Yanınızdaki sıvılara DİKKAT

Tüm dünyada sıvı patlayıcılara karşı alınan önlemler hızla artıyor.

Yolcuların yanlarında taşıdıkları yani çantalarında kabine aldıkları sıvı veya jellerin miktarları kısıtlanıyor. Gümrüksüz satış mağazalarından satın alınan içki, parfüm gibi sıvı-jel ürünler özel paketlere giriyor. Kontroller sıkılaştırılıyor. Standartlara uymayanlar çöpe gidiyor.

Türkiye çıkışlı Avrupa içi aktarmalı bir noktaya uçacaksanız, diğer uçağa transfer sırasında el bagajınız yeniden röntgen cihazından geçiriliyor. Kontrollerde, özellikle duty free yani gümrüksüz satış mağazalarından satın alınan ürünler dikkatle inceleniyor. Ağzı kapatılmış, şeffaf plastik torbada olmayan, içinde fişi bulunmayan ürünlere el konuyor.

EN ÇOK SORULAN SORULAR

Dünyada ABD ve İngiltere’den sonra hızla yayılan kısıtlama, 8 Mayıs’tan itibaren Singapur’da da başlıyor. İşte Singapur Changi Havalimanı otoritesinin yaptığı araştırmaya göre yolcuların uygulamayla ilgili en çok sorduğu sorular ve cevapları:

1. Bu uygulama neden başladı?

Geçen yıl ağustos ayında İngiltere’de sıvı patlayıcılar ile uçaklara saldırı yapılacağının ihbarı alındı. Bu patlayıcılar, bebek maması, parfüm şişesi gibi masum ambalajlar içinde kabine sokulacaktı. Eylem, büyük bir operasyonla çökertildi. Bunun üzerine önlemler hayata geçirildi.

2. Sıvı ve jeller hangi ürünlerden oluşuyor?

Parfüm, kozmetik ürünü, deodorant, lens solüsyonu, diş macunu, tıraş köpüğü gibi kişisel kullanım amaçlı ürünlerden oluşuyor.

3. Sıvı ve jelleri nasıl taşınıyor, limit nedir?

Bu tür ürünlerin her birinin ambalajı en fazla 100 mililitre (ml) olması gerekiyor. Özel şeffaf poşete konulan sıvıların toplamı bir litreyi (yani 1000 ml) geçmemesi gerekiyor. Şeffaf torbaların boyutları 20 cm’ye 20 cm veya 15 cm’ye 25 cm. olmalı. Torbanın üzerinde ürünlerin görülmesini engelleyecek logo veya yazı bulunmamalı. Delik torbalar kabul edilmiyor. Kişi başına tek torba taşınabilir.

5. Şeffaf torbaları nereden alabilirim?

Bu torbalar check-in kontuarlarında ücretsiz veriliyor. Ayrıca birçok havalimanı marketlerinde de satılıyor.

6. Krem tüpünün üzerinde 68 gram yazıyor. Kaç mililitre ediyor?

Otoriteler bu tür gram yazan paketlerde bir gramı bir milimetre olarak kabul ediyor. Örneğin 68 gramlık tüp 68 mililitre.

7. Bebek yolcular için mama, süt nasıl taşınıyor?

Minik yolcular için süt, meyve suyu ve yulaf ezmesi gibi mamalar uçağa alınıyor. Kontroller sırasında ebeveynlerin bunları tatması isteniyor.

8. İlaç taşıyabilir miyim?

Sadece uçuş sırasında kullanılabilecek ilaçların taşınmasına izin veriliyor. Doktor raporu isteniyor.

9. Gümrüksüz satış mağazalarından alışveriş yapabilir miyim, aldığım sıvıları nasıl taşıyabilirim?

Alışverişte gümrük kuralları limitleri dışında kısıtlama yok. Ancak, gümrüksüz satış mağazaları sıvı içeren ürünler (içki, parfüm vb) satın aldığınızda özel şeffaf torbalara koyuyor. Torbanın ağzı kapatılıyor. Fişi içine ayrı olarak yerleştiriliyor. Uçağa bininceye kadar bu torbaların açılmasına izin verilmiyor. Delik torbalar güvenlik tarafından alıkonuluyor.

10. Uçağa binerken yanıma su şişesi veya başka bir içecek alabilir miyim?

Risk nedeniyle izin verilmiyor.

11. Kontroller nasıl yapılıyor?

Uçağa binmeden önce kabine alınacak çantalar kontrol edilirken, sıvı ve jellerin olduğu şeffaf plastik torbayı bagajınızdan çıkartın. Özellikle uzun uçuşlar öncesinde kontrollerin uzayacağını unutmayın. Havalimanına erken gelmeye çalışın. Güvenlik görevlilerine kontroller sırasında yardımcı olmanız işleminizin daha hızlı bitmesini sağlayacaktır.

