Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Yıldız oyunları

SEZONUN başlamasıyla birlikte bazı uyanık işletmeciler, tek yıldız kategorisine giremeyecek tesisleri bile, butik, 4 yıldızlı, hatta ‘de luxe’ diye pazarlamaya çalışıyor. Ancak bakanlık ve denetim kurumları bu işletmelerin planlarını boşa çıkardı.

ALINAN tüm önlemlere rağmen, her yaz rezervasyonlarını otellerin internet siteleri üzerinden yapan tatilcileri kendi tesislerine çekmek isteyen bazı uyanık işletmeciler, tek yıldız kategorisine giremeyecek tesisleri bile, butik, 4 yıldızlı, hatta ‘de luxe’ diye pazarlanmaya çalışılıyor. Hatta, bu işletmelerin bazıları, sadece yıldız oyunlarıyla da yetinmeyip, başka tesislerin görsellerini internet sitelerine taşıyarak, kendi tesisleriymiş gibi gösterme yoluna bile gidebiliyor. Bunun sonucunda 4-5 yıldızlı, De Luxe diye pazarlanan tesislerde bırakın yüzme havuzlarını, spor salonlarını, barları, kahvaltının yapılabileceği yemek salonu dahi bulunmayabiliyor. Kahvaltı, odalara tabakla servis edilip, müşteriler, yatak üzerinde yemek zorunda bırakılıyor. Odalarda mini bar ve kıymetli eşyaların konulabildiği kasalar olmadığı gibi kıyafetlerin asılacağı dolaplar dahi bulunmayabiliyor.

KÂBUS PLANI TUTMADI

Ancak, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na bağlı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü başta olmak üzere, Turizm Bakanlığı, TURSAB ve Reklam Kurulu, daha sezon başlar başlamaz aldıkları önlemlerle, uygulamaya koydukları cezalarla bu yaz sezonunda uyanık işletmecilere pek göz açtırma niyetinde olmadıklarını ortaya koydular. Hürriyet’in Tüketici Köşesi olarak biz de bu hafta, bu kuruluşların yaptığı son incelemeler sonucunda 2015 yaz sezonunda tüketicileri yanıltarak, tatilllerini kabusa dönüştürme planları yapan işletmelerle ilgili alınan bazı kararları bir araya getirmek istedik. İşte bu kurumların tatili kâbusa dönüştürme planları yapan işletmelerin planların boşa çıkaran kararlardan bazıları:
Kuşadası’ndaki 4 yıldızlı Grand Özçelik Otel’in ‘hotelgrandozcelik.com’ adlı internet sitesinde gerçekleştirdiği tanıtımlarında, tesisteki oda sayısı 96 yerine 116 olarak yer aldı. Bunun üzerine yapılan araştırmalarda, tesisin bitişiğinde bulunan ve herhangi bir belgesi olmayan apart otelin kiralanarak, tesisle birlikte 4 yıldızlı diye tanıtılıp, işletildiği ortaya çıktı. Yapılan değerlendirmede, bu durumun tüketicileri aldatıcı, yanıltıcı ve mevzuata aykırı olduğu gerekçesiyle, anılan tanıtım reklamları durdurma cezası verilmesine karar verildi.
Ayrıca, 3 yıldız işletme belgesi olmasına karşın tanıtımlarını 4 yıldızlı diye yapan oteller arasında yer alan Acar şirketine ait ‘Hotel Pırlanta’, Fak-Maz Turizm ve Otelciliğe ait ‘Royal Gaziantep Otel’de nasibini aldı. Söz konusu otellerin, 3 yıldızlı otel işletme belgesi olmasına karşın internet sitelerinde ve tesise ait basılı materyallerde “4 Yıldızlı Otel” olarak reklamlarının yapıldığı, bunun da tüketiciyi aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu gerekçesiyle cezalandırılmalarına karar verildi.
Yapılan incelemeler sonucunda, “Lotis Otel” isimli turizm işletmesinin Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca 3 yıldızlı otel belgesi olmasına karşın, tesisin www.lotishotel.com.tr adresli internet sitesinde, “Butik Otel” olarak tanıtımının yapıldığı tespit edildi. Bunun üzerine, “Lotis Boutique Hotel” olarak yapılan tanıtım reklamlarının tüketiciyi aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte olduğu, bu durumda da Lotis Turizm şirketinine reklamları durdurma cezası verilmesine karar verildi.
Ayrıca, yapılan incelemeler sonucunda Bertiz Hotel adlı turizm işletmesinin de Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından verilmiş turizm belgesi bulunmamasına rağmen, internet üzerinden yapılan reklamlarında “butik otel” olarak tanıtımının yapıldığı belirlendi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca ‘Taşar Otel’ adı ile 4 yıldızlı otel yatırımı olarak belgelendirilen tesisin tabela, broşür ve diğer basılı materyallerinde “Taşar Deluxe Hotel” olarak tanıtımının yapıldığı tespit edilince, bu tanıtım reklamını yapan Taşar Yapı Turizm şirketinin cezalandırılmasına karar verildi.
Şanlı Turizim adlı kuruluşa ait ‘Bahir Resort & SPA – Nilbahir Hotel” adlı turizm işletmesinin, Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 4 yıldızlı otel olarak belgelendirilmiş olmasına rağmen, tesisin internet sitesinde “5 Yıldızlı Otel” olarak reklamının yapıldığı, ayrıca tesisin denize sıfır olmamasına rağmen tanıtım broşüründe denize sıfır olduğu algısının yaratıldığı gerekçesiyle reklamların durdurulmasına karar verildi.
Alınan kararlarda ayrıca, akgruphotel.com ve akgulbodrumdeluxehotel.com adlı internet sitelerinde kullanılan otel görsellerinde ‘Karaca Hotel’ görünmesine rağmen, Ak-Gül Bodrum De Luxe Otel adıyla tanıtım yapılarak tüketicilerin yanıltığı gerekçesiyle ‘Marinem Karaca Hotel’ adlı firmaya, Sandal Otel adlı tesisin de Kültür ve Turizm Bakanlığından alınmış herhangi bir turizm belgesi olmamasına rağmen, otel tanıtım levhalarında ve
tesisin internet sitesinde 3 yıldızlı otel diye görsel tanıtımlara yer verilmesi nedeniyle Sım- Yapı adlı şirkete reklamları durdurma
cezası verildi.

X