Sıfır araç arzı artarsa piyasaya denge gelir

Pandemi ile birlikte araç üretiminde sorunlar yaşandığını belirten 0 araç bayii yöneticiler, piyasada sıfır araç arzında sıkıntılar oluştuğunu dile getirdi. Bu durumun ikinci el araca talebi artırdığını söyleyen yöneticiler, kurlardaki artış ve araç arzının yetersiz olması nedeniyle fiyat artışlarının yaşandığını aktardı.

Haberin Devamı

Sıfır araç arzı artarsa piyasaya denge gelir

Sıfırda da ikinci elde de rekor satışın yaşanacağı bir yıl olacağını açıklayan 0 araç bayii yöneticileri, yeterli sıfır araç oranı ile piyasada dengenin sağlanabileceğini savundu. Sertepe Otomotiv, İnşaat, Tekstil, Sanayi, Ticaret A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Serkan Güler, ikinci el otomobilde en belirleyici noktanın araç bulunurluğu olduğunu belirterek, pandeminin etkisi ile çoğu markada sıkıntılar meydana geldiğini söyledi.
Araçlarda ÖTV ile ilgili yeni bir düzenleme yapıldığını hatırlatan Güler, satış matrahı 130 bin liranın altında kalan araçların yüzde 50, 130 bin TL’nin üzerindeki araçların yüzde 80’lik dilimde yer aldığını kaydetti. Modellerin yüzde 80’e çıkınca fiyatların da otomatik olarak arttığına işaret eden Güler, “O artış insanları ikinci ele yönlendirdi. İkinci ele bu kadar talep olunca fiyatları kısa zamanda yukarı çekmiş oldu. İnsanlar sattığı aynı aracı tekrar geri alamamaktan şikayetçi aslında. Kullanıcılardan da ‘Fiyatlar arttı, bu fırsat’ diye satan oldu ama ne yazık ki sattıkları fiyatta yeni araç alamadılar veya benzer bir otomobil alamadılar. Çok hızlı şekilde yükseliş gözlendi” diye konuştu.

Haberin Devamı

TOPLU TAŞIMADAN BİREYSEL KULLANIMA

Pandeminin de sektörü etkilediğini savunan Güler, fabrikaların üretim hacimlerinin azaldığını veya bazı markalarda tamamen durdurduğunu kaydetti. Sıfır ve ikinci el araç piyasasında satışların yüksek sonuçlanacağını söyleyen Güler, “Sıfır otomobil satışında pazarın bu yıl 800 binlere dayanacağı planlanıyor. Son 3 ayda oldukça fazla araç geliyor. Pandemi başlangıcında itibaren yaklaşık 4 ay boyunca azalan sıfır araç arzı talebi karşılamayınca otomatikman talep ikinci ele kaymış oldu. İnsanların bireysel araç kullanma ihtiyacı da yükseldi. Pandemi döneminde toplu taşımadan bireysel araç alımına yöneldiler” şeklinde konuştu.

ARAÇ SAKLAMAK KİMSENİN İŞİNE YARAMAZ

İkinci el araç alacaklara tavsiyede de bulunan Güler, alacakları modelin sıfırını inceleyip, onun fiyatı ve olup olmadığına bakarak hareket etmeleri önerisinde bulundu. Bayilerin ve distribütörlerin araçları tuttuğu yönündeki iddiaları da kabul etmeyen Güler, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Herkesin bir plan ve programı var. Distribütörlerin de plan ve programı var. İthal markaların Türkiye’deki pazardan almaya çalıştıkları bir pay var. Söylenenler kesinlikle asılsız bir iddia. Böyle bir durum kimsenin işine yaramaz. Hem pazar payını daraltır, hem araçları bekletirsiniz. Kur artışları var. Fiyatlara yansır, markasını daha zor satar. Şu anda pazar öyle dinamik bir halde ki tek belirleyici nokta markaların birbirlerinin pazarlarını elde edebilmesi. Öne çıkabilmek için tek bir olgu var. O da araç bulunurluğu. Fazla araç getiren pastadan daha fazla araç alacak. Araç saklama, satmama gibi bir şeye kimse girmez. Markalar Avrupa’da satılmayan, dağıtılmayan araçları bile Türkiye’ye çekti.”

