Modanın durumu 2022

Uzun zamandır bekle-diğim, bu yıl altıncısı gerçekleşen McKinsey & Company ile The Business of Fashion’ın ortak olarak hazırladığı “Modanın durumu 2022” raporu açıklandı.

Haberin Devamı


Hazır giyim sektörünün geleceğini şekillendiren temel trendleri ortaya koyan rapor, moda endüstrisini nasıl bir geleceğin beklediğini gözler önüne seriyor.
Küresel moda endüstrisinin önde gelen yöneticileri ve birçok uzmanın analizleri ve anket sonuçları doğrultusunda hazırlanan raporda, Türkiye moda endüstrisinin en umut veren tedarik noktaları arasında gösterildi.
Bilindiği üzere tedarik sorunu kapımıza dayanan en büyük kriz. Her geçen gün daha fazla işletme, yeni ürünlerin geç gelmesi, çeşitliliğin tüketiciler nezdinde yankı uyandırmaması ve stok fazlası üzerindeki indirimlerin artması gibi nedenlerle gelirlerinin düştüğünü bildiriyor.
McKinsey uzmanları, ankete katılanların neredeyse dörtte üçünün coğrafi açıdan yakın ülkelerden ürün tedarik etmeyi planladıklarını söylüyorlar.
Türkiye’nin bu nedenlerle özellikle Avrupa pazarı için oldukça cazip hale geldiğini belirtiyorlar. Örneğin, Almanya için bir ürünü Güneydoğu Asya’dan tedarik etmek 30 gün sürerken, ürünün Türkiye’den lojistiği 3 ila 6 gün arasında tamamlanıyor.
McKinsey & Company ortağı İlke Bigan, “Rekabetçi kalabilmek için hızlı yanıt süreleri ve tedarik zinciri esnekliği günümüzün moda şirketleri için her zaman olduğundan daha da önemli hale geldi. Bu durum, coğrafi konumu nedeniyle Türkiye’ye belirli avantajlar sağlıyor. Önümüzdeki dönemde bu avantajı daha etkili şekilde değerlendirebilmeleri için moda sektöründeki iş liderlerine, dijitalleşmeyi hızlandırmalarını öneriyoruz” diyor.
Tedarik sorunu ilerleyen günlerde oyunun kurallarında zorunlu değişiklikler yaptıracağı kesin. İyi yönünden bakarsak koleksiyon adetlerinde veya ürün yelpazesinde gerçekleşecek azalmalar, şuursuz tüketime dur diyecek.
Ayrıca bunu israf ve sürdürülebilirliğe katkı sağlayacak bir geçiş olarak da değerlendirebiliriz. İhtiyaçlara daha iyi uyarlanmış ürünlere sahip müşteriler ortaya çıkacak fakat istediklerini çok daha pahalıya satın alabilecekler bu da ihtiyacı dışında başka bir ürün almakta zorlanacakları anlamına geliyor. Yani her şey olması gerektiği gibi olacak. Az ve öz tüketim...

Haberin Devamı

Moda endüstrisinin potansiyel büyüme alanı: Metaverse

Haberin Devamı

Rapor, dijital dönüşüm trendlerine oldukça geniş yer vermiş. Raporun en dikkat çekici kısmı ise söyle; “Pandemiyle birlikte daha hızlanan dijital dönüşüm trendi, moda endüstrisini derinden etkiliyor.
Milyarlarca insanın dahil olduğu çok boyutlu sanal dünyalar sunan dijital ortamlar, her geçen gün hem büyüyor hem de daha sofistike hale geliyor.
Genç tüketici kitlelerine ulaşmak isteyen moda markaları da bu dijital ortamları ana kanalları yaparak ilerliyor. Günümüzde hızla yükselen ‘Metaverse’, dijital ürünlerinden para kazanabilen moda markaları için hem müşteri kitlesini genişletme hem de gelirlerini artırma fırsatları sunuyor.
Ama ben Metaverse denilen yapay evreni önümüzde duran en büyük tehdit olarak görüyorum.
Raporda çok farklı ve derin konular var. Okumak isteyenler raporun tümüne www.mckinsey.com’dan ulaşabilirler.

Yazarın Tüm Yazıları