‘Boş Ev’i siz döşeyeceksiniz

CAN AYTEKİN’in “Boş Ev”i* her ziyaretçiyi bir yaratma sürecine çağırıyor.

Haberin Devamı

Sanatçı mekânları çağrışım gücünüzün çeşitlemesine bırakıyor.

Çocukluğunuzun evinden, şimdi yaşadığınız eve kadar öylesine geniş bir düşünme alanı ki, zaman zaman siz mi sanatçının yapıtlarına eşlik edeceksiniz yoksa sanatçı mı sizin ufuklarınıza olanak tanıyacak...

İlk bakışta geometrik şekillerden ibaret saydığınız evler, gerçek olanla hayal gücünüzü birleştiriyor.

Kimi sergileri görüp geçersiniz, sizi yanına, yapıtına çağırmaz, Can Aytekin böyle değil, sizin peşinizi bırakmıyor, büyüsüne kapılıp önlerinde durup düşünüyorsunuz.

Ben bir ölçüde herhangi bir mekândan nasıl etkilenirim dedim zihinsel bir alıştırma yaptım.

Sergiden sonra evlere bir mekânın ötesinde bakma saplantısına kapıldım.

Nasıl döşerim de aklıma gelmedi değil.

Minimal bir anlayışı tercih ederim her zaman.

Haberin Devamı

Kitaplar, plaklar, CD’ler, dolmakalemler... Şeffaf da olabilir.

‘Boş Ev’ imgesinin baştan çıkarıcılığı da var, dolu bir evi boşaltmak, eşyayı aza indirgemek, gerekli/gereksiz ayrımını göz önünde bulundurmak.

*

SERGİ kataloğunda Eda Berkmen’in Gözün Oyunu yazısı anlamada/yorumlamada bize ipuçları veriyor:

“Sergiye adını veren ‘Boş Ev’ serisinde Aytekin, bir evin farklı kısımlarını, ön cepheyi, merdivenleri, terası, koridoru ya da tanımsız bir odaya açılan bir girişi, kapı ya da pencere olabilecek bir aralık gibi daha az belirgin alanları resmediyor.

Evi mobilyalardan, mekân dolduran ıvır zıvırdan ve dikkati üzerine çekecek ayrıntılardan arındırıyor.

Böylece, belirgin hiçbir özelliği olmayan ‘Boş Ev’ mümkün olan bütün evlere dönüşüyor.”

Döşeme, doldurma özgürlüğü tanınıyor bize.

Nusret Polat “Can Aytekin’in ‘Boş Ev’i” yazısında, serginin önce yöntemi üzerinde duruyor:

“Aytekin, sergisi için iki katmanlı bir sergileme yöntemi izledi. Arter’in giriş katına, daha önce sergilediği ‘Boş Ev’ adlı maketinden yola çıkarak, hem maketin yenilenmiş bir versiyonunu yerleştirdi hem de ‘boş ev’in çeşitli bölümlerini (merdiven, antre, salon, balkon, teras vb) soyut geometrik bir tarzda tuvale aktardı.”

Polat yazısında, sanatçının dinler tarihi, kutsallık konusundaki resimlerini de yorumlamaktadır. Ayrıca doğa ile bağlantısına da değinmektedir.

Haberin Devamı

Yazar, sanatçının çalışmalarının da kısa bir tarihçesini vermektedir.

Ender Keskin, Der-be-der’de, sanatçının yapıtlarından ürettiği sorular soruyor.

*

YILIN önemli sergilerinden biri.

.......................

Sergi ARTER’de.

Yazarın Tüm Yazıları