İzmir’de muhteşem 10 yıl

Haberin Devamı

GEÇEN hafta İzmir’de inşaat sektörünün gelecek 10 yılının masaya yatırıldığı önemli bir toplantı vardı. Capital ve Ekonomist dergilerinin ECA işbirliğiyle yaptıkları toplantıda sektörün önde gelen isimleri vardı. Ortak görüş ise İzmir’de ilk patlamasını 50’li ve 60’lı yıllarda yapan inşaat sektörünün yarım asır sonra yeni bir dönüşümün eşiğine gelmiş olmasaydı.

İzmir’de muhteşem 10 yıl

Toplantının ev sahibi Elmor Şirket Müdürü Hakan Gülderen’e göre, İzmir’de genç nüfusun evliliklerinin yarattığı talep ve eski konutların yenilenmesinin yaratacağı iş hacmiyle önümüzdeki 10 yılda inşaat sektörü tam iki kat büyüyerek yaklaşık 500 bin yeni konut yapılacak. İnşaat sektörünün 400 yan sektörün lokomotif olduğu düşünülürse bu talep İzmir için muazzam bir ekonomik dinamizm yaratacak. İşte İzmirlilerin geleceğe daha umutlu bakmasını sağlayabilecek bu görüşlerden kısa özetler:

Haberin Devamı

İzmir’de muhteşem 10 yıl

Türkiye’nin en büyük açık hava çarşısı

İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş, iki yıl önce çıkarılan yasanın kentsel dönüşüm için fırsat yarattığına dikkat çekiyor. İnşaat sektöründe 13 bin üyesi olan İTO, Yeşildere Caddesi yakınlarında bin 800 dönümlük bir alanda kentsel dönüşüme uygun olarak Türkiye’nin en büyük açık hava çarşısını yapacak. Mobilya mağazaları ve çevre düzenlemeleriyle proje bittiğinde Yeşildere gerçekten yeşil olacak. İzmir’de 2023’e kadar her yıl 30 bin konut yapılması gerektiğini söyleyen Demirtaş, ancak TOKİ’yi istemediklerini, devletin isterse gelir düzeyi düşük yerlerde konut yapabileceğini belirtti.

2 milyon İzmirlinin hayatı söz konusu

Ege-Koop Başkanı Hüseyin Aslan, yetkililerin, İzmir’de konutların yüzde 60’ının kaçak ve gecekondu olduğunu söylediğini hatırlatarak, “İzmir’in nüfusu yılda ortalama 100 bin kişi artıyor. Her yıl 25-30 bin konut ihtiyacı var. Kirada oturanların oranı yüzde 38, konut sahibi olanların oranı ise yüzde 45” bilgilerini verdi. İzmir’de 400 bin konutun oturulamaz halde olduğunu, konunun yaklaşık 2 milyon kişinin hayatını ilgilendirdiğini söyleyen Aslan, “Bu iş siyaset bulaşmadan çözülmeli. Şu anda kafalar karışık. Böyle devam ederse ciddi sıkıntılar yaşanır” diyor.

Haberin Devamı

İstanbul’u yedekleyecek en önemli kent İzmir

Megapol İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Selim Gökdemir, “Bugün 70-80’li yıllardan kalma gömlek veya otomobilimizi kullanamıyoruz ama konutlarımız hala o yıllardan kalma” diyerek İzmir’de dönüşümün zaruri olduğunu söylüyor. Gökdemir’e göre İstanbul’un yedeklenmesi gerek, bunun için de en uygun kent İzmir. Eğer şehrin dinamikleri bu potansiyeli harekete geçiremezse ulusal ve uluslararası oyuncular gelecek. İzmirlilerin kentsel dönüşümden pay alabilmesi için kurumsallaşma ve proje yönetimi olmak zorunda.

İzmir’in en önemli sorunu arazi

İZKA İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Azat Yeşil, İzmir 50’li yıllardan sonra hızla göç alırken sağlıklı planlama yapılmadığı için çarpık kentleşme olduğunu söyledi. Yeşil’e göre bugün de aynı sorunlar sürüyor ve 10 yıl sonra yeni yapılar yıkılmak zorunda kalabilir. Artık eğitim, sağlık gibi sosyal donatıları olan yaşanabilir kentler yapılması gerektiğini söyleyen Azat Yeşil, “İzmir’in en önemli sorunu arazi. Her yerde planla ilgili hukuki süreç sıkıntısı oluyor. Bunun için artık çatışma zemini yaratılarak zaman kaybedilmemeli” diyor.

Haberin Devamı

Mimari kimlik marka kent için gerekli

Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Topal, “İzmir’in nüfusu 1950’de 280 bin iken, 2000’de 400 bin kişi olacağı öngörülüyordu” dedi. Ama 1960’a gelindiğinde İzmir’in nüfusu 400 bin olmuştu bile. Kentteki yapıların yüzde 50’sinin sağlıksız olduğunu söyleyen Topal, birçok kentin mimari özellikleriyle anıldığını belirterek turizm ve marka kent için bunun gerekli olduğunu kaydetti.

Önce toplu ulaşım ve bisiklet

Kavuklar Gayrimenkul Geliştirme Grup Başkanı Metehan Kavuk, yaşanabilir kent için ulaşım altyapısının iyi planlanmasını gerektiğini belirtip şunları söylüyor: “İzmir’in ihtiyacı olan 450 bin konuta ulaşmanın maliyeti konutlardan daha fazla olacak. Ulaşım altyapısı toplu taşıma, bisiklet kullanımı gibi enerji tüketimi az yöntemlerle teşvik edilmeli. 40-50 yıllık plan yapılıp yeşil enerjiye destek verilmeli.”


 

Yazarın Tüm Yazıları