dünya turu için daha hızlı olması tasarlanıyor. Dünya turuna Hindistan, Çin, Pasifik üzerinden başlayacaklarını ve batıdan doğuya doğru gideceklerini anlatan Borschberg, “Bu sayede rüzgar enerjisinden de destek alarak hızımızı 100 km’ye çıkarmayı amaçlıyoruz. Bu zamana kadar hiç okyanus üstü uçmadık. Bunu da gerçekleştirmek en büyük hedefimiz” dedi.

Haberin Devamı

Havada veya yerde birçok problemle karşılaştıklarını söyleyen Borschberg, “Hatta bu kadar sıkıntıların olacağını bilseydim başlamazdım belki de. Kalkış ve inişlerdeki türbülanslar bizim için en büyük problem. Bu nedenle sürekli yerdeki hava tahmini ekibimizle iletişim halinde oluyoruz” dedi.

Daha hafif uçaklar ve geniş panellerle güneş enerjisiyle uçuş yapabilecek uluslararası yolcu uçakları olacağını belirten Borschberg, aralıksız 20 saati bulan bu uçuşlara mental olarak hazırlanmanın işin en önemli parçası olduğunu vurgulayarak, “Uçuş öncesinde birçok nefes egzersizleri de yapmak gerekiyor. Kendimi şarj etmek içinse zihinsel olarak hazırlanmam lazım. Bu anlamda eşimin desteğiyle meditasyon yapıyorum” dedi.

Haberin Devamı

Yasemin Borchberg ise, “Uçuş öncesi mutlaka nefes egzersizleri yaptırıyorum. Yemesine içmesine dikkat ederek, meditasyon yaptırarak hem bedensel, hem zihinsel olarak hazırlanmasına destek oluyorum” diye konuştu.
Borschberg, projenin en önemli parçasının dünya turu olduğunu anlatarak şunları söyledi:

“Ancak bu bir son değil. Çünkü projenin farklı boyutları da var ve derinleşmesi gerekiyor. Sonrasında uluslararası tüm farklı kanalları kullanarak diplomatlar aracılığıyla tüm dünyayı harekete geçirmemiz ve bilinçlendirmemiz gerekiyor. Standford Üniversitesi’nde de bir kursa başlayacağız. Bundan sonra bunun eğitimi konusunda çalışmalar yapmak istiyoruz.”

Haberin Devamı

İlk prototip 2007’de tasarlandı

- 2003’te Bertrand Piccard ile projeyi başlatan Borschberg, yakıtsız uçakla ilgili mühendislerden oluşan, karmaşık hesaplama ve simulasyonlar sonrasında 5 Kasım 2007’de ilk prototipin nihai tasarımını proje ortaklarına ve medyaya sundu.
- Bir yıl süren çalışma ve testler, 4 yıl süren tasarım, karmaşık hesaplamalar ve simulasyonlar, 2 yıl süren inşası sonrasında ikinci prototip de 26 Haziran 2009’da tanıtıldı.
- Bir yıl sonrasında Nisan ayında uçağın ilk uçuş denemesi yapıldı. Böylece tarihte ilk kez bir uçak hem gece, hem gündüz herhangi bir yakıt olmadan sadece güneş enerjisiyle 26 saat havada kalmayı başardı.
- 2011 yılında İsviçreden Brüksel’e ve sonrasında Paris’e gerçekleştirdiği ilk uluslararası uçuşun ardından 2012’de “Güneş İtici Kuvveti” Fas için, ilk güneş enerjili kıtalararası uçuş gerçekleştirildi. Bu yıl ise Amerika’nın Batı ve Doğu kıyısında birçok uçuş yapılacak.
- Aynı zamanda mühendisler, André Borschberg ve Bertrand kontrolünde 2015’te dünyanın etrafını dolaşacağı ikinci bir uçak inşa edecekler. “Solar Impulse” özel sektörden ortaklar tarafından finanse ediliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!