Köprü tüp olsun

Güncelleme Tarihi:

Köprü tüp olsun
Oluşturulma Tarihi: Mart 01, 2000 00:00

Haberin Devamı

Çanakkale'ye boğaz geçişi fikri 34 yıl önce ortaya atıldı. Proje yeniden gündeme alındı ancak Çanakkaleli şimdi de köprünün yerine tüp geçidi tartışmaya başladı.

KARAYOLLARI Genel Müdürlüğü, Çanakkale'nin iki yakasını kavuşturacak gerdanlık projesini tozlu raflardan indirip çalışma başlatınca kentte heyecan yarattı. Köprü fikrini ilk olarak 1966'da Troya Festivali'nin açılışına katılan dönemin Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay gündeme getirdi.

Politik malzeme

HAYALİ köprünün altından çok sular aktı. Akdeniz'i Karadeniz'e bağlayan önemli su geçişi Çanakkale Boğazı'na köprü rüyası politik malzeme yapıldı. Başta Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel, DYP Genel Başkanı Tansu Çiller olmak üzere pekçok lider, milletvekili köprü vaadinde bulundu.

Yap işlet devret

KÖPRÜ yapımı, Edirne Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun onay vermemesi ve finansman sorunu yüzünden askıya alındı. Dış kredi yerine yap işlet devret modeli benimsenerek finansman sorunu aşılınca Karayolları Genel Müdürlüğü boğaz geçişi için yatırımcılarla görüşme başlattı.

Yabancılar ilgili

400 MİLYON dolara (226.8 trilyon lira) malolacak yatırıma İspanya, İngiltere ve Japonya'dan firmaların talip olduğu öğrenildi. 34 yıllık rüya yeniden hayalleri süslemeye başlarken, bazı çevreler, ‘‘Kentin doğal ve tarihi dokusuna zarar verecek köprü yerine tüp geçit'' fikrini ortaya attı.

Köprü tartışmaları tüp geçite dönüştü

ÇANAKKALE Boğaz Köprüsü'nü yapacak firmanın kontrolörlüğünü üstlenecek İstanbul Karayolları 17'nci Bölge Müdürlüğü Planlama Başmühendisliği yetkilileri, projenin hükümet programı kapsamında gündeme geldiğini söyledi. Yetkililer, ‘‘Bugüne kadar yapılamamasının altında yatan gerçek, köprünün finansman sorununun çözümlenememiş olmasıydı. Edirne Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun kararının engel olduğunu söylemek yanlış olabilir. Çünkü projede, Gelibolu Milli Park alanından geçecek çevre yollarının, bölgede sıkıntı yaratmaması için de ciddi çalışmalar yapılarak, yer tespiti gerçekleşmişti. Köprü yap işlet devret modeliyle yapılacak. Ancak çevre yollarının da, köprüyü üstlenecek firmaya yaptırılmak isteniyordu. Bu da engel teşkil ediyordu. Bu şart kaldırıldı. Finansman sorunu çözülünce yeniden harekete geçildi'' dedi.

Karayolları kararlı

DSP Milletvekili Sadık Kırbaş, köprü konusunun ciddi boyut kazandığını söyledi. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün projeyi gerçekleştirmeye kararlı olduğunu belirten Kırbaş, ‘‘Ancak bazı kuşkular var. Köprünün Çanakkale'nin doğal zenginliğine zarar vereceği söyleniyor. Bu yatırım kentin doğasına, tarihi kimliğine olumsuz etki etmiyorsa destekleyelim. Ancak zarar verecekse karşısında duralım. Çünkü Çanakkale hem doğal zenginliği, hem stratejik önemi, hem de tarihi özelliğiyle çok ayrı bir kent. Diğer alternatifler de gözden geçirilmeli. Örneğin İstanbul'a yapılacak tüp geçidin maliyetinin 630 milyon dolar olduğu söyleniyor. Biraz daha kaynak bulup doğaya daha az zarar vereceği söylenen tüp geçit yapalım. Konuyu inceliyorum. Bu konuda Karayolları Genel Müdürlüğü'ne görüşlerimi yansıtan rapor sunacağım'' dedi.

İki farklı görüş

ÇANAKKALE Belediye Başkanı İsmail Özay, köprü projesine karşı çıktığını söyledi. Özay, ‘‘Onun yerine tüp geçit yapılmalı. Hem doğa tahribatının önüne geçilir, hem de daha çağdaş bir görünümle herkesin desteği alınır'' dedi. Ticaret ve Sanayii Odası Genel Sekreteri Abdürrahim Temiz, ‘‘Köprü mutlaka yapılmalı'' derken, Esnaf Kefalet Kooparatifi Başkanı İbrahim Ejder, ‘‘Bir an önce yapılsın da görelim. Ben 14 yaşındayken gündemdeydi, yaşım 48'e geldi, hala yok. Çocuklarımız da bu söylentiyle büyümesin'' diye konuştu. Esnaf ve Sanatkarları Odaları Birliği Başkanı Mustafa Vurucu da ‘‘Gelecek nesillerden önce biz görelim istiyoruz. Yapıldığında faydalı olacağına inananıyorum'' dedi.

Kim ne dedi

Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel, katıldığı Çanakkale Seramik Fabrikaları kuruluş yılı kutlamalarında ‘‘Çanakkale'yi gerdanlığına kavuşturacağız'' dedi.

DYP Lideri Tansu Çiller 1994'teki büyük Gelibolu yangınının ardından başbakan olarak geldiği Çanakkale'de Kabatepe Müzesi'nde yaptığı konuşmada ‘‘Köprünün temelini birlikte atarız değil mi'' dedi.

1984 - 1989 yılları arasında belediye başkanlığı yapan ANAP'lı Orhan Uğur gardanlıkla ilgili çalışmalar yaptı. Cumhuriyet Meydanı'na, ‘‘Uğur Köprüsü'' adı verilen projenin tabelası bile asıldı.

1991'de milletvekili seçilen DYP'li Süleyman Ayhan, yap işlet devret fikrini ortaya atınca ‘‘Köprüyü bedavaya yaptıracak adam'' diye ün yaptı. Ayhan, ‘‘Köprüyü kim yaparsa, onu alkışlarız'' dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!