Otomobil alırken üç kritik faktör

Güncelleme Tarihi:

Otomobil alırken üç kritik faktör
Oluşturulma Tarihi: Nisan 01, 2009 00:00

Hyundai-Kia Automotive Group'un Almanya Direktörü Werner H. Frey, yeni bir otomobil satın alacakların dikkat etmesi gereken üç kritik faktörün, ihtiyaç, kalite ve fiyat olduğunu söyledi.

Haberin Devamı

Uzakdoğu felsefesiyle ilgilenenler bilirler. Uzakdoğuda umutsuzluk daima yeni bir umut ile özdeştir. Çince kriz kelimesi iki fırça darbesi veya iki çizgi ile ifade ediliyor. Birinci çizgi "Tehlike"yi ikinci çizgi ise "Şans" veya "Yeni bir imkan"ı temsil eder. İki çizgi yanyana gelince "kriz" kelimesi oluşur.

Yılda 3 milyon 800 bin adet üretim ile dünyanın beşinci büyük otomobil üreticisi olan Hyundai-Kia Automotive Group'un Almanya Direktörü Werner H. Frey "Otomotiv sektöründe de yaşanan kriz de belki de geleceğe yönelik yeni yapılanma için bir fırsattır. Karamsarlığa gerek yok" diyor.

* * *
Werner H. Frey ile "Ne olacak bu otomotiv sektörünün hali" üzerine sohbet ettik.
Ekonomi mühendisi olan Frey (50) otomotiv sektöründe Avrupa'nın sayılı isimlerinden.
Kariyerine 1976'da Opel'de başlamış. Opel"in pazarlama direktörlüğü, General Motors'un Detroit ve Zürich merkezlerinde ürün stratejisi direktörlüğü yapmış. Daha sonra Hyundai Motor Company Europa'nın Başkan Yardımcısı olmuş ama FIAT Group Automotives Germany firması transfer edip Avrupa Direktörü yapmış.

Fiat, Alfa Romeo, Lancia gibi markaların yanısıra Bursa'da üretilen Fiat Doblo araçları da Avrupa'ya pazarlamış. Avrupa'da atağa geçen Hyundai-Kia Group, Frey'i tekrar çağırmış ve Almanya direktörü yapmış. Birkaç kez yaz tatilini Türkiye'nin güney kıyılarında geçiren üç çocuk babası Werner H. Frey, otomobil sektöründe özellikle ürün belirleme, pazarlama gibi konularda paylaşılamayan bir otorite.

* * *
"Kriz ekonomiyi vurdu, ama Almanya'da yeni otomobil alanlara eski otomobili için hurda primi verilmesi sizin işi canlandırdı galiba..." diyorum.

- "Çevre primi adıyla böyle bir prim verilmesini ben iki yıldır teklif ediyordum. Kriz kapıya dayanınca harekete geçildi. Biz grup olarak çok faydalandık. Adeta otomobil yetiştiremiyoruz. 2007'de 48 bin 612 olan satışı, geçen yıl yüzde 8 artırıp 52 bin 690'a çıkardık. Hedefimiz önümüzdeki yıllarda 80 bin. Şubat ayında 11 bin 979 ile firmanın Almanya'daki 18 yıllık geçmişinde aylık rekora imza attık. Hurda primi özellikle A, B ve C grupları yani küçük ve orta otomobil üreticilerine çok yaradı. Bunun bir süre daha devam etmesi gerek".

* * *
LPG ile çalışan Hyundai Tucson modeli otomobil kullandığını söyleyen Frey"e "Otomotiv sektörünün geleceğini" soruyorum.

"En büyük sorun üretim kapasitesi fazlalığı" diyen Frey, "Bu kapasite fazlalığının zaman içinde azaltılması gerek. Maalesef iflasa varabilecek riskler mevcut. Üretim gelecekte mutlaka istikrarlı bir düzeye inecek. Ancak bu sektörde teknolojik çeşitlilik olmalı. Yani tüm otomobiller elektrikli olsun, şu olsun bu olsun diye tek bir sistem olmaz. Ben bir araştırma şirketine bu konuda bir araştırma yaptırdım, insanların istediği de bu.

Kimse sadece tek bir sistemin ağırlıklı olduğu modele karşı. Talebe göre çeşitlilik olacak. Şehir içinde elektrikli veya az yakıt tüketen de olacak, otoyolda hızlı gitmek isteyen de olacak. LPG veya hybrid motorlu da üretilecek. Bunların hepsinin de ortak bir paydası ise mümkün olduğunca çevre dostu olacak.

* * *
"Bir modelin piyasada tutup tutmayacağını anlayabilir misiniz ?" diye soruyorum. "Nasılki kumaş tüccarı eline alıp şöyle parmaklarının arasında aldığı kumaştan anlarsa ben de aşağı yukarı tahmin edebilirim" diyor ama nasıl anlaşıldığı konusunda detaylı bilgi vermiyor. "Küçük bir ipucu vereyim" diyor ve ekliyor: "Her modelin bir karakteri var" diyor.

Hyundai-Kia Group, 33 yıldır otomobil sektöründe olan bay Frey"i Güney Kore'deki merkezine davet edip yeni modeller, tasarılar, geleceğe yönelik planlar üzerine fikrini alıyormuş. Asistanları da "Bay Frey, çok detaycıdır. Bir otomobile baksın hemen kimsenin ilk bakışta görmediği detayı bulup çıkarır" diyorlar ve bay Frey"in Hyundai"nin Rüsselsheim'daki Araştırma ve Geliştirme Bölümü"nün müdavimleri arasında olduğunu belirtiyorlar.

* * *
Şu anda otomobillerde siyah ve gümüş renk trendinin devam ettiğini, otomobil satışında bir faktörün de bayan müşteriler olduğunu işaret eden Frey, "Bayanlar çok kritik müşteriler. Otomobil satın alırken en ince detayına kadar kritik bir gözle bakıyorlar. En küçük bir detayı gözden kaçırmıyorlar. Ayrıca evli çiftler de otomobil satın alınıp alınmamasını veya nasıl bir otomobil alınması etkileyebiliyorlar. Erkekler ise genelde kafalarında oluşturdukları bir marka veya modelin peşinden gidiyorlar" diyor.

"Peki otomobil satın alırken neye dikkat edeceğiz" dedim.

Üç faktörü işaret ediyor. "a) Benim ihtiyacım nasıl bir otomobil? b) İstediğim otomobilin kalitesi nasıl ? c) Fiyat/Kalite oranı nasıl?. Tüm bu faktörlerin cevabı doğru bir karara götürür" dedi.







Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!