Uçakta üşümekten korkmayın

Sıcak bir uçak kabini yolculuk için tehlikelidir. Aşırı su kaybı, sizi halsiz bırakır. Hatta bayılmalara bile yol açar. Kendinizden geçersiniz. Çok uykunuz geldiğini sanırsınız. Kabin sıcaklığı ayarlaması konusunda ciddi ihmaller ve hatalar var. Kabin ekiplerine kabin sıcaklığının ayarlamasının sürdürülebilir hale gelmesi için ciddi eğitim verilmesi gerekliliği ortaya çıkıyor.

Haberin Devamı

Uzun yıllardır uçan insanlar yanlarında geleceklere hep aynı şeyi söylerler. ’Üstüne bir şeyler al, uçakta üşürsün.’ Yerden göğe kadar haklıdırlar. Ama her zaman her uçağın içi ideal ortalaması olan 22 derecelerde olmuyor. Çok yazıyorum ama çok da yaşıyorum. Bindiğiniz uçakların çoğunun içi hem çok sıcak hem de ağır bir hava ile sizi karşılıyor. Hele çok sıcak bir ülkeden kalkacaksa uçağın içinin ideal sıcaklığa gelmesi zaman alıyor. Dünyada kabin sıcaklığını en iyi ayarlayan hava yollarının başında Alman Lufthansa gelir. Uçağa bindiğinizde çoğu zaman baş üstündeki klima ızgaralarından soğuk buharın çıktığını görürsünüz.

SORUMLULUK EKİPLERDE

Uzakdoğulu, Ortadoğulu ve Amerikalı havayollarında da kabin içi sıcaklığı çok önemsenir. Çünkü sıcak bir kabinde uçmak tehlikelidir. Sağlıksızdır. Hızlı su kaybına yol açar. Uçaktan inerken dayak yemiş gibi perişan inersiniz. Yolculuğun yoracağının 5-10 katı fazla yorgun olursunuz. Kabin sıcaklığının ayarlanması hem kokpiti hem kabin ekiplerini ilgilendiriyor. Uçak yerde köprüdeyken mutlaka yolcu gelmeden en az 20 dakika önce APU denen jeneratörün çalıştırılması ve uçak içinin serinletilmesi gerekir. Eğer APU arızalı ise ya da bulunulan havalimanında APU çalıştırma kısıtlaması varsa mutlaka harici soğutma alınmalıdır.

Uçakta üşümekten korkmayın

ÇOK AZ DİKKAT EDİLİYOR

Haberin Devamı

Ne yazık ki THY’de buna çok az dikkat ediliyor. İşin takipçisi de pek yok. Genellikle ekipler uçağı teslim aldıktan sonra kabin sıcaklığını 22-23 dereceye ayarlayıp bırakıyorlar. Oysa örneğin, 200 yolcu havalimanında yürümüş, koşmuş, güvenlik kontrollerinde, pasaport kuyruklarında terlemiş olabilir. Onlar uçağa girdiğinde kabin sıcaklığı birden 25-26 derecelere kadar çıkar. Ama sorarsanız 22 derecede ayarlıdır. Öyle bir ayarlayıp bırakmayla bu iş olmuyor. Belki önce 19’larda başlatmak gerekiyor. Hele de APU arızası falan varsa. Bazen de pilotlar daha az yakıt harcamak için APU çalıştırmıyorlar.

YAZIYORUM-ŞİKÂYET EDİYORUM

Haberin Devamı

Oysa bunun maliyeti çok yüksek değil. Ama yolcunun çalınan konforunun maliyeti çok yüksek. Ayrıca uçuş boyunca kabin ekiplerinin orta ve arka bölümleri de kontrol ederek gerekirse panodan kabin sıcaklığını düşürmeleri gerekiyor. Bu işin ciddi bir eğitimi gerekiyor. İş hiçbir ekibin keyfine ya da dikkatsizliğine bırakılmamalı. Yolculardan bazılarının üşümekten şikayet etmeleri durumunda uçaklara yeterli battaniye yüklenerek dağıtılması gerekiyor. Kabin sıcaklığı yüksek olunca şikâyet ediyorum ya da yazıyorum. Her seferinde birileri ayaklanıyor. Çok umursamıyorum tabii. Bildiğimi, doğru bildiğimi yapıyorum. Şimdi sıcak, birçok noktada çok sıcak günler başladı. Yani bindiğiniz uçağın içi cehennem sıcağı olabilir.