DOĞRU-YANLIŞ

Yolcuların yanlarına alacakları kişisel sıvı-jellerin toplamda bir litreyi aşmaması gerekiyor. Ambalajlar ise her biri 100 mililitreden küçük olmalı. Duty free alışverişlerinde sıvı-jel ürünler şeffaf, üzerinde logo-yazı bulunmayan, ağzı kapalı plastik torbaya konmalı. Delik veya yırtık olmayan torbanın içinde satış fişi yer almalı. Tolga ÖZBEK

Atlasjet pilotlarını uzaktan eğitecek

Atlasjet Havayolları, Flyco şirketinin hazırladığı internet üzerinden bilgisayarlı eğitim programının Türkiye’de ve bölgedeki ilk kullanıcısı oldu. Kaptan Pilot Ergin Erdin ve Yazılım Geliştirme Uzmanı Orçun Eylem Sufracı tarafından hazırlanan bu program sayesinde havayolu pilotları uçuşlarına ara vermeden, şirketin genel merkezine gelmek zorunda kalmadan tüm uçuş eğitimlerini internet bağlantısı olan her yerde bilgisayar üzerinden alabilecek. Pilotların gördükleri dersler ve girdikleri sınavlar, havayolları ve havacılık otoriteleri tarafından eş zamanlı takip edilebilecek. Sınavlar da bilgisayar üzerinden olacak.

Atlasjet Havayolları Genel Müdürü Kaptan Pilot Tuncay Doğaner, Türkiye’de yine bir ilke imza attıklarını söyleyerek "Bu tür uzaktan eğitimi, Avrupa’da Lufthansa’dan sonra kullanan ilk havayolu şirketi olacağız. Bu sayede dünyanın dört bir tarafındaki pilotlarımızı ana merkeze çağırmaya gerek kalmayacak. Pilotlarımız, dersleri istedikleri zaman bilgisayar üzerinden alabilecek, kendilerine ve ailelerine daha fazla vakit ayırabilecek" diye konuştu.

ZAMAN TASARRUFU

Pilotların uçuş emniyeti, düşük görüş şartları, ETOPS, RVSM, ilk yardım gibi 10 ayrı dersi 6, 12 ve 24 ayda bir görmek ve sınav olma mecburiyetleri bulunuyor. Program sayesinde eğitim bilgisayar üzerinden animasyon ve grafikler eşliğinde veriliyor. Bu hem havayolu hem de pilotlar için ciddi zaman tasarrufu ve esneklik sağlıyor.

Bilette hizmet bedeli devri

Türkiye’de havayolu şirketleri 1 Nisan’dan itibaren acentelere komisyon ödemesini kaldırdı. Sıfır komisyon uygulamasıyla artık seyahat acenteleri ve havayolları, sattıkları biletlerin sınıfına ve uçuş sürelerine göre bilet fiyatlarından "hizmet bedeli" almaya başladı.

Avrupa için alınan ekonomi sınıfı bilette acenteler 25-35, business class’ta 45-60 Euro, uzun mesafede ekonomide 45-60, business class’ta da 60 ila 100 Euro arasında hizmet bedeli yolcudan talep ediliyor. İç hatlarda ise örneğin THY için ekonomi sınıfı 15, yüksek ekonomi ve business’ta da 25 YTL hizmet bedeli alınıyor.

Düşük maliyetli havayollarının devreye girmesiyle, acentelerin artık yolculara daha fazla tercih sunduklarını belirten Moris Turizm Genel Müdürü Moris Kohen Kasar, "Hizmet bedeli uygulamasıyla, eskiden acenteler için yapılan "pahalı bilet satıyorlar" yakıştırması da son bulacak" diye konuştu. Hizmet bedeli sisteminde, bilet ücreti bakımından havayolu ile acente arasında yine herhangi bir fark olmayacağını ifade eden Kasar, "Havayolları da acente ile aynı hizmet bedeli alırken, acenteler tüm havayollarının ürününü aynı anda müşterinin seçimine sunuyor. Türkiye’deki uçak bilet satışlarının yüzde 85’ini acenteler tarafından gerçekleştirilmesi de bunun bir göstergesi" dedi.

Viking Turizm Genel Müdürü İbrahim Koyunoğlu, acentelerin artık komisyonculuktan servis sağlayıcı pozisyonuna geçtiğine dikkat çekiyor. Koyunoğlu’na göre hizmet bedeli uygulaması ile acenteler artık daha yaratıcı fikirlerle, daha iyi hizmet vererek yolcunun karşısına bir danışman olarak çıkacak.

Yeni kurala göre bilet iade edilse de hizmet bedeli geri ödenmiyor. Çünkü acente iade işlemi sırasında en az bilet satışı kadar mesai harcıyor. Ayrıca bilette yapılacak değişiklikler için yolcudan iç hatlarda 10 YTL, dış hatlarda da 20 Euro talep ediliyor.

SEYAHAT SİGORTASI

Turizm sektöründe bir başka yenilik ise 13 Nisan’dan itibaren uygulanmaya başlanan "Seyahat Sigortası". Acenteden uçak bileti ve otelden oluşan "paket" satın alan müşteriye özel bir sigorta yapılıyor. Yolcu uçak veya otelle ilgili şikayet veya tazminatları bu sigorta tarafından karşılanıyor. Sistemle sektörün disipline edilmesi, kalitenin yükseltilmesi hedefleniyor.
Yazarın Tüm Yazıları