Oluşturulma Tarihi: Ağustos 25, 2010 11:45

Gökbilimciler, çok büyük bir atılım yaparak, en az beş gezegenden oluşan yeni bir gezegen sistemi keşfetti. Böylece, Güneş Sistemi dışındaki ilk gezegen sistemi bulunmuş oldu.

HD 10180 YILDIZI VE YÖRÜNGESİNDEKİ GEZEGENLER - FOTO GALERİ

Gezegenlerin, Güneş Sisteminin yaşam kaynağı olan Güneş’imize çok benzeyen HD 10180 adlı bir yıldızın yörüngesinde konumlandıkları belirtildi.

Bilim insanları, gezegen sisteminin Hydrus takımyıldızında bulunduğunu ve Güneş Sistemi’nden 127 ışık yılı (yaklaşık 1,27 katrilyon kilometre) uzaklıkta bulunduğunu açıkladı.

Güney Avrupa Gözlemevi (ESO) araştırmacıları, sistemdeki gezegenleri tanımlayabilmek için gezegen sisteminden uzaya yayılan ışınları inceledi. İsviçre, Cenevre Üniversitesi gözlemevinde araştırmacı olan Christophe Lovis, yaptıkları keşifle “bugüne dek en çok gezegene sahip olan bir güneş sisteminin bulunduğunu” açıkladı.

Lovis, yapılan keşfin büyük anlam taşıdığını, artık tek tek gezegenleri incelemek yerine karmaşık güneş sistemlerinin inceleneceği yeni bir döneme adım attıklarını söyledi. Araştırmacıların elde ettiği bulgular, Astronomy ve Astrophysics dergilerinde yayımlanacak.

HD 10180 Sistemi.

EN “ZENGİN” SİSTEM

Gökbilimciler, HD 10180 sisteminin Güney Avrupa Gözlemevi'ndeki HARPS olarak bilinen teleskopların kullanılarak keşfedildiğini belirtti. Bu teleskoplar gezegenlerin titreşimlerini inceleyerek, bu titreşimlerde yörüngelerinde bulunabilecek gezegenlerin etkisi olup olmadığını tespit ediyor.

Lovis, BBC’ye yaptığı açıklamada, yörüngesinde birçok gezegenin bulunduğu bir yıldızın gezegenlerin etkisinden dolayı çok karmaşık hareketlilik gösterebildiğini belirtti. Lovis ve ekibi, yıldızın hareketlerini inceleyerek yörüngesindeki gezegenleri, bu gezegenlerin yoğunluklarını ve hatta sahip oldukları yörüngenin rotasını bile saptayabildiklerini ifade etti.

Gökbilimciler, HD 10180 sisteminin kendine has birçok özelliği olduğuna dikkat çekti. En az beş tane “Neptün benzeri” (Dünya’nın 17 katı büyüklüğünde bir gaz devi) gezegen bulundurduğunu ve bu gezegenlerin birbirlerine Mars’ın yörüngesi kadar uzaklıkta bulunduğunu belirtti. Ayrıca, gezegenlerin tümünün dairesel bir yörünge izledikleri ifade edildi.

Lovis, gezegenlerin sahip olduğu yerçekimsel özelliklerin incelenmesiyle HD 10180 sistemi hakkında daha fazla bilgiye ulaşabileceklerini söyledi.

YANLIŞ ALARM MI?

Gökbilimciler, dev beş gezegenden aldıkları net sinyallerin yanı sıra, oldukça cılız iki sinyal daha elde etti. Bu sinyallerin, Dünya’nın sadece 1.4 katı yoğunluğunda iki gezegene ait olduğu düşünülüyor. Eğer bu tahmin doğrulanırsa, Güneş Sistemi dışındaki en küçük gezegenlerde keşfedilmiş olacak.

Bu gezegenlerden biri, HD 10180 yıldızına Güneş-Dünya mesafesinin sadece yüzde 2’si mesafede bulunuyor. Lovis, yüzde 99 gezegen olduğuna inandığı cismin bu yüzden yoğunluğunu giderek kaybedeceğini belirtti. Ayrıca, şu ana kadar ki tespitlerinin sadece yüzde 1 yanılma payı olduğunu vurguladı.

İngiltere’nin St. Andrews Üniversitesi akademisyeni Martin Dominik, “HD 10180 sisteminin sahip olduğu zengin özellikler, varlığımızı kozmik ortama yaymamız adına bize önemli bulgular sunacak” dedi.

Dominik, HD 10180’nin bugüne dek keşfedilen en karmaşık ve ilk gezegen sistemi olduğunu ancak bundan sonra insanlığa bolca bilgi sunacak yeni gezegen sistemlerinin keşfedileceğinden emin olduğunu belirtti.