Haberin Devamı

YILSONUNA KADAR ARTIŞ DEVAM EDER

Otomobilin artık ihtiyaç durumuna geldiğini ifade eden Güler, ilerleyen dönemde araç sayısının adet olarak artacağını söyledi. Fiyatların artmasının kur ve araç bulunurluğuna bağlı olduğunu belirten Güler, “Piyasa yeni yılda dengeye oturmuş olur ama yılsonuna kadar bu fiyat artışları devam eder diye düşünüyorum. ÖTV oranları da artışta etkili oldu” diye konuştu.

İKİ TEMEL NEDENİ VAR

Sıfır araç arzı artarsa piyasaya denge gelirİnallar Otomotiv Genel Müdürü Yardımcısı Özben Ağır, ikinci el araç fiyatlarındaki artışın iki temel nedeni olduğunu belirterek, bunları kurlardaki artış ve sıfır araç arzının yeterli olmaması olarak sıraladı.

BİR DÖNEM FİYATLAR SIFIR ARACIN ÜSTÜNE ÇIKTI

Haberin Devamı

Türkiye’de 2016-2017 yılında yaklaşık 1 milyon araç satıldığını hatırlatan Ağır, sonraki yıllarda düşüş eğilimi yaşandığını dile getirdi. 2020 yılında ise sektör için güzel bir başlangıç olduğunu belirten Ağır, “Daha sonra pandemi kaynaklı fabrikaların sıfır araç üretememesi nedeniyle talebe yetmeyen bir durum oluştu. Bu da doğal olarak piyasadaki ikinci el araçlara talebi artırdı. Normalde sıfır ile ikinci el arasında aracın durumuna göre yüzde 15-20 ile başlayan fiyat farklılıkları olurdu ama sıfır araçtaki arz yetersizliği ikinci ellerle sıfır araçları eşit hatta bir dönem üstüne çıkardı” diye konuştu.

REKORLARLAR KIRILIYOR AMA 2021…

Sıfır araç satışında Eylül ve Ekim aylarında tarihi rekorlar geldiğini açıklayan Ağır, arzın artması ile birlikte ikinci eldeki talebin biraz azaldığını ve fiyat dengesinin oturmaya başladığını kaydetti. Markalarda Kasım ve Aralık’ta yine yüksek hedefler oluştuğunu söyleyen Ağır, “Bu adetlerin de oluşturulabileceğini düşünüyoruz. Yalnız kurların hızlı artması, bununla birlikte faizlerin de yükselmesi 2021 yılı için çok olumlu görüşler oluşturmuyor. Son iki ayı, bekleyen talepler nedeniyle rekorlarla kapatacağımızı düşünüyoruz. 2021’de kur seviyesinin bu şekilde gitmesi, faizlerin artması, ÖTV düzenlemelerinin biraz işin dengesini bozması nedeniyle çok da umutlu değiliz. Piyasada hala talep olmasına rağmen” dedi.

DENGE BOZULDU

Haberin Devamı

Sektör için şu an en önemli kriterlerin döviz kurları ve faiz olduğunun altını çizen Ağır, “Bu denge çok bozulmuş durumda. ÖTV baremleri aslında dövizin yükselmesine paralel olarak devletten değişmesini bekliyoruz. Baremler değişmedikçe yakında kurların da böyle gitmesi ile en ucuz araba 280 bin TL bandına gelecek. Bu da orta kesimin veya mali durumu iyi olmayan kesimin araç almasının tamamen önüne geçecektir” diye konuştu.

Yazarın Tüm Yazıları