İbrahim Çallı’yı tanımak

Türk resmi denince bazı adları mutlaka tanımak, onların tablolarını görmek şarttır.

Haberin Devamı

Bu adların başında İbrahim Çallı gelir.

İzmir’de Folkart Gallery’de kapsamlı bir sergisi açıldı. Proje direktörlüğü ve editörlüğünü Fahri Özdemir üstlendi.

Hangi kentte yaşarsanız yaşayın, hafta sonunu kültürel etkinliklere ayırmanızı salık veririm. Bir hafta boyunca rutin çalışmanıza renk getirir.

Serginin ve kataloğun başlığı: ‘Türk Resminin Bohem ve Asi Fırçası: İbrahim Çallı.’

İbrahim Çallı’yı tanımak

Kataloğun iç sayfasında Fernand Cormon’un bir yargısını okuyoruz:

“Bu çocuk (İbrahim Çallı) başladığı gibi bitirirse, beşerin en büyük sanatkârı olur.”

İkinci sayfada İbrahim Çallı’nın bir sözü:

“Hayat kâfi gelmiyor, çok kısa sanat için.”

Haberin Devamı

Çallı’nın sanata dair görüşü:

“Sanat insan malıdır. İsterim ki insan olan vatandaş resmi sevsin. Bu iş para ile, pulla değildir. Bana bir çorba içirene bir tablo verebilirim. İlhamı cemiyet sipariş eder. Sanatkâr da yaratır. Zannetmeyiniz ki Allah’la ressam arasında sıkı bir dostluk vardır. Hayır... Bir gün bile melâikenin gelip kulağıma bir şeyler fısıldadığını görmedim.

Ancak, daima hatırladım ki Paris’te tahsilde iken oturduğum Sirkeci’nin en perişan otellerinden biri kılığındaki pansiyonumun ihtiyar kapıcısı kaç defa ‘Küçük bir tablo yap, burada bir sene bedava otur’ demiştir.”

Ben de katalogdaki yazımda Cumhuriyet - Sanat ilişkisini irdeledim.

Neler söylediler?

Celâl Esat Arseven:

Çallı, yaratılıştan büyük bir sanat duygusuna malik bir şahsiyet idi.”

Hilmi Ziya Ülken:

Çallı ve Namık İsmail Fecr-i Âti döneminin resmini yapıyorlardı. O zaman için cüretli bir anlayışla yapılan çıplak resimler, Balkan Savaşı ve I. Dünya Savaşı resimleri akisler yaratmaktaydı. Ahmet Refik’in tarihte, Fecr-i Âti’nin edebiyatta aradığını Çallı grubu resimde bulmaktaydı.

Ada plajları, çamlıklar, Kalamış Koyu’nda sabah, cami avluları gibi konular bu anlayışın sonucudur.”

Adnan Turani:

Çallı akademik bir empresyonizmin temsilcisidir.”

Katalogdaki yazılar:

Haberin Devamı

Zafer Toprak - İbrahim Çallı ve Türk Resim Sanatının Gelişimi

Dr. İlona Baytar – Çallı Demek Resim Demektir

A.Celâl Binzet – Bir İstanbul Sevdalısı: İbrahim Çallı

Evrim Altuğ – Hür Bir Çift Gözün Geleceğe Seyahati

Katalogda, Eşref Üren, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Hasan Âli Yücel’in de görüşleri yer alıyor.

Söyleşiler, fotoğraflar ve eserleri bölümü de çalışmaları zenginleştiriyor.

SALİH BOLAT’I ANARAK

AŞK
çünkü sürüyor hayat
değişiyor her şey
aşk bizim en eski kederimiz
nehir yataklarından
deltalardan
biriktirdiğimiz
gün gelir sorulur
bir ağuyu çiğnemekten geliyoruz
ve aşktan neredeydiniz

HAYDAR DÜMEN’İN ARDINDAN

HAYDAR Dümen’le İsmail Cem ve Ercan Arıklı’nın çıkardığı haftalık ‘ABC’ dergisinde tanıştım. Dergide ben de Sanat/Edebiyat sayfasını hazırlıyordum. Yazılarının gördüğü ilgiyi, gelen koca mektup paketlerinden anlıyordum.

Haberin Devamı

Derginin yönetim yeri İstanbul Erkek Lisesi’nin karşısındaki Süreyya İlmen Apartmanı’nın alt katındaydı.

Apartmanın üst katında da Naim Tirali’nin çıkardığı ‘Yenilik’ dergisinin yönetim yeri vardı.

Dört tanıdığımı da rahmetle anıyorum.

 

Yazarın Tüm Yazıları