Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Yeni ürünler geliştirdiler 2009’a damgalarını vurdular

DÜNYAYI etkisi altına alan krizle mücadele eden Türk firmaları, geliştirdikleri ürünlerle yeni pazarlar oluşturmayı başardı.

Bu ürünlerle 2009’da 10 farklı alana damgalarını vuran Türk firmaları, pastane ve kafeteryaların klasik içeceği limonatayı ambalajlayıp, market raflarına sokarak, 80 milyon TL’lik yeni bir pazar oluştururken, bisküvi üreticileri de çikolata kaplı çubuk bisküvilerle 4 ay gibi kısa sürede 30 milyon TL’lik satış rakamlarına ulaşmayı başardı. Hürriyet Tüketici Köşesi olarak 2009 yılında yaptığımız sektör analizleri arasında ön plana çıkan ürün ve firmaları belirlemeye çalıştık.

Tek kullanımlık Türk kahvesi üretti, Yunanlı ortak göründü

DÜNYANIN ilk tek kullanımlık bol köpüklü, telveli poşet Türk kahvesini Osman Bey markasıyla üreten San Ticaret’e Yunanlılar kancayı taktı. Yunanlı girişimciler, 300 milyon dolarlık kahve pazarını hareketlendirmeyi amaçlayan firmaya ortak üretim teklifinde bulunurken, tek kullanımlık poşet Türk kahveleri de daha şimdiden havayolu ve şehirlerarası otobüs şirketlerinin ikram ürünleri arasına girmeyi başardı.

Domuz gribi ürküttü el temizlik jeli zıpladı

TÜM dünyada hızla yayılan domuz gribine karşı “aşı olalım mı, olmayalım mı” tartışmaları bir yandan sürerken, aradan antibakteriyel jel, ıslak dezenfektan mendil ve sıvı sabunlar sıyrılmayı başardı. Satışların yüzde 300’e varan oranlarda arttığı bu segmentte firmalar şimdi, sektörün pazar hacmini 1 milyon 200 bin dolara çıkartmanın hesaplarını yapıyor. Antibakteriyel jelde Pürel, Viking ve Palmolive, ıslak dezenfektan mendil’de Uni ve Can Bebe, Fresh Soft, sıvı sabunda da Protex, Hacı şakir, Duru, Fax, Fa, Tariş, İpek, Palmolive ve Dove ön plana çıktı. Bu ürünlerin sahteleri de anında pazara sürüldü.

Meyve-sebze temizleyicisi çıkardı, 2 milyon eve girdi

SİRKE üreticisi Kükre Gıda, dünyanın ilk bitkisel bazlı meyve sebze temizleyicisi Exsir’i piyasaya sürerek, 16 milyon TL’lik yeni bir pazar oluşmasını sağladı. Bu ürünle ilk etapta 2 milyon haneye girmeyi ve 6 milyon adetlik satış gerçekleştirmeyi hedefleyen Kükre Gıda, Exsir’i şimdi de dünya markası yapmaya hazırlanıyor. Bu ürün, sebze ve meyvelerin başta zirai ilaçlar olmak üzere gübre, parafin, haşere, toprak gibi kalıntılarından kolayca arınmasını sağlıyor.

Limonata tüketimi patladı 80 milyon liraya ulaştı

PASTAHANE ve kafeteryaların klasik içeceği limonatayı ambalajlayıp, market raflarına girmesini sağlayan Uludağ, bir yıl gibi kısa sürede 80 milyon TL’lik yeni bir pazar oluşturdu. Uludağ’ın ardından Aroma, Dimes, Cappy, Tamek, Pınar, Exotic gibi meyve suyu ve Persan ve Doğanay gibi sirke üreticileri de ambalajlı limonata üretimine başladı. Marka sayısı 307’yi, yıllık tüketim de 20 milyon litreyi buldu. Pazarda rekabet, naneli, zencefilli ve şekersiz limonatalara kaydı.

Ateşe dayanıklı çiçekli emaye tencere 200 milyon doları buldu

PENDİK’te Eternity markasıyla ürettiği emaye tencereleri Mercan Yokuşu’ndaki küçük dükkanında satarak ticaret hayatına katılan Erdoğanlar Emaye, dünyanın ilk ateşe dayanıklı, tabanı dahil her tarafı çiçek, böcek ve şal desenlerini yaratınca, tencerede 200 milyon dolarlık yeni bir pazar oluşturdu; emayeyi yeniden trend haline dönüştürdü. Ateşe dayanıklı bu desenli tencereler daha şimdiden dünyadaki her 100 mutfaktan 5’ine girdi. 2 bin 500 farklı modeli bulunan Eternity için alınan patent sayısı 190’a ulaştı. 5’i Çin’de olmak üzere ürünlerini yurt dışında benzerlerini üreten firmaların sayısı 12’ye, yurt içinde ise 22’ye ulaştı.

‘Dumansız hava’ ısıtıcıları sevindirdi

KRİZ yüzünden yüzde 20 daralan infared ve palmiye adı verilen tüplü ısıtıcı pazarının imdadına kapalı alanlarda uygulamaya konulan sigara yasağı yetişti. Üreticilerin 2.5 milyondan 2 milyon adede düşen satışları, yasak nedeniyle müşteri kaybına uğramak istemeyen işletmeler sayesinde yeniden canlandı. Bu işletmelerin açık alanlarını ısıtıcılarla donatması 400 milyon liralık pazarda, kış şartlarına dayanıklı ürünlerin gelişmesine de öncülük etti. Ufo, Kumtel, Vestel, Arçelik, Alfacell, Fakir, Odak, King gibi pazarın önde gelen markalarına irili ufaklı bir çok firma daha eklendi.

Ballı elma sirkesini diyet listesine soktular

10 yılı aşkın süredir bir türlü büyümenin başarılamadığı sirke pazarına ballı elma sirkesiyle diyet listelerine girmeyi başaran Kemal Kükrer, ürün yelpazesine nar, vişne ve hurmalı sirkeleri de ekledi. Fersan’ın çeşnili limonlu sirkeyle rekabeti kızıştırdığı sektörde, Doğanay, narla, Tariş de kendine has kokusu olan ahşap fıçı sirkesiyle ön plana çıkmaya çalışıyor. Başta ballı elma sirkesi olmak üzere piyasaya sürülen yeni ürünlerle pazar 2010 yılını 40 milyon dolarlık satış hacmiyle kapatmayı amaçlıyor.

Araç muayenesi sıkılaştı, yangın tüpü ve trafik setleri öne çıktı

ARAÇ muayene istasyonlarının 20 yıllığına özelleştirilerek, TÜVTURK adlı kuruluşa devredilmesi, fiyatları 24 TL ile 120 TL arasında değişen yangın söndürücü ve trafik seti satışlarında patlama yarattı. Yıllık hacmi 3 milyon dolar olan pazarda, üretici firmalar tüm dünyayı etkisi altına alan global kriz ortamında satışlarını iki kat artırmayı başardı. Bunda da, trafik muayene işlemleri sırasında kontrollerin sıkı tutulması ve otomobiller başta olmak üzere tüm araçlarda yangın söndürme tüpü ve trafik seti bulundurma zorunluluğunun aranması etkili oldu.

Namık’ı kaybettik

EKONOMİ gazeteciliğinin maskotu, sevgili Namık Ahıska, sessiz sedasız aramızdan uçup gitti. Mekanı cennet, sevenlerinin başı sağolsun.

X