İşletmelere güncel strateji tavsiyeleri

HAFTASONU Merkez Bankası önemli bir tebliğ yayınladı.

Haberin Devamı

Merkez bu tebliğde yayınladığı kararlarla kur korumalı mevduat hesaplarında biriken 3.4 trilyon liraya ulaşan paranın dövize yönelmemesi için bankaların vadeli mevduatı daha cazip hale getirmesini hedefliyor.

Dün Hürriyet’te yayınlanan haberimizde ayrıntılarıyla verdik. Bankaların vadeli mevduat faizini yüzde 40-45 bandında çekmesi bekleniyor. Merkez Bankası’nın hedeflediği tutarlara ulaşamayan bankalar düşük faizli tahvil alıp bedel ödemek zorunda kalacak. Amaç devlete maliyeti ağırlaşan kur korumalı mevduat hesaplarında artık frene basmak hem de buradan çözülen paranın dövize yönelip kurları tırmandırmasını engellemek. Özetle Türk Lirası’nın cazibesinin artmasına çalışılıyor. Yeni planın başarılı olup olmayacağı önümüzdeki dönemde netleşecek.

Haberin Devamı

Dünya ekonomisi çalkantılı bir süreçten geçiyor. Kendine has zorluklar da yaşan Türkiye de bundan nasibini alıyor. Böyle dönemlerde şirket yönetmek orta ve uzun vadeli kararlar almak da çok zor.

Kamuda uzun yıllar üst düzey yöneticilik yaptıktan sonra özel sektöre geçen M. Cengiz Göğebakan geçtiğimiz günlerde bir gönderi yollamış ve tecrübesi ışığında şirketlere bazı tavsiyelerde bulunmuş.

İŞTE ŞİRKETLERİN ALABİLECEĞİ TEDBİRLER:

- Uygulanan finansal model ve kabullerin yeniden değerlendirilmesi,

- Kur ve faiz riski yönetimine yönelik finansal ürün alternatiflerinin kullanılması,

- Etkin gider ve maliyet yönetiminin ön plana çıkarılması,

- Üretim planlanmalarındaki optimizasyonların sağlanarak verimliliğin artırılması,

- Stok yönetiminin enflasyonist ortama uygun olarak yapılması ve firma likiditesini bozucu etkilerden arındırılması,

- Fiyatlama stratejisinin gözden geçirilmesi, rekabetten kopmadan ancak enflasyonun neden olduğu fiyatlama disiplinindeki bozulmaların önüne geçilmesi,

- Piyasa ve banka sistemine olan borçların yakından takip edilerek, enflasyonist ortamda borçlanmaların limitlerin izin verdiği ölçüde azami olarak kullanılması,

- Finansör bankalarla iletişimin açık ve şeffaf sürdürülerek, borçlanma imkânlarının artırılması için banka portföyü ile görüşmelerin etkinleştirilmesi,

Haberin Devamı

- Banka dışı finansman imkânlarının (halka arz, bono/tahvil finansmanı ile çeşitlendirilmesi,

- Özellikle ihracat olmak üzere yeni pazarların aranması, sektöre bağlı olarak dijital pazarlama ve satış imkânlarının değerlendirilmesi,

- Vade / Yoğunlaşma / Karlılık / Tahsilat riski konu başlıkları altında mevcut müşteri portföyünün gözden geçirilerek nakit akışlarının etkinliğinin sağlanması,

- Tüm iş süreçlerinin gözden geçirilerek kârlılığı olumsuz etkileyen / etkileyebilecek tüm konuların masaya yatırılması ve önlem alınması,

- Ana maliyet kalemini oluşturan konuların belirlenerek bunların teminine yönelik farklı finansman olanakları ve odakları oluşturulması,

Haberin Devamı

- Tüm faaliyet dışı harcamaların disipline edilmesi, faaliyet dışına çıkmış tüm kaynakların şirket içine alınarak özkaynakların güçlendirilmesi,

- Nakit fazlasına kısa sürede katkı sağlamayacak yatırımlardan kaçınılması, doğru vade ve uygun maliyette kaynak sağlanmayan yatırımlara girilmemesi.

Tecrübeli bir isim, böyle bir ortamda, işletmelerin üst yönetimlerinin; finans, stok ve üretim operasyonları ile pazarlama/satış başta olmak üzere tüm nakit akış süreçlerindeki fırsat ve risklerini etkin yönetebilmek için, doğru zamanda doğru tedbirleri almaları, strateji ve taktiklerini gözden geçirmeleri gerektiğini söylüyor. Dikkate almakta fayda var...

Haberin Devamı

AMBALAJ OYUNLU GİZLİ ZAMLARA DİKKAT!

2019 yılının şubat ayında bir yazı kaleme aldım. Başlığı ‘Gramaj savaşına dikkat’ olan yazımda özetle şu noktanın altını çizmiştim:

“Son dönemde süt ürünleri sektöründe bir gramaj savaşıdır aldı başını gidiyor. Bir marka, bardak ayranın gramajını 300 mililitreden 295’e düşürüp biraz fiyat kırıyor ya da gizli zam yapıyor, diğerleri onu takip ediyor. Başka bir marka tava yoğurdu 1 kilodan 900 grama düşürüp fiyat avantajı ile pazar payı alıyor diğeri 800 gramlık yeni ambalajıyla ona meydan okuyor.

İşletmelere güncel strateji tavsiyeleri

Aradan 4 yıl geçti. Ticaret Bakanlığı, Rekabet Kurumu, Reklam Kurulu denetimler yapsa da, cezalar kesilse de gramaj oyunu sürüp gidiyor. En son geçtiğimiz hafta sonu Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Başkanı Bendevi Palandöken, gramaj hileleri karşısında vatandaşlara dikkatli olmaları uyarısında bulundu ve ekledi:

Haberin Devamı

“Bu tür haksız uygulamaların önüne geçmek için gıda ve zorunlu tüketim malları başta olmak üzere ambalajlı ürünlere yasal bir gramaj standardının getirilmesi gerekiyor.”

Yıllardır yazıyorum, aynen katılıyorum. Keşke şu işe artık topyekün bir el atılsa. Zorunlu tüketim ürünleri, gıda, temizlik, kişisel bakım ürünleri başta olmak üzere ambalajlara bir standart getirilse. Gizli zammı fark etmeyen vatandaş artık aynı paraya daha az ürün alıp kandırılmasa... 

Yazarın Tüm Yazıları