ZENGİNLER İÇİN KUYRUĞA GİRME İŞKENCESİ YOK

Güncelleme Tarihi:

ZENGİNLER İÇİN KUYRUĞA GİRME İŞKENCESİ YOK
Oluşturulma Tarihi: Kasım 27, 2007 14:31

Yılankavi bir kuyruk, Broadway'den 35'inci sokağa dönüyor. İnsanlar kalın paltolara, kukuleteli parkalara bürünmüşler, yün kaşkol, eldiven, dizlere çıkan kuzu derisi çizmeler içinde. Ekrandaki manzarayı izlerken dışardaki soğuğu farketmek için meteroloji uzmanı olmaya gerek yok. Kuyrukta bekleyenler ağızlarını açtığında buhar halkaları yükseliyor gece karanlığında. Ada-blok kapsayan dünyanın en büyük mağazası Macy's önünde kuyruğa girenler 'Black Friday' (Kara Cuma) denilen ucuz satışları için kapıların açılmasını bekliyor. 'Kara Cuma' Şükran Günü'nü takip eden yılın en yüksek indirimli satışlarının yapıldığı gün. Ama tüketiciler için alışveriş işkencesi. Cincinnati'de Best Buy mağazası önündeki meydanda uyku tulumunda geceleyen bir ana-kızın görüntüsü ekrana taşınıyor. Dar gelirliler aile ihtiyaçları, Noel hediyeleri peşinde ucuz alışveriş heyecanını yaşıyor.Yalnızca Macy's değil,  J.C. Penney, Home Depot, Toys'R' Us, Target gibi zincir mağazalarda görüntüler de birbirinin kopyası. İndirimli satışlardan yararlanmak isteyen milyonlarca Amerika'lı mağazaların sabah 04.00-05.00'te açılışından önce kuyruğa girmişler kış soğuğunda. Sanki dükkan envanterleri bedava dağıtılıyormuş gibi. Bir de üstüne üstlük içerde seçtiğin malı tükenmeden önce kapma yarışı var.
 
 Finans çevreleri ekonomide belirsizlik, petrol fiyatlarında sürekli artış, inşaat-emlak sektöründe yaşanan krizin yıl sonu alışverişlerini etkileyeceğini ileri sürmelerine rağmen Kara Cuma'da 10 milyar dolarlık satış yapıldı.400 milyar dolarlık aşkın cirosuyla yerkürenin en varlıklı mağaza zinciri Wal-Mart alışveriş karmaşasını hafifletmek için Londra'daki Royal Observatory'ye başvurup bu günü '48saat'e uzatma çağrısında bulunduklarını ilan etti.
 
Piyasadaki durgunluk gene yılsonu satışlarında düşüş kehanetini doğrulamadı. Bir perakende satış analizcisi tatil sezonu boyunca  ülke çapında harcamalar 300 milyarı aşacağını söyleyerek '' Geçen yıla kıyasla rakamlar pek farklı değil ama satışların artması büyük çapta indirimlerden kaynaklanıyor. Üreticiler ve mağazaların kar payı azalacak.'' diye yorumda bulundu.

Gelen haberlerde giyim-kuşam satışlarının yüzde 47, kitap, CD, DVD, video oyunlarının yüzde 42, elektronik malzemelerin yüzde 36, oyuncakların yüzde 28 ile de yüzde 30 oranla liste başını işgal ettiği bildiriliyor. İndirim oranı genelde yüzde 30 ile yüzde 60 arasında.Amerika'nın ev kadını diye ün yapmış Martha Stewart'ın hazırladığı Noel ağaçlarını fiyatı 250 dolardan 99 dolara, oteller kralı Donald Trump imzalı kravatlar da yüzde 50 indirimle müşteri buluyor. Video oyunları, Nintendo'lar, plazma TV ekranları 40 ile 200 dolar arası tenzilatla satılıyor. Ürünleri pahalı sınıfa giren, yüksek fiyatlara rağmen alıcı akınına uğrayan Bloomingdale's mağazası da sürümden kazanma için her yüz dolar harcayan müşterilerine 15 dolarlık hediye kuponu veriyor.
 
 Bir de madalyonun diğer yüzüne gözatmamız lazım. Varlıklı kesim ekonomide durgunluk ve belirsizlikten etkilenmişe benzemiyor. Manhattan'da Prada, Dolce and Gabbana, Gucci, Cartier, Hermes gibi bol sıfırlı etiketlerle satış yapan lüks mağazalar önlerinde insan kuyruğu yok. Bunlar indirimli satış yapmıyorlar. Bir Prada tezgahtarı bir kadın müşterisinin vitrinde gördüğü timsah derisi çantaya 13 bin dolar ödediğini söylüyor. Time dergisinin verdiği bir katalog ekinde yer alan saat ve takı firması Cartier'in tasarımcı Marcello imzasını taşıyan çantanın fiyatı 12 bin 200 dolar. Dolce and Gabbana markalı deri parka 3,760, Tiffany'nin iki yanında minik yıldızlı pırlanta süslemeli güneş gözlüğü 1,100, Goyard bavulu 6 bin 629, sanayi tasarımcısı Marc Newson'un üstünde rakam bulunmayan deri kayışlı altın Horizon saati 24 bin, Leviev'in çiçek desenli pırlanta küpeleri 115 bin, Steuben firmasının gül işlemeli kristal vazosu 60 bin dolar.  Marka firmalar cep telefonlarına da el atmış durumda. Vertu's ürünü titanyum ve safir kristalle işlenmiş telefon 6,300 dolar. Elektronik malzeme dükkanlarında İngiltere'de 8,908 dolara satılan 130 cm.lik Sony Bravia TV'leri 3 bin dolar.

Zengin olmanın diğer bir avantajı da harcıalem mal satan dükkanlar önünde kış soğuğunda kuyruğa girmek, içerde itiş-kakış alışveriş işkencesine katılmak yok.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!