Evlerde 250 milyon liraya 4 milyon kedi köpek besliyoruz

Evinde kedi ve köpek besleyenlerin sayısı 4 milyona ulaşan Türkiye’de, GDO’lu mama ithalatının yasaklanmasının ardından yerli üretimde patlama yaşandı. Yerli marka sayısı 2’den 6’ya yükselirken, kedi köpek mamalarının toplam pet sektöründen aldığı pay, 250 milyon TL’ye ulaştı.

Haberin Devamı

TARIM ve Hayvancılık Bakanlığı’nın kedi ve köpek mamalarının ithalatına kısıtlama getiren Biyogüvenlik Yasası, yerli markalarda patlama yarattı. Yasanın yürürlüğe girmesiyle birlikte bazı marka mamaların Türkiye’ye girişi kısıtlanınca, uluslararası firmalar üretimlerini Türkiye’ye kaydırdı. Yerli marka sayısı bir anda 2’den 6’ya yükselirken, pazarda rekabet eden ithal markaların sayısı da 24’e geriledi. Bunun sonucunda da kedi- köpek mamalarının canlı hayvanlar hariç yıllık hacmi 350 milyon lirayı bulan pet sektöründen aldığı pay, 250 milyon TL’ye ulaştı. 8 yıl öncesine kadar kuru mama üretiminin gerçekleşmediği Türkiye’de, yerli markaların payı da yüzde 45’e ulaştı.
Fiyat farkı iki kat
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın GDO’lu ürünlerle ilgili bundan 1.5 yıl önce yürürlüğe giren yönetmeliği, yılda 30 bin ton kedi ve köpek mamasının satıldığı Türkiye pazarının bir anda karışmasını sağladı. Son yıllarda sürekli büyüme kaydeden pazarda ithal ürünlere yönelik getirilen bu kısıtlama, yerli firmalara yaradı. Kısa süre öncesine kadar yurt dışından mama ithalatı gerçekleştiren bazı firmalar, yerli üretime kaydı. Yerli firma sayısındaki artış, fiyat rekabetini de beraberinde getirdi. Yerli ve ithal ürünler arasındaki fiyat farkı, iki kata kadar ulaştı. Şu anda yerli marka köpek mamalarının 15 kilogramlık paketlerinin fiyatı 35 lira ile 75 lira arasında değişirken, bu ithal markalarda 75 liradan başlayıp, markasına göre 195 TL’ye kadar çıkabiliyor.
Yerlinin payı yüzde 45
Arkadaşımız Seda Akdemir’in yaptığı araştırmaya göre, 2011 yılında Türkiye’de 18 bin tonu köpek, 12 bin tonu kedi olmak üzere toplam 30 bin ton evcil hayvan maması satılıyor. Mamada pazar yılda ortalama yüzde 6 oranında büyüyerek, 250 milyon TL’yi buluyor. 2004 yılına kadar sadece ithal ürünlerin rekabet ettiği pazarda, sadece 2010 yılında satılan yerli mama miktarı 10 bin tona ulaştı. 2011 yılında ise bu oran daha da artarak, rekor düzeye ulaştı. Yerli markaların pazardan aldıkları pay, yüzde 45’i buldu. Türkiye’de sadece kedi ve köpek olarak 4 milyon evcil hayvan besleniyor. Balık, kuş ve diğer türlerle birlikte Türkiye’de evcil hayvan besleyenlerin sayısı 18 milyonu buluyor. Türkiye’de kedi-köpek besleyenlerden yüzde 63’ünü köpek sahipleri, yüzde 37’sinin kediler oluşturuyor.

Haberin Devamı

Dünyada pazarı 69  milyar doları buluyor

Haberin Devamı

KLİNİĞİ, petshop’u, maması, oyuncağı, sanal mağazası derken dünyada toplam 69 milyar dolarlık dev bir sektör oluşturuyor. Türkiye’de bu 350 milyon dolarlık hacmi yakalayan evcil hayvan pazarında yaşanan bu hızlı büyüme, üretici ve ithalatçı firmalar arasında da yoğun rekabete yol açıyor. 6’sı yerli olmak üzere 30 markanın rekabet ettiği pazarda tavuklusundan balıklısına, kuzu etlisinden pirinçlisine, yavrusundan erişkinine, diyetten yüksek enerjili ve vitaminlisine kadar her cins ve her bütçeye uygun ürün bulmak mümkün oluyor.

İstanbul yüzde 40’ı karşılıyor

İSTANBUL tüm sektörlerde olduğu gibi kedi ve köpek maması satışlarında da lokomotif rolünü üstleniyor. Toplam pazarın yüzde 40’ını İstanbul oluşturuyor. Mama tüketiminde İstanbul’u sırasıyla İzmir, Ankara, Muğla ve Antalya izliyor. Toplam tüketimin yüzde 80’i ilk üç ilde gerçekleşiyor. Yerli markaların fiyat avantajı, Mersin, Adana, Bursa, Gaziantep, Konya, Samsun, Kayseri, Balıkesir, Çanakkkale, Trabzon, Diyarbakır gibi illerde de mama satışlarının ivme kazanmasını sağlatıyor. Ayrıca, artık Türkiye’nin her yerinde evcil hayvanlara yönelik kuru mama satışı gerçekleştirilebiliyor. Dünya pazarında genelde marketlerde satılan mamalar tercih edilirken, bu Türkiye’de, genellikle veteriner klinikleri ve Pet Shop’lar üzerinden gerçekleşiyor. Euromonitor’ün verilerine göre kuru mama satışlarının yüzde 60’ı veterinerler ve petshoplardan yapılıyor.

Haberin Devamı

Avrupa’da yüzde 80’i, Türkiye’de yüzde 12’si kuru mamayla besleniyor

BİR kedi, günde ortalama 40-60 gram kuru mama tüketirken, bu köpeklerde 100 gramdan başlıyor. Bir kilo mama orta büyüklükteki bir köpeğin yaklaşık dört günlük yemek miktarını oluşturuyor. Mama fiyatları ise köpek mamalarında 15 kilogramlık paketlerde 35 TL’den başlayıp 195 TL’ye kadar çıkarken, kedi mamalarında 50 TL ile  220 TL arasında değişiyor. Bir kedi günde 50 kuruş ile 1 TL’ye beslenebiliyor. Bu köpekte, 1.5 ile 3.5 TL arasında değişiyor. Almanya, Fransa gibi Avrupa ülkeleri ve Amerika’da mama ile beslenen hayvanların oranı yüzde 80’leri bulurken, Türkiye’de bu oran yüzde 12 civarında seyrediyor. Doğru beslenen evcil hayvanlar ise serbest beslenenlere oranla yüzde 20 daha uzun yaşıyor.

Yazarın Tüm Yazıları