Yazarlar
Uğur CEBECİ  ucebeci@hurriyet.com.tr

Yormayan terminal


Havacılık devi Dassault grubun patronu Mösyö Dassault’un özel uçağı Falcon 2000LX ile Antalya’ya uçuyorum.

Uçağın Türkiye temsilcisi Alişan Soylu ve bir de misafirimiz var. Antalya Havalimanı’nı işleten ICF Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Serhat Çeçen. Bir-iki saat önce Çin’den gelmiş. Genç, alabildiğine hırslı bir işadamı.
Birlikte Antalya Havalimanı Yeni İç Hatlar Terminali’ni geziyoruz. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın açtığı terminal aslında var olan Dış Hatlar’ın aynı uzantısı ile yapılmış devamı. Modern, medeni ve uluslararası terminal yapısının bütün özelliklerine sahip yeni bir yapı.
Mimarı Doğan Tekeli, yerel motifler kullanmak yerine doğru olan gelişmiş ülkelerdeki terminallerden birini gerçekleştirmiş. Yormayan, aksine bölünmemiş derinlikleri ile rahatlatan bir yapı:

Yapımı 11 ay süren, 11 milyon yolcu kapasiteli terminal, Antalya’nın yıllık yüzde 30’la büyüyen iç hatlarını rahatlatacak. Işığa doymuş yapısı, dış hatlarla uyumlu görünümü ile göze batmıyor.

Terminalin toplam alanı, eskiye göre neredeyse iki kat büyümüş. 35 bin 600 metrekare alan, geliş ve gidişte kalabalığın sıkışmadan işlemlerini yapmasını sağlıyor. Yüksek tavanlar, insanı kasvetten çekip alıyor.

Binanın doğal ışığı tavana yerleştirilen camlar sayesinde yeterli. Klimalarının asıl performansı sıcak yaz günlerinde ortaya çıkacak. Özellikle yoğun nemle hava sıcaklığının birkaç kat fazla hissedildiği Antalya’da terminalin sıkıntılı zamanlara serinlik getireceğini umuyorum.

Gidiş katında 32 kontuar var. Yolcular işlemlerini yapıp tek yürüyen merdiven ile salonların olduğu kata çıkıyor. Keşke burada paralel iki yürüyen merdiven olsaydı. Yoğun zamanlarda daha büyük rahatlık sunardı. Kapılara gidiş üst katta yer aldığından ikinci merdiven lüks olmazdı.

Üst gidiş katında salonlar 4 köprüye açılıyor. Artık yolcular köprüleri kullanabilecek. Hem konfor, hem de yaşlı ve çocuk yolcular için ciddi bir rahatlık sunacak.

Terminal yapısında kullanılan açık renkli malzemeler yapının görkemini arttırmış. Gözü yormayan terminalde insanın sırtına yük olmyan bir görüntü hâkim. Henüz terminal içinde yönlendirme levhaları yeterli değil. Ama bunlar kısa sürede kullanımla çıkan sorunlara göre artacak. Uçak hareketlerini gösteren panoların kontrast ayarından, CIP salonlarındaki ikrama kadar bir dizi değişim sanırım birkaç hafta içinde gerçekleşecek.

Saatlik kapasitesi 2 bin 200 yolcu olan iç hatların önündeki otopark da büyütüldü. 451 otomobil, 240 otobüs ve 59 midibüs kapasiteli otopark şu anlık yeterli gibi. Ama ileride buraya kapalı bir otopark gerekebilir.

IC Holding, 2007’de Antalya’nın işletme ihalesine girerken yanına 1. Terminali işleten Alman Fraport’u aldı. Güçler birleştirildi. Böylece uluslararası yüksek bilgi birikimine sahip ortak bir de Alman disiplinini işe yansıttı.

KİLİT ADAM BABA ÇEÇEN

IC Holding’in başında bugünlere sıfırdan gelmiş bir inşaat mühendisi İbrahim Çeçen var. Dört oğlu da holdingin farklı dallarının başında. Oğullarına alabildiğine özgürlük vermiş. Ama işin başarı şifreleri onda.
Çeşme’de marina inşaatını yapan Mehmet Salih hariç üç kardeş Murat, Serhat ve Fırat aileleriyle Antalya’daydı. Birlikte oturup uzun süre sohbet imkânı bulduk. Ailenin tüm fertlerindeki daha fazlasını yapma arzusu hâkim görünüyordu.
Otelcilikte de büyümek isteyen IC Holding, Lara’da Green Palace’da farklı bir konsepte imza atmış. Otelle birlikte hizmete giren villalar üst gelire hitap eden yapısıyla Antalya turizmine yeni bir boyuta taşıyor. IC Grubu, İstanbul’da Şişli Tekel Bira Fabrikası’nı da otel ve kongre merkezi haline getiriyor. İnşaatı yıl sonunda başlayacak. İki yıl içinde tarihi doku korunarak tamamlanacak. Böylece İstanbul en büyük oteline kavuşacak.

