"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

THY bugün sipariş verse A380’i 2016 sonunda alır

TÜRK Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, bir süre önceki görüşmemizde 3’üncü havalimanı için bazı hazırlıklar yaptıklarını belirtmişti:

THY bugün sipariş verse A380’i 2016 sonunda alır

- 3’üncü havalimanı ile birlikte THY olarak A380 ve benzeri en büyük yolcu uçakları ile ilgilenebiliriz.
Topçu’nun bu mesajını Airbus Programlardan Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Tom Williams’a sordum. Williams, THY’nin büyüme hızına dikkat çekti:
- Dünyanın neresinde havayolu ile seyahate talep her 15 yılda bir iki katına çıkıyor: Türkiye’de... Airbus’ın tahminlerine göre, önümüzdeki 20 yılda Türkiye’de iç ve dış hat yolcusu 3 katına çıkacak.
Ardından A380’e döndü:
- A380, artan talebi karşılamada, havayolu şirketlerine yüksek hacimli rotalarda kârlılık artırmada rol oynar. Sürüdürlebilir büyüme stratejisini yakalama fırsatı sunar.
THY için A380’in uygun seçenek olduğunu savundu:
- THY’nin büyüme stratejisi dikkate alındığında A380, ideal çözüm olur. Uzun menzilli uçuşların artırılmasını, artan trafiği rahat yönetmeyi sağlar.
- THY, İstanbul’daki mevcut havalimanlarında A380 tipi bir uçağın operasyonunu yönetmenin kolay olmayacağını düşünüyor.
- A380, yoğun ve kalabalık havalimanlarında, talebin en fazla olduğu yoğun saatlerde daha fazla koltuk sunuyor.
- Boeing de büyük uçak pazarına 747-8’le girdi. THY, onunla da ilgileniyor.
- A380, 3 sınıf konfigürasyonunda Boeing 747’den yüzde 40 daha fazla yolcu alabiliyor. Dünyanın en yoğun havalimanları arasında daha fazla yolcu taşıma olanağı sunuyor. A380 ayrıca, diğer büyük uçaklara oranla koltuk başına maliyette de avantajlı durumda bulunuyor.
- Dünya ekonomik açıdan küçülme sancısı yaşarken, büyümede zorlanırken, büyük uçaklara yatırım yapmak ne kadar doğru?
- Dünyada havayolu ile seyahat talebi büyüyor. Türkiye, daha da yüksek büyüme yaşıyor. O nedenle büyük uçaklara yatırımı mantıklı görüyorum.
Williams, bu noktada kendi uçaklarının avantajına yeniden döndü:
- THY için A380 ile uçmak, sadece mürettebat açısından bile uçak başına yılda 2.3 milyon dolar kazanç sağlar.
- Diyelim ki THY sipariş verdi, A380’i ne zaman teslim edersiniz?
- Sipariş verilirse, ilk A380’i 2016 sonunda teslim edebiliriz.
Sözü bağlarken, Türkiye’de yarattıkları istihdama sarıldı:
- Türkiye, Airbus’ın gerek askeri, gerekse sivil uçaklarda kilit strateji ortakları arasında. Airbus’ın Türkiye’deki endüstriyel işbirliği, 2 bin 500 kişiye istihdam sağlıyor. Önümüzdeki dönemde bu sayının 5 bine çıkmasını öngörüyoruz. Türkiye’de her zaman yeni ortaklıklar peşinde olacağız.
Airbus, THY’ye A380 satmak için çok istekli görünüyor...
Bu durumda THY’nin Boeing ve Airbus’ta pazarlık şansının yüksek olduğu anlaşılıyor...

X