EĞİTİM ŞART

Haberin Devamı

Siz de böyle yapın, kabin sıcaklığını yüksek bulduğunuzda kabin ekiplerine söyleyin, gerekirse yazılı şikâyet edin. Ama üşüyorsanız huzursuzluk çıkarmayın. Bir battaniye isteyin. Yoksa yine şikâyet edin. Avuç dolusu para ödediğiniz uçaklarda konforlu ve sağlıklı yolculuk sizin hakkınız. Eğer hakkınızı ararsanız başta THY kabin sıcaklığı konusunda kabin ekiplerine ciddi bir eğitim vermeye de başlayacaktır. İsterseniz kabini sıcak ve havasız bulduğunuz uçaklarla ilgili bana da tarih ve uçuş numarasını belirterek yazabilirsiniz. Benim mail adresim: ucebeci@hurriyet.com.tr Ben de yayınlarım. Sağlıklı uçmak için mutlaka serin bir uçakta uçmak gerekir. İdeal kabin sıcaklığı 22-23 derecedir. Terlerseniz, bitap düşersiniz, oturduğunuz yerde yorulursunuz. Kabin sıcaklığı çok yükseldiğinde de bayılabilirsiniz.

Haberin Devamı

BAYILMA RİSKİ ARTIYOR

Uçakların içlerinin soğuk olmasının bilimsel bir açıklaması var. Amerikan Test ve Malzeme Kurumu, uçak içi bayılmaları ile kabin basıncı ve sıcaklığı arasındaki ilişkiyi araştıran bir çalışma yaptı. Yıllar önce yapılan ve güncellenen bu çalışmanın sonucuna göre uçağın içinde yolcuların bayılma ihtimali yere oranla daha fazla. Bunun nedeni ise, dokuların yeteri kadar oksijen alamamasından dolayı oluşan hipoksi durumu. Raporda, kabin sıcaklığının yüksek olması sonucunun kabin basıncıyla daha da kötüleşebileceği anlatılıyor.

Sonuç: Yüksek kabin içi sıcaklığı bayılmaların sayısını arttırıyor. Bu nedenle havayolu şirketleri de kabin sıcaklığını yükseltip yolcuların bayılmasına sebebiyet vermektense, serin tutup isteyenlere battaniye dağıtmayı tercih ediyorlar.

Haberin Devamı

ELEKTRİKLİ UÇAK İÇİN ERKEN REZERVASYON 

Uçakta üşümekten korkmayın

İsveç, Norveç ve Danimarka’ya yapılacak ilk elektrikli uçak yolculuğu için SAS düğmeye bastı. Rezervasyonlar ilk uçuşların yapılacağı üç ülke için geçerli olacak. Yani daha çok kısa uçuşlar için geçerli. Bu yüzden SAS, davetinin sadece İsveç, Norveç ve Danimarka arasında olacağını duyurdu. Bu uçuşun havacılık tarihindeki ilk elektrikli ticari uçuşlardan biri olacağı ve 2028 yılında gerçekleşeceği söyleniyor. Yolcular, rezervasyon başına ve kişi başı en fazla iki koltuk ayırtabilecektir. Bu uçuşun açılış fiyatı, ilk uçuştan 30 gün önce ödenmesi gereken ücretler ve vergiler dahil 178,15 dolar olarak belirlendi. SAS, uçuşu 2028’de gerçekleştirmeyi hedeflemesine rağmen, ilk kalkış için kesin tarih henüz kararlaştırılmadı. Ek olarak, henüz kararlaştırılan bir rota da yok. Ne kalkış havalimanı ne de varış havalimanı bildirilmedi. Büyük ölçüde yapılacak uçağın kapasitesine bağlı olduğu için herhangi bir mesafe veya süre açıklanmadı. SAS’ın bu tam uygulama için uçak araştırma konusunda çeşitli girişimleri olmasına rağmen, bu rotada uçacak hiçbir uçağa henüz karar verilmedi. Birçok çığır açan yeniliğe imza atan şirket hidrojenli uçak için de başta Airbus olmak üzere bazı şirketlerle ortak çalışma yapıyor.

PHUKET VE OSAKA YENİDEN

THY Uzakdoğu’daki iki uçuş noktasında yaz sonunda yeniden seferlere başlıyor. Tayland’da Phuket’e daha önceden de yapılan ve ara verilen uçuşlara ekim ayında yeniden uçulacak. Önce haftada üç sonra dört ve günlük uçuşlar planlanıyor. Phuket’te yağmurlu zamanların bittiği ekim başından mart sonuna kadar olan zamanda yolcu sayısında ciddi artış oluyor. Adada her zaman hava sıcak. Phuket Uzakdoğu’nun en ucuz turizm bölgelerinden biri. Japonya’da Osaka’ya da THY daha önceleri sefer yapıyordu. Pandemi döneminde uzun süre duran seferler ancak aralık ayında yeniden başlayacak. Önce haftada 4 gün yapılacak seferler yeterli doluluk yakalandığında arttırılacak.

Yazarın Tüm Yazıları