Borajet 7 Mayıs’ta uçuyor

Tek yön bilet fiyatları 115 TL’den başlayan Borajet, 66 koltuklu pervaneli ATR72 uçakları ile iç hat pazarına giriyor. Tokat, Zonguldak, Alanya Gazipaşa gibi noktaları uçakla tanıştıracak havayolunun hedefi dış hatlara da açılabilmek.

Türkiye’deki bölgesel havacılığa yeni bir soluk getirecek Borajet’in ilk sefer noktası Tokat olacak. 66 koltuklu ATR72 tipi uçaklarla 7 Mayıs’ta uçmaya başlayacak havayolu, İstanbul Sabiha Gökçen’den Tokat, Zonguldak, Ankara’dan Siirt, Trabzon’dan Zonguldak, Diyarbakır’dan da Adana’ya sefer yapacak.
Hepsi kendi malı üç uçağa sahip Borajet’in önümüzdeki günlerde dördüncü ATR72’yi de filosuna katarak büyüyeceğini söyleyen Genel Müdür Kadir Peker “Sefer yapılmayan noktalarla uçuşlarımıza başlıyoruz. Personelimiz eğitimini tamamladıkça çapraz uçuşların sayısı artacak. Trabzon-Zonguldak’ın yanı sıra Antalya-Diyarbakır, Diyarbakır-Van gibi hatlarda hizmet vereceğiz” dedi.
Önümüzdeki aylardan itibaren Alanya Gazipaşa’nın, hizmete girmesiyle birlikte Bursa’da şehrin içindeki Yunuseli Havaalanı’na uçmayı planlayan Borajet, daha sonraki adımda Adana’dan Şam gibi dış hat noktalarına da açılacak.

FİYATLAR 115 LİRADAN BAŞLIYOR

Otobüs taşımacılığında olduğu gibi Borajet tek fiyatla uçacak. Bilet fiyatları tek yön İstanbul’dan Zonguldak’a 115, Tokat’a 140, Zonguldak’tan Trabzon’a 140, Ankara’dan Siirt’e 140 lira. Deri koltuklara sahip uçakta ikram hizmeti ücretsiz verilecek.
Türkiye için yeni bir uçak tipi getirdiklerini söyleyen Peker “Öğretmen kaptan pilotlarımız uzun yıllar İtalyan Alitalia Havayolları’nda uçmuş, çok tecrübeliler. Türk pilotlarla birlikte görev yapacaklar. Kabin memurlarımız için Romen Tarom Havayolları’ndan öğretmenler getirdik. Teknik konuda Alitalia ile iş birliği yapıyoruz” diye konuştu.

TOPRAK PİSTE İNEBİLİYOR

Pervaneli ATR72 serisi uçaklar Fransız-İtalyan ortak imalatı. Dünyanın en çok kullanılan turboprop motorlu yolcu uçakları arasında yer alan ATR’ler, 1 saate kadar olan seferlerde jetlerle aynı sürede uçabiliyor. Yaklaşması zor, kısa ve toprak pistlere rahatlıkla inebilen ATR’ler, konfor açısından büyük yolcu uçaklarını aratmıyor. Tolga ÖZBEK

THY 800 yabancı pilotu Amerika’da seçecek

Türk Hava Yolları, artan pilot ihtiyacını karşılamak için Miami’de pilot seçimi yapıyor. 200 kaptan ve 600 ikinci pilot alımı planlayan THY, elemeleri Pan Am International Flight Academy’de gerçekleştirecek. Bir ay sürecek çalışmada THY tarihinde ilk defa yabancı ikinci pilot alacak.
Yabancı pilotların Türkiye’ye gelip bu testlere girmesi yerine maliyetleri düşürmek amacıyla kendi öğretmen pilotlarını ABD’ye yollayan THY, ilk etapta Boeing 737 filosuna kaptan ve ikinci pilot, 777 uçaklarına da ikinci pilot alımı yapacak.
Başvuran adaylardan kaptan pilotlar için minimum 6 bin saat tecrübe ve bunun 2 bin saatinin de görev yapılan uçak tipinde olması isteniyor. İkinci pilotlar içinse en az 1000 saati 27 ton üzerindeki uçaklarda olmak üzere toplamda 1500 saat, görev yapılan uçakta da minimum 500 saatlik tecrübe isteniyor.
Havayollarının küçülmesiyle birlikte THY’nin alımı yurtdışında dikkatle izleniyor. THY diğer uçak tipleri olan Airbus A320 ve A330/A340 için de yabancı pilot alımı planlıyor. Halen THY’de 200 yabancı pilot görev yapıyor.



2 Mayıs 2010
 
Tüm Haberler
  Hürriyet Kurumsal Hürriyet USA Hürriyet Avrupa Hürriyet Emlak Yenibiris.com Hürriyet Aile Hürriyet Oto İddaa Avrupa Birliği DYH