Fransa’da panik: Vatan tehlikede

Güncelleme Tarihi:

Fransa’da panik: Vatan tehlikede
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 25, 2001 02:00

Fransız Tarım Bakanlığı için hazırlanan bir rapor, birkaç yıldır bilinen bir gerçeğin Liberation Gazetesi'nin manşetine taşınmasına vesile oldu. Gazete, iç sayfada yayımladığı büyük habere de şu başlığı attı: Şarabın vatanı tehlikede.

Çünkü son üç yılda Fransız şarabının İngiltere'deki pazarı yüzde 26-30 azalmış durumda. Bakanlığa yollanan raporda Fransız şarapçılar açıkça ağustos böceğine benzetiliyor. Ağustos böceği çalıp oynarken, harıl harıl çalışan karıncalar ise Kaliforniya, Şili ve Avustralya şarap üreticileri...

Şarap üretmeyen, ama bol bol tüketen İngiltere önemli bir gösterge. Fransa'ya son uyarı da bu yakın komşusundan geldi. Onlarca yıldır, Fransız şarap üreticileri İngiltere'nin baştacıydılar. Ancak artık, bir zamanlar küçümsedikleri rakiplerinin korkutucu hale geldiğini kabul etmek zorunda kaldılar.

Fransa Tarım Bakanlığı'nın hazırladığı son raporunun başlığı da, bu durumu bütün açıklığıyla ortaya koyuyur: Fransız şarapları ihracat pazarlarında nasıl daha iyi konumlandırılabilir?

İşte bu rapor, ülkenin önemli gazetelerinden Liberation'un konuyu kapağına taşımasına neden oldu.

İngiliz şarap pazarındaki son vaziyet, Fransızları paniğe sevketti. Çünkü son üç yılda bu ülkedeki pazarlarının yüzde 26 ile 30 arasında küçüldüğünü gördü Fransızlar. Languedoc-Roussillon bölgesi yüzde 30'lık kayıpla başı çekiyordu. 2000 yılında bu ülkeye yapılan Fransız şarabı ihracatı 13.7 milyon hektolitreyi ancak buluyordu, oysa 1998'de rakam 15 milyon hektolitreydi.

AĞUSTOS BÖCEĞİ

Jacques Berthomeau Tarım Bakanlığı'na yazdığı raporda Fransız üreticilerinin tavırlarını tanımlarken ‘‘hikayedeki ağustos böceği gibi çalıp oynayan, kaygısız’’ ifadesini kullandı. Şu anda bile yıllık 30 milyar Frank (4.6 milyar Euro) ihracatla dünya piyasasının en büyüğü durumunda olan Fransız şarabı, bu konumunun verdiği rahatlıkla geleceği düşünmeden bildiği yolda ilerliyor.

Rapor, Fransız şarabının eskiye göre daha kötü olmadığını, asıl sorunun davranışla ilgili olduğunu belirtiyor. Özellikle de İngilizler, Fransız üreticilerin ‘‘ukalalığından’’ şikayet ediyorlar!

KARINCANIN SIRLARI

Raporda, ‘‘yeni dünya’’ yani, California, Şili ve Avustralya şaraplarının üreticileri de birer çalışkan karınca olarak ortaya çıkıyor. Bu üreticilerin sırları şöyle anlatılıyor:

Kalite-fiyat uyumu: Aynı kalitedeki bir şarabı Fransızlar daha pahalıya satıyor. Örneğin Domus Aurea gibi bir Şili şarabı 300 Frank'a satılırken, aynı düzeyde Fransız şarabının fiyatı 750 Frank'tan başlıyor.

Agresif ticaret politikası: Özellikle California şarap üreticileri bütün dünyada müthiş bir PR ve promosyon kampanyası sürdürüyor. Sonuçta, Fransa'da bile ‘‘yabancı’’ şaraplar moda.

Yeniliğin cazibesi: Özellikle genç kuşaklar, yeni olanı denemek istiyor. Yeni Dünya şarapçıları da, artık Fransız şarabının ‘‘modasının geçtiği’’ yolunda bir hava estiriyor dünyada.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!